Hej, jag ska snart bygga en liten toalett/badrum i en attefallare och undrar lite kring vilket undergolv jag bör gå för. Rummet kommer bli ca 240x100 så min tanke var att försöka göra golvet utan skarvar.

Jag har tyvärr inte hittat någon golvspånskiva som har de mått jag behöver men jag har hittat andra byggskivor typ osb. Det borde väl inte vara ingår problem att använda dem då ända stora skillnaden mellan dem är sponten på golvspånskivan?

Sen tänkte jag lägga våtrumsmatta/linoleum ovanpå. Jag har ingen ambition att tätskiktet rummet och jag förväntar mig Max lite vattenspill då jag har mulltoa och tänkte bara få in ett litet handfat.

Fungerar det att köra våtrumsmatta rakt på byggskivan? Limmar man fast den eller ligger den lös ovanpå? Om jag skulle vilja sätta in golvvärme måste jag då även flytspackla över gasbindan för golvvärmen? Borde man inte kunna köra skivan uppochner?

Tack på förhand!
 
Var finns som bär, reglar. Golvspån som limmas i nåten och skruvas.Mattan limmas direkt på spånet, fortare och enklare kan det inte bli
 
Näh, vadå. En osb har väl ändå andra egenskaper än en spånskiva? En spånskiva är ju väldigt kompakt och styv medan en osb inte är det. Och vad är det som stör med en skarv? Du kan ju placera den på en plats där den kanske inte är så påtaglig? Limmar du och skruvar så kommer det inte röra sig alls.
 
J Jontha skrev:
Näh, vadå. En osb har väl ändå andra egenskaper än en spånskiva? En spånskiva är ju väldigt kompakt och styv medan en osb inte är det. Och vad är det som stör med en skarv? Du kan ju placera den på en plats där den kanske inte är så påtaglig? Limmar du och skruvar så kommer det inte röra sig alls.
Jo så kan det vara, reglarna sitter längs rummet så jag tror en skarv tyvärr kanske kommer synas. Men det kanske är såpass lite så det inte märks. Jag hittade lite andra byggskivor som också hade lämpliga mått men tyvärr ingen spontad golvspånskiva…
 
Du får kapa bort sponten vid väggarna så det inte blir något mellanrum, den bör gå upp ca 10 cm på väggen och kanske det är bäst med att en mattlägggare som kan svetsa i hörnen. Kostar inte många kronor.

Edit skivorna måste ihop kloss, blir det en springa så måste du spackla den, annars kommer den att synas på mattan som en rand.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TH-huset skrev:
Jo så kan det vara, reglarna sitter längs rummet så jag tror en skarv tyvärr kanske kommer synas. Men det kanske är såpass lite så det inte märks. Jag hittade lite andra byggskivor som också hade lämpliga mått men tyvärr ingen spontad golvspånskiva…
Är det reglar så är det bara golvspån som håller Golvspån spontat finns på byggvaruhusen
 
J jonaserik skrev:
Är det reglar så är det bara golvspån som håller Golvspån spontat finns på byggvaruhusen
Tänker du att man tar in mattläggare för hela jobbet eller bara för svetsningarna i hörnet?

okej så golvspånskiva är det som gäller och då får man köra med skarv. Hur tät kan man få skarven utan att spackla? Om man försöker slå ihop skivorna så bra det går? Och hur mycket kan det synas genom mattan om man får en ”normal” skarv?
 
Du lägger spånet, limmar noten och det blir alltid en liten bit ned spont över. knackar ihop och skruvar. Utmed sista väggen så får man kapa så nätt som möjligt och spänna ihop med en kofot. blir nog en glipa där, men dit med spackel. Alla glipor/springor spacklas. Det med en mattis, hen limmar och svetsar allt i ett stycke. Alltid bra att ta in proffs för mattläggning, då blir det bra. Du kan köpa mattan
Vad ska du ha på väggarna.
 
J jonaserik skrev:
Du lägger spånet, limmar noten och det blir alltid en liten bit ned spont över. knackar ihop och skruvar. Utmed sista väggen så får man kapa så nätt som möjligt och spänna ihop med en kofot. blir nog en glipa där, men dit med spackel. Alla glipor/springor spacklas. Det med en mattis, hen limmar och svetsar allt i ett stycke. Alltid bra att ta in proffs för mattläggning, då blir det bra. Du kan köpa mattan
Vad ska du ha på väggarna.
Det låter som ett vettigt upplägg. För väggarna hade jag bara tänkt mig typ pärlspontspanel eller någon liknande skiva. Men jag har inte bestämt mig helt
 
En toa kräver ingen brunn. och heller inget uppvik. det går att skära jämns väggarna och sätta en sockel. men snyggare med lite uppvik och ev panel som slutar 5 cm från golv och framför allt, lätt att hålla rent och inga svarta/gråa streck på en sockel, när skurtrasan används.
 
J jonaserik skrev:
En toa kräver ingen brunn. och heller inget uppvik. det går att skära jämns väggarna och sätta en sockel. men snyggare med lite uppvik och ev panel som slutar 5 cm från golv och framför allt, lätt att hålla rent och inga svarta/gråa streck på en sockel, när skurtrasan används.
Ja jag tror jag kör på lite uppvik, känns bäst ifall något skulle hända med vattnet. Men hur sätter man panelen då? De gånger jag sett uppvik så har panelen hamnat framför mattan, som att mattan viks upp bakom panelen med kanske 1 cm. Är det så man gör?
 
J jonaserik skrev:
En toa kräver ingen brunn. och heller inget uppvik. det går att skära jämns väggarna och sätta en sockel. men snyggare med lite uppvik och ev panel som slutar 5 cm från golv och framför allt, lätt att hålla rent och inga svarta/gråa streck på en sockel, när skurtrasan används.
Jo, det är faktiskt krav på uppvik även på en toalett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.