Hej!

Vi skall sätta panel i taket på ovanvåningen och har nyligen satt in en ny trapp, vilket inkluderade nytt trapphål. Behöver bygga någon form av plattform för att stå på vid monteringen. Har följande tanke i skallen (bilder kommer nedan)

Att på vänstra väggen samnt den mitt emot montera en regel, typ 45x70 (större?) i samma nivå som trappräcket. Ovanpå trappräcket kommer jag sedan regla upp med 45x145? 45x170? som ett bjälklag för att sedan på detta addera en plywoodskiva (konstruktion). "Bjälklaget" skruvas i regeln på vänstra väggen samt den mittemot, och vilar endast på trappräcket på andra sidan. Tänker mig bjälklag på cc60. Har jag överkonstruerat detta? Eller kanske tvärtom, att det inte kommer hålla. Jag tar gärna emot förslag på andra enkla lösningar!

En trappa med vita steg, handledare, blåa och röda kritlinjer på väggen, tagen uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappavsats med trägeländer, vit räcke, lutande betongvägg utan tapet, trägolv, eluttag på väggen, ommålningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa inomhus, vitmålad, trädstaket, väggfästen, beigeväggar, fönster nedanför, modernt, ren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns trappstegar som har som tillbehör som sättes på nedre delen och höjer så den står stadigt. sen plank för att gå på. Skriv in """" Trapphusstege """ så ser du vad som finns.
 
T
När vi byggde på vårt hus så gjorde jag en "landgång" av reglar och OSB som jag använt massor till olika saker, som arbetsbord, plattform att stå på osv. Den gjorde jag av 2x2 på längden och några på tvären samt en halv skiva så den är ca 50 cm bred och 250 cm lång. Om jag gjorde om den skulle jag nog använda 2x3 istället - den svajar lite men håller.
En sådan kan du lägga på golvet i överkant och sedan bygga en bock i underkan och stötta den mot väggen så att bocken inte ger sig.

Det du beskriver funkar men är väldigt överdrivet.
 
T Testarn skrev:
När vi byggde på vårt hus så gjorde jag en "landgång" av reglar och OSB som jag använt massor till olika saker, som arbetsbord, plattform att stå på osv. Den gjorde jag av 2x2 på längden och några på tvären samt en halv skiva så den är ca 50 cm bred och 250 cm lång. Om jag gjorde om den skulle jag nog använda 2x3 istället - den svajar lite men håller.
En sådan kan du lägga på golvet i överkant och sedan bygga en bock i underkan och stötta den mot väggen så att bocken inte ger sig.

Det du beskriver funkar men är väldigt överdrivet.
Tack för svaret!

Kan du förtydliga lite gällande sista? "En sådan kan du lägga på golvet i överkant och sedan bygga en bock i underkant och stötta den mot väggen så att bocken inte ger sig." hänger inte helt med på hur du menar där?
 
När vi renoverade så la snickarna reglar tvärs över trappan, från golvet på obanvåningen. Där har du ju redan en kant vid väggen att lägga dem på (om den är stabil nog). Sedan lade de plank över reglarna och sedan ställdes en trappstege på vid behov.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.