Ska byta till ny blandare men ser direkt att flexibla rören som följer med är för korta. Idag sitter två kopparrör direkt från väggen (utan ballofix, då vattnet stängs av i badrummet) - går det bara kapa rören en bit upp och sätta klämrin/ny koppling eller vad har ni för ideér? Läste att man inte bör byta slangarna till längre ej original.
Tack på förhand! VVS-installation med kopparrör, mässingskopplingar och PVC-rör i en vägganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det går bra att kapa. Jag hade satt dit kulventiler vid köksblandaren också. Kan ju vara bra att ha om den går sönder. Då kan du fortfarande använda badrummet.

Beroende på hur anslutningen på flexslangen ser ut så ska du ha olika kopplingar. Du behöver också se vad det är för dimension på rören. (Det brukar stå en siffra på muttern på klämringskopplingen) jag skulle gissa att det är 12 mm. Men kan lika gärna vara 15 eller 10… eller 16.

Du behöver också se vad det är för dimension på flexslangen som ska anslutas till den nya kopplingen. Det kan vara ett röravslut, 10, 12 eller 15 mm. Eller avslut med mutter och packning, r10 eller r15 (kallas också 3/8” och 1/2”.

Om flexslangen har en rak avslutning som ett rör så kan en sådan här användas:
https://www.bauhaus.se/kulventil-va...ANdoCA2BGZRlaYyHOam0CAuSSB6Q__ixoCyGAQAvD_BwE

Om flexslangen avslutas med en lekande mutter och packning så ska du ha en sådan här:

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-12x15r-utv/
 
  • Gilla
mackan777
  • Laddar…
Jag hade nog satt dit nya rör från vinkelkopplingarna isåfall. De gamla kanske mjuka rören är ju bockade på sånt sätt att det kanske blir tveksamt om en klämringskoppling nyper så det håller tätt.
 
  • Gilla
mackan777
  • Laddar…
skall du använda de gamle rören så använd stödhylsa i rören
 
  • Gilla
mackan777 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Hur mycket är det som fattas på dom nya anslutningarna?

Räcker det med att montera dubbelmuttrar på dina befintliga vatette-vinklar och sen en rak kulventilventil i det?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur mycket är det som fattas på dom nya anslutningarna?

Räcker det med att montera dubbelmuttrar på dina befintliga vatette-vinklar och sen en rak kulventilventil i det?
Tack för era svar! Jag skall kolla när blandaren jag beställt kommer. Bilden missvisar lite. Det är säkert 30-40 cm som behövs...så dumt att inte kulventil finns..lägenheten byggt 2007.. ser ut som stenåldern här under.
 
Krilleman
mackan777 mackan777 skrev:
Det är säkert 30-40 cm som behövs..
Oj, vad har du köpt för blandare?

Det vi ser på bilden är väl endå befintliga blandarrör? 🤔
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
Ja, det går bra att kapa. Jag hade satt dit kulventiler vid köksblandaren också. Kan ju vara bra att ha om den går sönder. Då kan du fortfarande använda badrummet.

Beroende på hur anslutningen på flexslangen ser ut så ska du ha olika kopplingar. Du behöver också se vad det är för dimension på rören. (Det brukar stå en siffra på muttern på klämringskopplingen) jag skulle gissa att det är 12 mm. Men kan lika gärna vara 15 eller 10… eller 16.

Du behöver också se vad det är för dimension på flexslangen som ska anslutas till den nya kopplingen. Det kan vara ett röravslut, 10, 12 eller 15 mm. Eller avslut med mutter och packning, r10 eller r15 (kallas också 3/8” och 1/2”.

Om flexslangen har en rak avslutning som ett rör så kan en sådan här användas:
[länk]

Om flexslangen avslutas med en lekande mutter och packning så ska du ha en sådan här:

[länk]
Slängen kommer att räcka ser jag nu vilket är skönt! Idag från väggen står det 12 på muttern. Flexslangens anteckningar står det R25 på - Vill givetvis sätta dit en kulventil emellan också - tips på smidig process där till dessa dimissioner?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur mycket är det som fattas på dom nya anslutningarna?

Räcker det med att montera dubbelmuttrar på dina befintliga vatette-vinklar och sen en rak kulventilventil i det?
Slängen kommer att räcka ser jag nu vilket är skönt! Idag från väggen står det 12 på muttern. Flexslangens anteckningar står det R25 på - Vill givetvis sätta dit en kulventil emellan också - tips på smidig process där till dessa dimissioner?
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
Ja, det går bra att kapa. Jag hade satt dit kulventiler vid köksblandaren också. Kan ju vara bra att ha om den går sönder. Då kan du fortfarande använda badrummet.

Beroende på hur anslutningen på flexslangen ser ut så ska du ha olika kopplingar. Du behöver också se vad det är för dimension på rören. (Det brukar stå en siffra på muttern på klämringskopplingen) jag skulle gissa att det är 12 mm. Men kan lika gärna vara 15 eller 10… eller 16.

Du behöver också se vad det är för dimension på flexslangen som ska anslutas till den nya kopplingen. Det kan vara ett röravslut, 10, 12 eller 15 mm. Eller avslut med mutter och packning, r10 eller r15 (kallas också 3/8” och 1/2”.

Om flexslangen har en rak avslutning som ett rör så kan en sådan här användas:
[länk]

Om flexslangen avslutas med en lekande mutter och packning så ska du ha en sådan här:

[länk]
Slängen kommer att räcka ser jag nu vilket är skönt! Idag från väggen står det 12 på muttern. Flexslangens anteckningar står det R25 på - Vill givetvis sätta dit en kulventil emellan också - tips på smidig process där till dessa dimissioner?
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
de på hur anslutningen på flexslangen ser ut så ska du ha oli
mackan777 mackan777 skrev:
Slängen kommer att räcka ser jag nu vilket är skönt! Idag från väggen står det 12 på muttern. Flexslangens anteckningar står det R25 på - Vill givetvis sätta dit en kulventil emellan också - tips på smidig process där till dessa dimissioner?
mackan777 mackan777 skrev:
Tack för era svar! Jag skall kolla när blandaren jag beställt kommer. Bilden missvisar lite. Det är säkert 30-40 cm som behövs...så dumt att inte kulventil finns..lägenheten byggt 2007.. ser ut som stenåldern här under.
 
  • Installationsanvisning för köksblandare med numrerade steg och komponenter, och en metallslang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.