D Dennisen skrev:
Det lustiga är nu att låt oss säga att jag slår av strömmen till fläkten helt, sen sätter på strömmen igen + sätter tyristorn på lågt, då går frånluften med lagom effekt, sen efter cirka 10 minuter så återuppstår tillufts fläkten-> men på full fart, men du menar att fläkten skulle kunna vara så "dålig" att den helt enkelt numer bara har ett läge och det är full fart framåt? :)

Tack för alla svar i tråden!
Står tyristor lågt och fläkten går på högvarv senare är väl regulator lite svajig isåfall. Men är det svårt o starta vid lägre inställning så kan det vara lager.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Står tyristor lågt och fläkten går på högvarv senare är väl regulator lite svajig isåfall. Men är det svårt o starta vid lägre inställning så kan det vara lager.
Tack för svar!

Börjar luta mot att jag måste ta hit någon kunnigare än mig själv, för får ingen ordning på det tyvärr :(
 
Vad för tyristor/reglering är det, ett foto på den är bra.
 
J jonaserik skrev:
Vad för tyristor/reglering är det, ett foto på den är bra.
Den ser ut såhär, sitter i köket i en lucka!
 
  • Vit låsmekanism på skåp, del av blå föremål syns, inomhus, närbild, möjliga tvättmaskindelar, skruvmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite udda montage mot en dosa i väggen,ser det ut som, eller inget, bara ett stort hål bakom kanske. därav ett doslock som sitter lite till vänster, du kan lossa skruvarna 4 st på fyrkanten. Då får du ut tyristorn , säkert en motordimmer och dom kan spöka lite. går att koppla förbi för att kolla om båda fläktarna startar på full fart.
 
J jonaserik skrev:
Lite udda montage mot en dosa i väggen,ser det ut som, eller inget, bara ett stort hål bakom kanske. därav ett doslock som sitter lite till vänster, du kan lossa skruvarna 4 st på fyrkanten. Då får du ut tyristorn , säkert en motordimmer och dom kan spöka lite. går att koppla förbi för att kolla om båda fläktarna startar på full fart.
Tack för tips, ska absolut testa att skruva upp där och se vad jag möts av 👍🏼

Min bror har en transformator liggandes också, kan vara värt att testa koppla in den kanske?
 
D Dennisen skrev:
Tack för tips, ska absolut testa att skruva upp där och se vad jag möts av 👍🏼

Min bror har en transformator liggandes också, kan vara värt att testa koppla in den kanske?
Du ska inte koppla in en trafo, den ska i så fall vara med olika lindningar i och ger olika volt ut, brukar vara 5 steg på dom normalt. Kolla först vad som finns bakom, ser lite hempul ut med hur montaget är.
 
J jonaserik skrev:
Du ska inte koppla in en trafo, den ska i så fall vara med olika lindningar i och ger olika volt ut, brukar vara 5 steg på dom normalt. Kolla först vad som finns bakom, ser lite hempul ut med hur montaget är.
Tack så mycket Jonaserik! Ska dubbelkolla med gamla ägaren, men han ska ha anlitat en firma för detta, men kan ju bli hempul för det 😂👍🏼
 
D Dennisen skrev:
Tack så mycket Jonaserik! Ska dubbelkolla med gamla ägaren, men han ska ha anlitat en firma för detta, men kan ju bli hempul för det 😂👍🏼
Var i landet är du, har några stycken i C-förrådet, Vad står det för amper eller watt på fläktarna, viktigt att dimmern klarar belastningen.
 
Om nu de två motorerna ligger kopplade till samma dimmer och det går att korrekt reglera den ena motorns varvtal med dimmern men inte den andra (tilluft) så måste ju felet sökas på tilluftsmotorn.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
Släng ut skiten.... Mycket gammal teknik!

Originalaggregatet i mitt hus från 82 hette Metsovent.
Frös gång efter annan på vintern, och
krånglade i övrigt.

Byggdes om med tyristorstyrning typ din bild.
Blev möjligen lite bättre.


För typ 8 år sedan slängde vi ut den gamla skiten och satte in en Östbergs Heru 100 S EC.
Har inget värmeelement inkopplat i tilluften.
Aggregaten har roterande trumma. Fryser aldrig.
Är ordentligt injusterat av mig med luftflödesmätningar. Så klart olika varvtal på motorerna/fläktarna.
De kan absolut inte vara lika! För då får du normalt inget undertryck i huset.


Kostar i dag dryga 20 000 kr. Klart värt pengarna.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Släng ut skiten.... Mycket gammal teknik!

Originalaggregatet i mitt hus från 82 hette Metsovent.
Frös gång efter annan på vintern, och
krånglade i övrigt.

Byggdes om med tyristorstyrning typ din bild.
Blev möjligen lite bättre.


För typ 8 år sedan slängde vi ut den gamla skiten och satte in en Östbergs Heru 100 S EC.
Har inget värmeelement inkopplat i tilluften.
Aggregaten har roterande trumma. Fryser aldrig.
Är ordentligt injusterat av mig med luftflödesmätningar. Så klart olika varvtal på motorerna/fläktarna.
De kan absolut inte vara lika! För då får du normalt inget undertryck i huset.


Kostar i dag dryga 20 000 kr. Klart värt pengarna.
Jaa har funderat på att bara kontakta någon firma och helt enkelt ersätta hela skiten.. för det har bara strulat tycker jag kort efter att vi flytta in.. låter ganska mycket, drar mycket energi
 
J jonaserik skrev:
Var i landet är du, har några stycken i C-förrådet, Vad står det för amper eller watt på fläktarna, viktigt att dimmern klarar belastningen.
Jag bor i Sundsvall! :)

Kan inte vad det står på fläktarna på rakarm tyvärr, men förra ägaren har haft sådär utan beskymmer sedan 2017 när dom gjorde köket
 
H Hybro skrev:
Släng ut skiten.... Mycket gammal teknik!

Originalaggregatet i mitt hus från 82 hette Metsovent.
Frös gång efter annan på vintern, och
krånglade i övrigt.

Byggdes om med tyristorstyrning typ din bild.
Blev möjligen lite bättre.


För typ 8 år sedan slängde vi ut den gamla skiten och satte in en Östbergs Heru 100 S EC.
Har inget värmeelement inkopplat i tilluften.
Aggregaten har roterande trumma. Fryser aldrig.
Är ordentligt injusterat av mig med luftflödesmätningar. Så klart olika varvtal på motorerna/fläktarna.
De kan absolut inte vara lika! För då får du normalt inget undertryck i huset.


Kostar i dag dryga 20 000 kr. Klart värt pengarna.
Kika på denna, är det den du har? :)
https://ventilation.se/sv/products/ostberg-heru-100-s-ec

Och fattade det som att man kunde styra den med mobilen? Känns smidigt!

Monterade du den själv eller kontaktade du en firma? Isåfall minns du vad du fick betala?

Tänker lite kring hur mycket modifiering man eventuellt behöver göra för att få det nya agregatet att passa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.