smh
Hej! Jag har en utomhusljusslinga från ikea som jag råkat dra sönder.

Hade det varit inomhus hade jag bara skarvat ihop den igen med en kopplingsplint, men vågar jag göra det när den sitter utomhus? Om jag drar över femtioelva varv eltejp efteråt?

Den hänger normalt sett under tak, men utomhus som sagt. Känns fånigt att slänga den för nåt som borde gå att laga, men det vore ju ännu fånigare att elektrifiera sig själv för att man är för snål för att köpa en ny

. En hand håller en LED-strömförsörjningsenhet med teknisk specifikation och avklippta kablar. Träbakgrund, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är ju normalt sett ganska låg spänning på ljusslingor, så det är ingen som helst fara att skarva med "sockerbit" och veva eltejp över. EDIT: Nu kom din bild upp. Som du ser är det bara 5 volt ut till slingan, så det är noll risk att få en stöt av den.

Men, vill du göra det mer seriöst och hållbart löder du ihop ledarna och sätter på krympslang, helst varianten med smältlim på insidan. Du kan också skaffa lödskarvhylsor, så får du bara ett moment:

https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodskarvhylsa-10-st-2000044562

Genomskinliga plasthylsor med metallisk insida, förmodligen termiska krympslangar, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
Lödskarvhylsor var nåt nytt för mig, spännande! Då bara petar jag in kabeln och värmer på samma sätt som med en krympslang? Typ med en tändare, eller behöver jag en värmepistol?
 
smh smh skrev:
Lödskarvhylsor var nåt nytt för mig, spännande! Då bara petar jag in kabeln och värmer på samma sätt som med en krympslang? Typ med en tändare, eller behöver jag en värmepistol?
Precis, skala bort lagom mycket isolering och se till att båda kabeländarnas kopparkardeler överlappar varandra i lilla ringen av lödtenn. Om kopparn i kabeln verkar ärgad så måste du kapa bort tills du får fram blank och fin metall, annars flyter inte lödtennet ut. Sen funkar det fint att värma med tändare...gärna en sån med "jet"-stråle. Jag brukar sätta i en kabel och smälta fast den i ena änden av hylsan. Då fixeras den så det blir enklare att få den andra på plats. Sen värmer jag från samma ände fram till tennringen och tillser att den smälter som den ska. Sist krymper jag den andra ändan av hylsan. Då får man en säker och helt tät skarv.

Jag använder dem till alla skarvar som ska bo utomhus, typ ljusslingor, robotklipparens begränsningskablar, bilen, båten osv. Dock inte 240V-grejer givetvis.
 
  • Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
smh
Toppen, vilken bra instruktion! Stort tack!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.