Har kapat några 5x10 reglar som tidigare använts som takstolar :) och vill använda dom som topp på en arbetsbänk i källaren.

De är inte helt jämna och jag har bara en elhyvel och vanliga handelverktyg att använda. Hur får jag dem att bli någorlunda jämna och hålla ihop på underredet?

Försöker inte få möbelfinish men hyfsat jämt vore bra.
 
  • Träpaneler framför kapsåg i rustikt verkstadsrum med fönster och icke identifierbar inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Har du en elhyvel blir de väl kanon! Jämna av dom, köp bra lim, tvinga ihop =)
 
Hyvla först eller tvinga ihop först??
 
Dom är inte helt jämna på något håll…
 
Hyvla sidorna du ska komma ihop, limma ihop, hyvla ovansidan och undersidan.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Tack! Ser enkelt ut när andra gör det på Youtube men inte så många som använder handverktyg…
 
T
Jag brukar åka till lokala mindre träindustrin för jobb som kräver precision. Sånt hyvlar dom till snabbt för några mörkfärgade hundralappar. Brukar ställa dit grejerna o hämta dagen efter.
 
Misstänker att det är få snickerier med kunniga personer som kan tänka sig att köra återvunnet konstruktionsvirke i sina hyvlar. Risken för att det finns skruv/spik, grus och annan skit i träet är för stor förutom det faktum att man gärna undviker gran med sina stenhårda kvistar.
Att slipa stålen kostar mer än några hundralappar för snickeriet.

@Frustrator gav bästa tipset, tycker jag.
//Ronnie
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Limma ihop dem och hyvla till så gott du kan. Sedan limmar du på en tunn "masonit" på toppen. Då får du en slät och bra yta för en arbetsbänk
 
Hej
Gör en rejäl stomme som du limmar och skrutvingar och skruvar ner dessa regla i så det blir någorlunda jämnt.
Sen hyvlar du av det värsta och limmar på en 22mm spånskiva, det blir stadigt.
/W
 
T
Gör som @Frustrator skriver: hyvla sidorna så de är plana och så raka du kan (använd en rätskiva för att hitta ojämnheter) och limma ihop dem innan du hyvlar ovansidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.