Mony Mony skrev:
Vi har tänkt på den lösningen, men då blir det att vi går in med skorna på parketten för att komma till hallen.

Dessutom vill vi inte att smutskläder ska hänga tillsammans med tvätten, om det nu kanske mot förmodan skulle finnas lite lukter i utekläderna, hehe.
Men är det inte ovanligt att ha tvättstugan "i vardagsrummet"?
De flesta villaägarna brukar vilja ha groventré till tvättstuga.
 
BirgitS
Mony Mony skrev:
Så här menar du?
Ja, även om jag tänkte ett högskåp (skafferi eller annat) i stället för ett bänkskåp.
Mony Mony skrev:
Jag har gjort ny version av köket. Bläddra ner bland inlägg.
Köket slutar ju inte att vara litet, i betydelse lite förvaring, bara för att du stoppar dit ett 60 cm bänkskåp.

Jag förstår liksom inte hur det ska gå till att laga mat för 20 personer med så lite bänkyta och lite förvaring.
Mony Mony skrev:
Vi har tänkt på den lösningen, men då blir det att vi går in med skorna på parketten för att komma till hallen.
Om det stämmer som rickardg säger att det måste vara två dörrar mellan garaget och bostadsdelen av brandsäkerhetsskäl så måste det lösas på något sätt. Ett sätt är att ha en dörr mellan halldelen närmast ytterdörren och delen med garderober etc.
Mony Mony skrev:
Vi gillar vinklar och vrår :)
Okej, bara onödigt dyrt :)
Mony Mony skrev:
Jag har tidigare postat ritningen vi fick från Provinshus. ([länk]) Den var sådär..
Den var inte sådär, den var dålig.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag tänker något sånt här. Köket blir lite större Om man flyttar wc som ändå var onödigt stort för gäst wc. Bort med väggsnutten mellan kök och vardagsrum, annars funkar inte långbordet så som det är inritat. Kombinerad tvättstuga och klk/förråd med ingång till garaget + flyttat bort dörren från vardagsrummet. Optimalt hade varit att göra vardagsrummet större om det går att utöka huset.

Arkitektonisk planritning av ett bostadshus med mått, rumsetiketter och blåa markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Jag tänker något sånt här. Köket blir lite större Om man flyttar wc som ändå var onödigt stort för gäst wc. Bort med väggsnutten mellan kök och vardagsrum, annars funkar inte långbordet så som det är inritat. Kombinerad tvättstuga och klk/förråd med ingång till garaget + flyttat bort dörren från vardagsrummet. Optimalt hade varit att göra vardagsrummet större om det går att utöka huset.
Tack för skiss!
Men köket känns enormt?

Vi har valt vardagsrummet utifrån min mans biohemma-system. Det måste vara max 4.5 meter från projektor till duk, samt det måste finnas vägg bakom för högtalare. Det är två högtalare framme bredvid duken, en centerkanal och två mindre bakom där man sitter. Allting måste vara i en fyrkant typ. Ja, jag vet... Men min man är stenhård på hans projektor och duk med tillhörande högtalarsystem. Går inte att förhandla om, jag har försökt :)
 
Jag har en annan fråga också: Ska man inte ha avlopp och vatten i garaget? Eller har man vatten utanför på utsidan endast?
 
Mony Mony skrev:
Ska man inte ha avlopp och vatten i garaget?
Det skall man ha.
 
BirgitS
Mony Mony skrev:
Men köket känns enormt?
Nu har jag inga mått, men jag uppskattar det till att det är 120 cm bredare, dvs. 2 underskåp á 60 cm. Det är skillnad men köket får inte enormt med förvaring i och med att det inte finns några överskåp. Men det blir mycket lättare att laga mat till 20 personer.
Mony Mony skrev:
Vi har valt vardagsrummet utifrån min mans biohemma-system. Det måste vara max 4.5 meter från projektor till duk, samt det måste finnas vägg bakom för högtalare. Det är två högtalare framme bredvid duken, en centerkanal och två mindre bakom där man sitter. Allting måste vara i en fyrkant typ. Ja, jag vet... Men min man är stenhård på hans projektor och duk med tillhörande högtalarsystem. Går inte att förhandla om, jag har försökt :)
Det som jag har reagerat på är att soffan sticker ut i matsalsdelen, det skulle alltså se bättre ut om vardagsrummet kunde förlängas en halvmeter nedåt, och då förstås och rummen till höger, vilket skulle vara bra för andrahandsvärdet eftersom 8 kvm anses som ett för litet sovrum numera.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inga mått, men jag uppskattar det till att det är 120 cm bredare, dvs. 2 underskåp á 60 cm. Det är skillnad men köket får inte enormt med förvaring i och med att det inte finns några överskåp.

Det som jag har reagerat på är att soffan sticker ut i matsalsdelen, det skulle alltså se bättre ut om vardagsrummet kunde förlängas en halvmeter nedåt, och då förstås och rummen till höger, vilket skulle vara bra för andrahandsvärdet eftersom 8 kvm anses som ett för litet sovrum numera.
Vi har tänkt att ha överskåp :)

Det lilla sovrummet är 8,6 m2. Kravet för att det ska räknas som rum är 7m2. Man får plats med 90 säng längs väggen, så av utifrån ev försäljning i framtiden så räknas det som sovrum.

Ursprungsritning var längre vardagsrum som du skriver som förslag. Vi tyckte då att ytan i vardagsrummet mot hallen blev onödigt stor och tom. Soffan sticker ut lite i matsalen då vi måste ha en vägg för högtalarna. Vårt krav är också att hålla oss under 150kvm total boyta.
 
BirgitS
Mony Mony skrev:
Vi har tänkt att ha överskåp :)
Ursäkta, jag trodde inte det skulle vara några eftersom det är populärt att inte ha överskåp och det är inga utritade.
Mony Mony skrev:
Det lilla sovrummet är 8,6 m2. Kravet för att det ska räknas som rum är 7m2. Man får plats med 90 säng längs väggen, så av utifrån ev försäljning i framtiden så räknas det som sovrum.
Visst räknas det som sovrum, men många kommer att föredra ett hus där båda barnsovrummen är på minst 10 kvm, så det kan påverka priset. Man önskar få in säng, skrivbord, garderob och bokhylla.
 
Kan man istället flytta upp kök-matplatsdelen så man slipper den lilla utstickande väggsnutten?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Kan man istället flytta upp kök-matplatsdelen så man slipper den lilla utstickande väggsnutten?
Vi vill gärna ha väggstumpen. Det behövs en vägg bakom soffan för högtalarna.
 
BirgitS
Jag gissar att Mathildatiger menar ungefär att hela den inringade delen flyttas uppåt de 80 cm som behövs för att hela väggen bakom soffan ska bli yttervägg. Som det är nu så påverkar väggsnutten långbordet och det är ju trist.
Arkitektonisk ritning, planlösning, inkretsat kök och matplats, enfamiljshus, möblerad layout, terrasser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissar att Mathildatiger menar ungefär att hela den inringade delen flyttas uppåt de 80 cm som behövs för att hela väggen bakom soffan ska bli yttervägg. Som det är nu så påverkar väggsnutten långbordet och det är ju trist.
[bild]
Exakt så menar jag 👍🙂
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissar att Mathildatiger menar ungefär att hela den inringade delen flyttas uppåt de 80 cm som behövs för att hela väggen bakom soffan ska bli yttervägg. Som det är nu så påverkar väggsnutten långbordet och det är ju trist.
[bild]
Hur ska vi lösa att surroundsystemet måste vara i en fyrkant framför duken?
Tar vi bort väggsnutten kommer även soffan stå ute en bit med ryggen
 
Mony Mony skrev:
Hur ska vi lösa att surroundsystemet måste vara i en fyrkant framför duken?
Tar vi bort väggsnutten kommer även soffan stå ute en bit med ryggen
Surroundsystem är lite omodernt ;)
Men spontant känns det lite begränsat att behöva bygga huset runt de befintliga högtalarna och projektor. Brukar ju sällan bli snygga installationer. Går det inte att förhandla om att han istället får byta ut de bakre högtalarna till sånna som är infällda i taket? Alternativt som någon nämde innan att förlänga vardagsrummet 50cm nedåt så kan både väggsnutten, suffan och högtalarna tryckas ner.
Alternativt så låter du honom nyttja gästrummet som en hemmabio så kan vardagsrummet vara en plats för vuxna att umgås ;)
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.