Clarken37 skrev:
Ink moms givetvis.

Vilka halmstrån då? Jag tar fram rena fakta på att en elektriker kostar i snitt 762 kr per timme i Sverige vilket är 30% högre än i exempelvis England.

I England faktuerar en målare i snitt runt 300 kr per timme

[länk]

Enligt byggahus sammanställning är snittpriset per timme för målare i Sverige 621 kr per timme. Dvs runt dubbelt så mycket som i England.

Jag konstaterar att du saknar motargument. Hantverkare i Sverige är helt enkelt dyrt jämfört med andra centraleuropeiska länder i väst. Samtidigt är lönerna för högkvalificerade i Sverige låga i jämförelse med dessa länder och marginalskatten väldigt hög.
Har du sett kvalitén på brittiska hantverkare? 😅😅😅

Du hänvisar till en kollega, grym källa.

I övrigt håller jag med dig med låg lönespridning och höga skatter i swe.
 
  • Gilla
Nyatag och 1 till
  • Laddar…
A
E erikjakan skrev:
Har du sett kvalitén på brittiska hantverkare? 😅😅😅

Du hänvisar till en kollega, grym källa.

I övrigt håller jag med dig med låg lönespridning och höga skatter i swe.
Har du läst inläggen? Jag har länkar till kostnaderna i England.

Jag har sett svenska hantverkare in action. De imponerar knappast.

När vi målade om vår lägenhet fick målarna komma tillbaka två gånger för att göra om sitt usla jobb.

När min snickare/målare gipsade alla våra väggar i villan och målade så sprack 20-30% av alla gipsskarvar i hela huset efter en månad för att tomten gjort så som gipstillverkaren EXPLICIT säger i sina instruktioner att man INTE ska göra
 
  • Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
F Felix1010 skrev:
Det förstår jag, jaa det kan ju dra iväg där såklart. Vi har ca 3,5m i tak i badrummet men anser inte det värt att sätta så högt.

Tycker däremot att 290 000 för 3,5kvm exkl möbler och inredning är väldigt dyrt.
Absolut, det är bara att begära in fler offerter.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
En kollega till mig gjorde om sitt stora badrum (15 kvm) förra året där de dessutom rev en vägg och drog om rör och det gick lös på 180 000, som jämförelse. De bor i Vellinge kommun.
 
Efva Nyberg Efva Nyberg skrev:
En kollega till mig gjorde om sitt stora badrum (15 kvm) förra året där de dessutom rev en vägg och drog om rör och det gick lös på 180 000, som jämförelse. De bor i Vellinge kommun.
Du får gärna be din kollega om namn på firman som gjorde det arbetet!
 
60k för el ink material i det lilla badrummet?! Bara det är hutlöst överdrivet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Felix1010 skrev:
Hej!
Har fått en badrumsoffert på ett badrum på ca 3kvm, samt plattsättning i hallen utanför på 4kvm. Inga möbler,Toalett etc är inkluderade. Det ska vara el golvvärme i hall och badrum. Så totalt ca 7kvm Golvvärme.
Är detta en rimlig offert?
Hoppas att Ni förstår att ni blir lurade. En kakelsättare kaklade badrum 6 m2 golv plus väggar det kostade 43 000 kr inkl kakel på väggar o klinker på golv inkl fix o bruk. Inklusive underarbete med tätningar. Sedan tillkom för toalett, tvättställ o duschväggar. Ca 15000 kr. Jag kopplade själv tillbaks de gamla vattenrören till dessa saker. Tar du in en rörmokare tar det Max 6 Tim. För det tog det för mig. 700 x 6 Tim = 4200 kr inkl moms ex resa ersättning. Låt dig inte luras, ta in en annan offert från annan plats.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
O olotor skrev:
Vad gör en snickare för arbete i ett befintligt arbete som kostar runt 60 000 kr? Sätter lister och foder?
Kanske river ner gamla väggarna+golv, sätter plywood och gips, reglar upp och riktar taket ,sätter tak. Lister hoppas jag du slipper vid helkakling, möjligtvis foder..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Felix1010 skrev:
Hej!
Har fått en badrumsoffert på ett badrum på ca 3kvm, samt plattsättning i hallen utanför på 4kvm. Inga möbler,Toalett etc är inkluderade. Det ska vara el golvvärme i hall och badrum. Så totalt ca 7kvm Golvvärme.
Är detta en rimlig offert?
Ta in fler offerter, så har ni något att jämföra med.
 
Ta in fler offerter så har ni något att jämföra med.
 
Lägga ett vanligt hallgolv på platta är inte många timmar. Så 280.000 för badrummet låter helt sjukt. Speciellt när inte allt ingår.
 
Ca 2 år sedan tog jag in offerter på mitt 4,5-5m2 badrum. Tanken var att jag skulle göra badrummet själv men tid, ork, lust och inte ha 100% kunskap fick mig att ta in offerter.
Jag rev hela badrummet själv in till reglar innan hantverkare kom och tittade. Jag bor strax utanför en mindre stad och fick priser som hamnade mellan 170-250k utan materiel och massor av klausuler/tillägg för både det ena och andra. Jag har köpt allt själv sedan tidigare från stora kända lite exklusivare tillverkare och gav ~100k totalt för vägghängt dass, duschvägg, blandare, möbler, kakel/klinker mm. (standard prular hade nog hamnat på ~50k)
Priserna var minst sagt överraskande då jag inte hade förväntat mig sååå mycket.
Nu har jag en hantverkare som jag har anlitat tidigare som ska komma och göra allt utom el och vvs för ca 75k.
Totalt hamnar nog ändå detta lilla badrum på någonstans runt 200k.
 
F Felix1010 skrev:
Hej!
Har fått en badrumsoffert på ett badrum på ca 3kvm, samt plattsättning i hallen utanför på 4kvm. Inga möbler,Toalett etc är inkluderade. Det ska vara el golvvärme i hall och badrum. Så totalt ca 7kvm Golvvärme.
Är detta en rimlig offert?
Skulle tro att det är lite i överkant MEN priserna på material har ökat en hel del de sista åren! Men arbetstid och timdebetering borde inte skilja lika mycket..

Vi ”fick” två badrum plus lite till för de pengarna... för hm 3 år sedan tror jag det var.

Badrum ett: (team 1) - ca 4 m2
Vattenskada (ej täckt av försäkring).. vattnet från duschen rann ner i källaren. Slutade med att renoveringen fick inkl rivning av vägg i hall och kök också (som gränsade till badrummet) de var mögliga. Det enda som var kvar, var en golvbjälke (de andra fick också rivas). Allt annat revs och behövdes byggas upp igen (golvbjälklag, tak, 4 väggar)

Ny eldragning (även till hall o kök, det som gick i väggarna som revs), led-spotar, el-golvvärme, vvs-jobb inkl flyttning av element/ny dragning till öv.. rummet ovanför bad/va-buret), snickaren (rivning och återbyggnad av golv och väggar, även hall o köksvägg). Mattläggare/plattsättare.

Vi köpte/gjorde själva:
Kommod, spegel, takdusch, blandare och kakel till vägg köpte vi själva. Allt annat ingick inne i själva badrummet (golvvärme, flytspackling, alla nydragningar med material, våtrumsmatta, håltagning vent, tätskikt på väggar, fogar, dimrar, wc, handdukstork, ny avluftning, målning av nytt tak, förberedning för tvättmaskin (el/va/avlopp på vägg.. lister osv). Vi tapetserade hallväggen och köksväggen själva (och kompletterade/köpte befintliga tapeter).

De saker vi köpt själva ingår dock i ”vårt badrumspris ”.. det enda som tillkommit efter är duschdörrarna som vi äntligen hittade för ett par år sedan (plus 10 000 kr.. dörrar inkl montering).

Soprna fick snickaren ta med (de andra hantverkarna lämnade lite som vi fick ta själva).

Badrum två: (team 2) ca 4 m2
Dy fyra ytterväggarna i huset fanns (natursten) och golv med golvbrunn och golvvärme fanns (tidigare ägare hade också tänkt bygga badrum där). Resten fick byggas upp. Dvs två nya lecablocksväggar och två gipsväggar (lite mer putsarbete gjordes utanför badrummet också, där vi själva skulle göra tvättstuga).

De byggde upp väggar, vvs och el i övrigt.

Vi köpte kakel, klinker, takdusch, kommod/skåp, blandare, wc, lampa själva (dvs all inredning). MEN de är inräknade i ”badrumspriset”.

Badrummet är helkaklat av dem men ej fuktspärr i hela (medvetet val av mig/oss pga miljön där badrummet byggts) men halva är! Allt material i övrigt köptes av dem (fogar, lister, tak, lecablock, eldosor, fuktspärr, puts, gips, rör osv). De tog också hand om alla sina sopor.

- - -

Extra:
Elektrikern och vvs från team ett.. gjorde också ett par småarbeten i tvättstugan som ingick i ”priset” (dragning till va/avlopp till tvättmaskin o torktumlare och en blandare + eldragning till en ”ny propp” så vi kunde anv tvättmaskin o torktumlare.. ).

Kostnaden för allt, även det extra arbetet de gjorde (inkl material/porslin/inredning vi köpte själva) blev lite under 200 000 kr (dvs det vi betalade ut, efter rot-avdrag.. till alla hantverkare / bägge teamen).

Värt att notera..
Vi bor på landet (ej storstad).
Vi inte bad om offert på något av jobben.

Träffade en person från varje team (ena hade vi anlitat flera ggr innan) och sedan kom golvläggaren/plattsättaren förbi och kikade lite .. för hen ville ge en offert till ”sitt team” (den hamnade dock i mina händer av nån anledning ..)

Jag letade själv bra priser på de saker vi köpte, var hemma för alla frågor och problem längs vägen.. och jag hade gjort ritning med info som de kunde utgå från.

Jag hade specifika önskemål (jag gillar att överdimensionera saker.. och se till att både hängslen, svångrem och gummiband finns med i utförandet! Jag bet för det såklart.. och jag är mycket nöjd med alla alternativ som finns nu OM nått skulle gå sönder eller förändras)

MEN alla har inte det intresset eller möjligheten!
 
F Felix1010 skrev:
Hej!
Har fått en badrumsoffert på ett badrum på ca 3kvm, samt plattsättning i hallen utanför på 4kvm. Inga möbler,Toalett etc är inkluderade. Det ska vara el golvvärme i hall och badrum. Så totalt ca 7kvm Golvvärme.
Är detta en rimlig offert?
Jag betalade ca 150 för en ganska snarlik renovering av ett badrum från 1942 för några år sedan. Så jag skulle nog säga att det låter extremt mycket.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Gjorde om vårt badrum sommaren 2022. ca 7m2. Ny våtrumsmatta hela väggarna. Ny matta på golvet efter spackling osv. Ny spånskiva på en vägg, montering av badkar+blandare, högskåp, kommod med handfat+blandare. Jobb+material= 68000, varvid inredning+badkar gick på 25000. Så 290000 låter hysteriskt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.