Hej! Nån här som har örnkoll på det där med frysskåp och temperaturlarm? Mitt problem är ett Siemens-skåp, ca 5 år gammalt, som har börjat pipa och larma för att det inte håller kylan längre.

Först trodde jag det var för att dörren kanske inte stängde tätt, jag grunnade på om den där isoleringen på insidan av dörren kanske var ojämn eller nåt men så verkar det inte vara.
Vi har också testat att slå av frysen och låta den stå av ett par timmar, sen satte vi igång den och den var tyst i flera dagar. Men i dag när jag satte in ett paket bröd i en av de nedre lådorna så tog det bara ett par timmar - sen började det pipa igen (tempen gått upp från -18 till -8.

Vad kan detta vara?
Huset är byggt typ 18. Vi köpte det 22 och dan efter vi flyttat in dog skåpet helt. Siemens tekniker kom och bytte kompressor. kan det vara nåt sånt på gång igen?

Kloka tips, och andra råd, tas tacksamt emot
 
A
fläkten i skåpet funkar inte eller kylsystemet läcker
 
  • Gilla
skånepappa
  • Laddar…
Aha! Jag har båda tummarna mitt i handen, är det nåt jag/man kan göra själv eller är det tekniker som måste komma?
Går det felsöka på nåt vis och lista ut vad som felas?
Stort och innerligt tack för svaret!
 
Att kompressorn skulle läcka ut kylgas tror jag mindre på, det händer men det är inte ofta - tror mer på att det ha isat igen evaporaton inne i frysdelen om det är en sådan som använder fläkt.

börja med att frosta ur denna ordentligt

Att frosta ur en sådan kan ta flera dagar till närmare en vecka om det har blivit ispropp i dräneringen och sedan har hela evaporatorn frostat igen till närmat kärnis och eventuellt också fryst in fläktens vingblad till slut, då den ligger relativt välisolerat och värmen har svårt att ta sig in för att smälta isen.


så börja med att flytta ur matvarorna till annan kyl/frysförvaring och sedan ryck ur sladden och låt den stå med öppen dörr i flera dygn för att frosta av.

när tiden gått och du passat på att tvätta ut kyl/frysen så är det dags att starta den igen och vänta på om den når sin kyla igen - därefter kan du flytta tillbaka dina kyl/frysvaror och sedan får du se hur länge det dröjer till nästa gång.
 
  • Gilla
skånepappa
  • Laddar…
A
X xxargs skrev:
Att kompressorn skulle läcka ut kylgas tror jag mindre på, det händer men det är inte ofta - tror mer på att det ha isat igen evaporaton inne i frysdelen om det är en sådan som använder fläkt.

börja med att frosta ur denna ordentligt

Att frosta ur en sådan kan ta flera dagar till närmare en vecka om det har blivit ispropp i dräneringen och sedan har hela evaporatorn frostat igen till närmat kärnis och eventuellt också fryst in fläktens vingblad till slut, då den ligger relativt välisolerat och värmen har svårt att ta sig in för att smälta isen.


så börja med att flytta ur matvarorna till annan kyl/frysförvaring och sedan ryck ur sladden och låt den stå med öppen dörr i flera dygn för att frosta av.

när tiden gått och du passat på att tvätta ut kyl/frysen så är det dags att starta den igen och vänta på om den når sin kyla igen - därefter kan du flytta tillbaka dina kyl/frysvaror och sedan får du se hur länge det dröjer till nästa gång.
Nä kompressorn läcker inte ut något köldmedel, det skarvarna till förångaren.

När det gäller fläkten så bör tummen sitta på rätta stället om man vill meka själv.
Avfrostning är alltid första steget, vilket alla kan göra, bara dra ur sladden ur väggen i max 48h.
Efter det startar man upp och kollar om fläkten går, gör den inte det så byt fläktmotor, vissa är så dåliga att de håller bara några år
 
  • Gilla
skånepappa
  • Laddar…
Kanon, stort tack! Vi ringer nog in en serviceperson.
/
 
A
S skånepappa skrev:
Kanon, stort tack! Vi ringer nog in en serviceperson.
/
frosta av först och testa det kan vara en tillfällighet
 
  • Gilla
skånepappa
  • Laddar…
Det funkar dock att göra superinfrysning? I den mening att frysen INTE larmar ens på flera dar.
 
A
S skånepappa skrev:
Det funkar dock att göra superinfrysning? I den mening att frysen INTE larmar ens på flera dar.
gör det verkligen det eller lurar skåpet dig i infrysningsprogrammet?
Nu har du ju inte förmedlat vilken frys det är så vi måste gissa vilt.
Nu med denna nya puck så kan det ju vara elektronikfel
 
Ja, det funkar alltså i den mening att den håller tyst och fryser in. Vi lastade in i torsdags och åkte sen på semester. En granne var inne och tittade till frysen torsdag kväll-söndag kväll. Inte ett ljud.
Sen när vi kom hem plockade jag ut något, stängde dörren. vips så började det pipa efter nån timme.

Undrar vad det är?
Frysen heter

iQ500 Frysskåp Inox-easyclean GS36NAI31​

 
A
S skånepappa skrev:
Ja, det funkar alltså i den mening att den håller tyst och fryser in. Vi lastade in i torsdags och åkte sen på semester. En granne var inne och tittade till frysen torsdag kväll-söndag kväll. Inte ett ljud.
Sen när vi kom hem plockade jag ut något, stängde dörren. vips så började det pipa efter nån timme.

Undrar vad det är?
Frysen heter

iQ500 Frysskåp Inox-easyclean GS36NAI31​

hur kallt blev det under infrysningen? blev det jämt kallt i hela frysen?
larmet kan vara att den tror att dörren är öppen,

om fläkten går i denna så lutar det åt elektronik fel
 
-18 när det var klart, enligt displayen. Kallt o gott i hela frysen, vad jag kan bedöma.

Ja jag trodde ju i början av detta att det kanske var nån vajsing med klädseln/isoleringen i dörren. Men så verkar det inte vara
 
Hej! Uppdatering. Siemens kom och bytte fläkt men funkade ej ändå. Vidare felsökning visade att det läckte ut nån gas (samband med att kompressorn byttes 1,5 år tidigare?)

Nu åker den iaf ut, in kommer ny frys med visst ekonomiskt stöd av Folksam.
 
Hade liknande fel. Frost man inte såg satte igen fläkten. Frostade av och nu funkar det igen.

Så passa på nu när det är relativt kallt ute. Jag ställde in en luftavfuktare i frysen, det gjorde susen då den värmer lagom och transporterar bort vatte .
 
A
S skånepappa skrev:
Hej! Uppdatering. Siemens kom och bytte fläkt men funkade ej ändå. Vidare felsökning visade att det läckte ut nån gas (samband med att kompressorn byttes 1,5 år tidigare?)

Nu åker den iaf ut, in kommer ny frys med visst ekonomiskt stöd av Folksam.
tyvärr så är det så med reservdelsbytare
arbetsledaren säger byt fläkt så gör de detta utan felsökning
tråkigt att det gått ett och etthalvt år sedan förra lycksökaren misslyckades
om man är oduglig är det lätt att inte få tätt när man byter komp.
 
  • Gilla
skånepappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.