wildeside
Hur har dom kommit fram till den kostnaden?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Fruktansvärt dåligt skriven artikel.

Ägandekostnader är absolut inget i närheten av dessa siffror. Det är ju ränta och finansieringskostnader som nämns.

Förknippade till ägande skulle kunna vara fastighetsavgift och kostnader i samfälligheter som man inte kommer undan.

Att belåna fastigheten är faktiskt helt frivilligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Har en stuga i Sälen. Och den kostar då inga 127.000.

Runt 55' har vi legat på de senaste 4 åren.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
vet flera som har fjällstuga inte fan kostar det några pengar mer en underhåll inga stora pengar på en timmerstuga
 
Redigerat:
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Min fjällstuga i sälen kostar samfällighetsavgift och el. Har bergvärme så det blir inte dyrt. 10.000 om året kanske?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Ändå en upplysande artikel tycker jag. Visst vi har funderat på detta med att skaffa en stuga i fjällen. Även sett hur hyreskostnader för dylika rakat i höjden på senare år.

Nyckel KPI är läge, stugan måste vara i ett extremt attraktivt läge för att man ens ska börja räkna på ev ekonomi i detta.

Ser jag till mig själv och de stugor jag hyr så ökar kraven rätt mycket år från år vad jag kan tycka är värt och inte. Det är internet, ski in-out, osv. Många grejer att se till om man vill ha en attraktiv stuga så ekonomin kan ev gå ihop någorlunda.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Det finns ju fler aspekter än att det är billigare att hyra än att äga. För oss är största anledningen till att vi satsar på eget istället för att hyra möjligheten att åka upp över helgen, att kunna ha alla sina egna grejer på plats och att bara kunna lämna grejerna och åka hem söndag kväll.

Vi räknar med att uthyrningen kommer bekosta i princip hela månadsutgifterna. Budgeterade kostnader är ca 10.000kr/ månad inklusive räntor och drift
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Krävs en del av din stuga om tex jag skulle langa 10 kkr pr vecka att hyra. Som jag sade tidigare.
 
Nyckeln tror jag är att sticka ut i kombination med tillfredsställa basbehov. Tror viktiga punkter för hög beläggning på uthyrning är:
  • Fiber
  • Bastu
  • 2 toaletter
  • Bra läge
  • Gott om sängplatser, gärna möjlighet att klämma in några extra personer. Även möjlighet att duka ordentligt bord för alla.
  • Laddbox
  • Tillräckligt med varmvatten för att alla ska kunna duscha.
  • Parkering
Vi har ritat utifrån att uppfylla ovan och kommer även se till att ha ett rejält förråd med möjlighet att förvara tex cyklar eller en skoter för respektive lägenhet. Bubblaren är ski in ski out, vi har dryga 4-500m till huvudliftarna och hoppas det ska räcka för att folk ska slippa starta bilen. I gengäld har vi 10m till längdspåren
 
M maria01 skrev:
vet flera som har fjällstuga inte fan kostar det några pengar mer en underhåll inga stora pengar på en timmerstuga
Själv köpte jag nyligen ett uppvärmt torrdass i Orsa och det kostar jäklar i mig inga 150 000 om året. Inte ens en samfällighetskostnad och inget underhåll att tala om.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
P
Tror det är många som fullständigt blundar för vad det i slutändan kostar och andra som har stenkoll.. Sen är det klar att det skiljer väldigt priser och standard och om det är uthyrningsbart.. vissa kojor folk har vill ingen betala som det kostar för dom lyxiga villor som en del andra hyr ut.

priser som tillkommer

Vägföreningskostnader
ev ytterligare snöröjning

uthyrning ger hårt slitage , mycket hårdare än man orsakar själv, folk har en tendens att inte bry sig om nåt och normalt folkvett / förstånd är sällsynt

Sen är underhåll en större kostnad över tid än många vill inse..

Och 16 000 om året i ström 😂🤣 är det siffror från nån som har bundet avtal på 44 öre som snart går ut eller är det på en koja.. vid uthyrning och hög användning så räcker det inte alls . särskillt inte med stuga med basu som ju dom flesta vill ska finnas vid uthyrning

Vi har nyligen sålt av stuga i fjällen just pga kostnader och vissa problem med samägande, stugan var betalt sen sen länge då den var byggd av föräldrarna i början av 80 talet så får lägga på några nollor på säljpris mot byggkostnad.

Uthyrning är inte så lönsam som man gärna tror då vissa år högt räknat har 12 veckor från nyår till påsk och före och efter det är ofta väldigt varierande om det finns nån vinter värd namnet, dra sen bort dom veckor du vill ha själv och kom ihåg att det egentligen är påsk och sportlovsvecka 8och 9 som egentligen har höga priser, så spar du nyår sportlov och påsk till dig själv så försvinner nog nära 50 % av hyresintäkterna. för på många skidorter så är tillgång och efterfrågan med och styr hyrorna
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Är alltså klart dyrare att ha timmerstuga i fjällen än i mitten av Värmland!

Är väl så om man ska va med i svängen.
 
L Liljeros skrev:
Nyckeln tror jag är att sticka ut i kombination med tillfredsställa basbehov. Tror viktiga punkter för hög beläggning på uthyrning är:
  • Fiber
  • Bastu
  • 2 toaletter
  • Bra läge
  • Gott om sängplatser, gärna möjlighet att klämma in några extra personer. Även möjlighet att duka ordentligt bord för alla.
  • Laddbox
  • Tillräckligt med varmvatten för att alla ska kunna duscha.
  • Parkering
Vi har ritat utifrån att uppfylla ovan och kommer även se till att ha ett rejält förråd med möjlighet att förvara tex cyklar eller en skoter för respektive lägenhet. Bubblaren är ski in ski out, vi har dryga 4-500m till huvudliftarna och hoppas det ska räcka för att folk ska slippa starta bilen. I gengäld har vi 10m till längdspåren
När jag själv bokar så letar jag efter något så nära en lift det bara går. Men då har jag barn, 5, 12 och 14. Nära lift och diskmaskin är prio 1 och 2. Nummer 3 är ett lågt pris. Kanske blir annorlunda om man åker bara vuxna men 400 meter låter nästan lite långt om man ska släpa sig tillbaka för lunch. Gå säkert bra att hyra ut det också men det kanske inte blir bokat lika snabbt som de boenden "på första parkett". Om man inte är där för längdåkning i första hand då förstås
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.