É
Jag har en putsad innervägg där jag nu själv håller på med fönstersmygen som aldrig blev gjord. Om jag ska få samma struktur som väggen, är det så en kanitz (en hård bräda?) eller en filtbräda (bräda med fuktig svamp?) jag ska använda?

Vet inte hur lätt det är att se på bild men det är murbruk C längst ut. Skulle man ha slätare var nästa steg gipsputs sa murarna men vi är nöjda som det är nu med lite struktur så vi tänkte bara måla sen.

Grå texturerad vägg, skugga av en person, brun rulle i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Ytan ser väll filtad ut, lite sandig?
 
É
Ja den är lite sandig. Okej det uppstår alltså vid filtning?
Jag hittar bara att man ska riva eller filta beroende på struktur men ingen bra förklaring vad som skiljer.
På denna film river han först och filtar sen. Tyckte det var likt min vägg efter det var rivet, men kanske att det blev ännu mer likt när han filtade. Såg ut som lite sandkorn kom fram?

 
D
Filten används väll egentligen när det är ojämnt. Men den ger en annan yta också, Samt jämnare färg. Men man brukar få skura det lite jämnt först vilket som. Med kanitz eller skurbräde blir det alltid lite småsår i putsen, det slipper man även med filtning.

Ligger det sandkorn på ytan bör det vara filtat.
 
N
Jag säger kanitz eller rivbräda, kan vara filtat.
Svårt att bedöma av bilden.
Finns det några stenrullningar i väggen?
 
É
N neo11 skrev:
Jag säger kanitz eller rivbräda, kan vara filtat.
Svårt att bedöma av bilden.
Finns det några stenrullningar i väggen?
Vet inte riktigt vad du menar med stenrullningar men här är en bild till. Just här jag tagit bilden är det några fördjupningar som maskar men annars ser det jämt ut såhär före målning.

Nu har jag skaffat både kanitz och filtbräda så jag får väl se vad som händer när jag putsar. Börjar med kanitz och provar lite med svampen sen.

Träram med plexiglas mot marmorerad grå vägg, delvis avslöjad, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där är behandlat med "bräda"
Här ser du vilken uta man får med en plywood bit
Grå, strukturerad yta, troligtvis en betongvägg, med märkbara ojämnheter och små fördjupningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av en yta med grov textur, möjligen en betongyta, med en del av en etikett synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller i en träbit med fastsatt skumplatta mot en betonggolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Aha ok tack för exempelbilder. Då kanske jag ska skippa filtningen då. Kanitz är väl lite som en bräda.
 
R
Kanitz är en liten skurbräda..
 
N
Nej, en kanitz bestod alltid förut av tik.
Nu har materialet blivit för för dyrt, så kanitzer säljs med andra träslag.
Rivbrädor i olika slag etc är inte gjorda i trä utan i plast, det som ni verkar kalla skurbrädor.

Men jag håller med om att ytan är riven och inte filtad, så kör med kanitz.
Dock är en ny kanitz svår att riva med, den har för vassa kanter.

Men finns kanitzer i plast såklart, men dom lämpar sig inte riktigt här.
 
R
Alla rivbrädor och kanitzer var av trä förr😇

Putsbräda, skurbräda, rivbräda kört barn har många namn..

Nuförtiden så är majoriteten gjorda av olika slags plast och googlar du kanitz så ser du..
Tex. Derome skriver såhär

PUTSBRÄDA KANITZ ACCOYA​

Alltså vill man ha en i trä så heter den Kanitz Accoya som ex..

Likadant är det hos KGC..

https://www.derome.se/handla-online...saettning/putsbraedor-kanitzar-slodor/1244282

Så beställer man en Kanitz i dagens läge så avser det en i plast som gör samma struktur som rivbräda/putsbrädan i samma plast sort gör..
 
Redigerat:
N
Jo jag vet, just nu heter träslaget accoya.
Men för 2 år sen var träsläget ett annat. Tror jag har kanitzer av 3 olika träslag i bilen.
Förra året sålde sverag fortfarande kanitzer i teak.
Du kan aldrig få samma struktur med en plast kanitz som en träkanitz.
Då träkanitzer håller vatten och är mjukare.
Och skulle personligen inte köpa en plastkanitz,
dom har för hård plast, rivbrädor har mjukare plast.
Men all tycker olika.
 
R
N neo11 skrev:
Jo jag vet, just nu heter träslaget accoya.
Men för 2 år sen var träsläget ett annat. Tror jag har kanitzer av 3 olika träslag i bilen.
Förra året sålde sverag fortfarande kanitzer i teak.
Du kan aldrig få samma struktur med en plast kanitz som en träkanitz.
Då träkanitzer håller vatten och är mjukare.
Och skulle personligen inte köpa en plastkanitz,
dom har för hård plast, rivbrädor har mjukare plast.
Men all tycker olika.
Jag håller helt med om att trä ger ett annat resultat..

Lika många olika plastsorter som det finns i rivbrädor finns i kanitzer med..
 
N
É ÉlPon skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med stenrullningar men här är en bild till. Just här jag tagit bilden är det några fördjupningar som maskar men annars ser det jämt ut såhär före målning.

Nu har jag skaffat både kanitz och filtbräda så jag får väl se vad som händer när jag putsar. Börjar med kanitz och provar lite med svampen sen.

[bild]
Det utseendet är inte filtbräda.
Kör Kanitz.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
É
Tack alla för era tips. Jag köpte förstås bara den billigaste de hade och det är nån plastvariant… Men jag tycker det blev okej resultat ändå. Jag använde bara kanitzen. Tänkte prova se vad som hände med filtbrädan men vågade inte förstöra något så nöjde mig med kanitzen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.