Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Citat
"ESSVE Programa Montage- och justernyckel KMN är avsedd för montering och justering av Programa Karmskruv eller Indu-Prog Karmhylsa, med borrmaskin/skruvdragare. Vid montering används ändan med en invändig sexkant, som då greppar både hylsan och skruven vid i skruvning. Vid justering används ändan som är urborrad invändigt vilken bara greppar hylsan vid i- och utskruvning."

[bild]
Det funkar utmärkt i dragaren, däremot bör man köra en 18v maskin.
 
L Liljeros skrev:
Det funkar utmärkt i dragaren, däremot bör man köra en 18v maskin.
Exakt. Mindre maskiner kan funka men oftast är chucken för liten.

Och kör på låga växeln och smyg med varvtalet!
 
L Liljeros skrev:
Det funkar utmärkt i dragaren, däremot bör man köra en 18v maskin.
Spänningen har inte med saken att göra. Men att justera är mycket svårare med maskin än manuellt.
 
Man trär på en 10 mm ringnyckel för att justera.
 
D Daniel 109 skrev:
Spänningen har inte med saken att göra. Men att justera är mycket svårare med maskin än manuellt.
Nu är inte styrkan på maskinen helt likställd med spänningen men det är en ganska stark korrelation skulle jag säga och ett enkelt riktvärde, att dra karmskruv går väldigt tungt så maskiner presterande dom stora märkenas 18v är att rekommendera. Dom flesta normalstora skruvdragare har en chuck som har plats för hylsan.

Skall man endast justera enstaka skruv är handverktyg smidigast men funkar annars utmärkt att justera med dragaren. Jag brukar använda dragaren som en handnyckel när jag finjusterar.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.