Håller på att se över mina radiatorer i källaren för att få till ett bra flöde och temp. Fjärrvärme med raddar i källare och ”sekundär” krets för golvvärme med shunt och egen pump för resten av huset. Tre radiatorer i källaren, två små moderna Purmo compact närmst centralen och ett betydligt större längst bort i källaren. Termostat fullt öppna och det stora elementet är konstant ca 5 grader kallare närmst inloppet. Har luftat alla men inte pillat på returventil. Borde inte alls ha åtminstone samma temp in och enbart skillnad på retur? Cirkpump står på Max proportionellt tryck just nu.
 
B
Är det ett ett-rörssystem så är ingående temp till radiatorerna inte konstant, eftersom de ligger som i serie.

Annars låter det konstigt. Om du har ett normalt flöde så tappar man ju inte 5c på en kort sträcka inomhus. Kanske mätfel?

Jag brukar mäta med samma tempgivare som jag flyttat rumt, antingen en utanpåliggande som jag tillfälligt isolerar in och lägger mot mätplatsen, eller en ir mätare. Då brukar jag fästa en bit eltejp som jag siktar på. Ir tempmätare kan visa fel om t.ex. ytan är blank.
 
Detta är tvårörs med parallelkopplade. Mäter utanpå med ir-temp så antar att det kan bli fel där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.