Vet du vilka innerväggar på undervåningen som är timrade? Kan du markera dem på planritningen?
 
B Birrdie skrev:
Nej det är en synvilla, är en rejäl stock, endast lite urkarvad där reglar ligger på för att de ska ligga rakt.
Där är första generalfelet. Givetvis täljer man ur reglarna med yxa så de passar mot bjälken. Annars försvagar man bjälken.
 
  • Gilla
Birrdie
  • Laddar…
Förresten är det någonting konstigt här.
Bjerarin (österbottniskt diakektord för din stock kan översättas som "bäraren") brukar ju ligga antingen under eller ovanpå vasona (golvbjälkarna) som ligger på tvären av huset. Om bjerarin ligger ovanpå brukar vasona vara upphängda i den med bultar. Ofta den gamla sortens bultar utan gänga låsta med en kil.

Eftersom bjerarin är det enda som sticker upp borde vasorna ligga under den. Då har du altså minst 30 cm tung mellantaksfyllning där. Vanligen jord och tveittmårgäl (bark och jord och spån hopskyfflat när huset var upptimrat). Tveittmårgäl brukar väga minst 500 kilo kubikmetern ofta bortåt 1000 kilo. Där finns mycket vikt att ta bort.
Räcker det inte med att byta till lättare fyllning är det enkelt att sätta in ett par bjerarar till bredvid den gamla. Jag gjorde så en gång och det blev bra. Det blev två limträbalkar. Jag pressade upp hela mellantaket och hängslade upp vasona till nya bjeraran. Sedan reglade jag golvet på vinden så att överkanten på nya påreglingen kom jäms med överkant på nya bjeraran. Det blev bra.

Hoppas du förstår förklaringen. Jag kan inte den exakta terminologin på högsvenska bara på min hembys dialekt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det där är definitivt inte någon planlösning i original från 1810.
Börja med att ta reda på vad som är micklat med på nedervåningen. Var är murstocken och hur ser de väggar som finns nu ut? Lägen för fönster, dörrar etc.?

Eventuellt skulle det kunna ha varit en korsbyggning där en vägg tvärs igenom vardagsrummet är borttagen. Men svårt att gissa på bara en skiss utan bilder som ger en bättre uppfattning om vad för modell av hus det varit.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.