Halloj,

Håller på med en badrums renovering och det verkar ta sin lilla tid med jobb och små barn bland annat :crysmile:

Är nu i start groparna med att dra om vattnet då huset är byggt 1969. Problemet jag har är att vattnet idag är lite korskopplat då rören som går upp till badrummet idag även förser toaletten i wc:n med vatten, samt kommod i wc:n matar toaletten i badrummet.

Försöker att fundera ut ett smart sätt att dra upp vatten till badrummet efter alla direktiv, duschens rör vill vi ha dolt men resterande får gå på färdigt tätskikt.

Bifogar lite bilder, vattnet går upp genom betongbjälklaget från källaren, och avsticken är uppmärkta var dem kommer fram. Samt att jag har skissat lite hur det verkar vara draget i dagens läge.
 
  • VVS-installation med märkta rör och dimensioner, instruktionsfoto för avloppsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av ritning med överkritade blåa och röda linjer samt question marks som tycks vara anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avskalad vägg med exponerad isolering och elektriska ledningar, renoveringsarbete pågår, ojämn yta, konstruktionsarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, väggar strippade till betong, synliga VVS-installationer, gammal tapet, dammigt och oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrumshörn med toalettstol, toalettpapper, en skala och en pedalhink. Fliser på golv och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog så att jag fimpar rören i källaren och drar upp nytt i väggen i badrummet med ett fördelarskåp där avloppsavluftningen går upp och fördelar ut det där ifrån. :thinking:

Annars är det bara att bryta upp tätskikt m.m i WC utrymmet som är vägg i vägg... och dra om allting via fördelar skåpet. :sweat:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Väcker upp detta igen, tror det kommer att bli två stycken väggfördelare istället och utanpåliggande till kommod och wc i badrummet.

Vet fortfarande inte vad som är bäst att dra i väggen... ska man dra prisol eller rör i rör? Antar att det går åt en del extra verktyg om man ska köra RiR.

Jag behöver iallafall ha en sådan här till kallvattnet då det skall fördelas till badrummet och wc rummet intill:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vaggfordelare-v6-4-ror-dim-g15xinv-g3-8-m-kulventil/

Och en sådan här för varmvattnet som också skall fördela mellan båda utrymmen:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vaggfordelare-v6-3-ror-dim-g15xinv-g3-8-m-kulventil/

Men då kommer jag till ett annat problem, som kanske är lätt löst men ställer frågan ändå, om jag kör prisol kan man använda vattettes v6 kopplingsbricka med 4 anslutningar eller är den endast för RiR och liknande? Jag kan inte få fram en kopplingsbricka som verkar fungera med prisol i vattettes v6 system.

Som nämnts tidigare så är det lättbetong i väggen som vattnet skall dras, visserligen är det förhållandevis lätt att tälja i materialet men väggen är endast 75mm, hur mycket plats tar RiR med bockar etc kontra 15mm prisol?
 
Vore kul med lite input 😅, ska försöka beställa grejor men vill veta att det går att få ihop det.

Verkar luta mer mot prisol, men jag kan ha fel. Väggarna är bara 75mm (siporex / vitbetong) så det behöver ju vara något sånär slimmat 😅
 
Lyfter upp detta igen, då det är dax att återuppta detta projekt. Någon som kan inflika med lite goda råd och erfarenheter?
 
Det kommer nog bli vattette's v6 väggfördelare som skall installeras sedan blir det dolda rör till dusch och kommod i wc. Utanpåliggande till kommod och toalett i badrummet.

Nu börjar jag fundera på vilket material jag ska köra om det blir prisol eller pex. Väggarna är ca 70mm tjocka (lätt betong).

Det system med kortast 90° radie får bestämma vad vi skall köra med. Vilken radie har t.ex denna Ha-Ma Prisolbock 15 https://www.rinkabyror.se/artikel/bockverktyg-15-prisol/ någon som vet? Hittar ingen information... kontra PEX med väggdosor?

Har iof sett att LK's väggdosor för PEX var relativt slimmad (kräver minst 45mm), men känns inte direkt säkert då man inte får ha "skarver" dolda vilket det blir med denna typ. Länkar här: https://www.bauhaus.se/vaggdosa-lk-systems-uni-enkel-16-25mm-g15
 
Lutar nog mot att köra med PEX RiR och Bockfixturer, iallafall i duschen då vi vill hemskt gärna använda den väggbrickan som passar till våra nya takdusch (blyertssvart).

Bockfixturen från t.ex. Vatette bygger 57mm.. vilket borde kunna fungera?
 
Och då är frågan, får man gjuta in bockfixturerna?

Om det bara är vissa, vilka då?

Vatette har i deras monterings anv. inte nämnt att man inte får, hitttar ingenting om detta i säkervatten heller. Samt så verkar det som att Vatette's bockfixtur är godkänd med en hel del olika tillverkare av PEX både 15mm och 16mm.
 
Får börja med att ge dig en eloge för din monolog, en annan gett upp för länge sedan :) Har tyvärr inte jättemycket att bidra med, men är i snarlik situation och hoppas mitt inlägg kan bidra med lite mer uppmärksamhet till tråden.

Men, vad gäller ingjutning, åtminstone LKs väggdosa adresserar montering i lättbetong på sida 6 i https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.14_lk-vaggdosa.pdf. Ser ut som att man ska gröpa ur och sätta skena. Å andra sidan ser jag inte varför man inte kan återfylla efteråt...
 
J JSten skrev:
Får börja med att ge dig en eloge för din monolog, en annan gett upp för länge sedan :) Har tyvärr inte jättemycket att bidra med, men är i snarlik situation och hoppas mitt inlägg kan bidra med lite mer uppmärksamhet till tråden.

Men, vad gäller ingjutning, åtminstone LKs väggdosa adresserar montering i lättbetong på sida 6 i [länk]. Ser ut som att man ska gröpa ur och sätta skena. Å andra sidan ser jag inte varför man inte kan återfylla efteråt...
Det låter ju bra, men i mitt fall kan jag inte använda mig av dosorna... iallafall inte till duschen då det ej kommer att passa ihop.

Eftersom jag inte kan hitta info om att man inte får så antar jag att det går att göra så. Såklart ser jag till att alla bockfixturer sitter innan jag gjuter in dem.
 
J JSten skrev:
Googlade lite på Vatettes bockfixtur som nämnde att du funderade på att använda. Har du kollat sida 5:
[bild]
[länk]
Jag hade fått för mig att det fanns en beskrivning om detta... Ibland så blir man blind 🫣 Tack!
 
Började fundera nu... Vatettes V6 Väggbockfixtur får endast användas med Vatettes V6 kopplingsbrickor som är gängbara...

Funderade på om man fick gjuta in dessa, kapa av fixturen så den livar med färdig betongvägg för att sedan ansluta rörmanschett mot skyddsröret så det går att använda Svedbergs brickan.. eller är det typ LK's som gäller där vid dusch och sedan köra Vatettes V6 i kommoden för att använda sig av deras kopplingsbricka V6 samt väggfördelare?

Som sagt, vattendosor går inte att använda med denna bricka, och hittar inga monteringsanvisningar för denna bricka.
 
  • Svensk webbplats, väggbricka för badrum, grå, produktbild, beskrivning, kan kopplas till blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan sprida ljus över detta? 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.