Jag har inte sett så många som skriver om Ctc:s värmepumpar här på forumet. Hur verkar de? Verkar intressant med 2 anslutningar, ifall man vill komplettera med någon annan värmekälla, någon som har gjort detta?
 
CtC är en utmärkt värmepump, då den shuntar ut värmen istället för andra tillverkares växelventilteknik som vid vissa fall kan ge knäppningar i radiatorsystemet.
CtC har ochså en fördel då du kan ha "sommarvärme" i tex källaren då den är flödesoberoende. Du kan slå av övervåningen på sommaren och värma ur råheten i källaren under sommartid.
Sedan har den en varmvattenslinga, vilket betyder att du alltid har "färskt" varmvatten.
Uttag / inntag för solslinga alt.pooluppvärmning osv finns numera på alla v3 maskiner.
Överlag en utmärkt värmepump enligt mitt tycke och jag har stor erfarenhet av dessa......
Det finns fördelar och nackdelar med alla värmepumpar, beror så klart på vilket sorts system och behov man har.
Själv har jag dock inte kompl. med solslingor men det är inga problem, du måste dock ha lite mera styr osv.
 
rindöbo skrev:
Själv har jag dock inte kompl. med solslingor men det är inga problem, du måste dock ha lite mera styr osv.
Vad menar du med styr? Hur är cop på den eller årsvärmefaktorn? Har Ctc gjort pumpar länge? Vill veta så de har provat och utvecklat länge så det är bra kvalité på grejorna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.