useless useless skrev:
Kyler man luften med värmepumpen så blir luften torrare.
Inte i detta fallet då vi hade 15-20 minus ute, Extremt låg RH vid dom Tempratuterna.

Garaget klara sig finemang som gjordes samtidigt och det var en nästan dubbel så stor flytspackling som Attefallaren
 
P Peter Petterson skrev:
Inte i detta fallet då vi hade 15-20 minus ute, Extremt låg RH vid dom Tempratuterna.

Garaget klara sig finemang som gjordes samtidigt och det var en nästan dubbel så stor flytspackling som Attefallaren
J JohanLun skrev:
Jag tycker man ska vara tacksam de som (troligtvis av intresse) besöker forum och ger tips. Visst kan vissa tips och råd vara dåliga, vissa poster OT.

Vissa slår ihjäl tid på facebook, instagram... Andra på forum.

Peter, Jag tycker du har en trist inställning. Visst kan man tycka vissa forum medlemmar tillför mer skitsnack och mindre bra tips. Men att skriva som du gör klankar du ned på många i forumet. Här finns många kunniga amatörer och ett antal kunniga proffs som gratis delar med sig av tips. Om du inte vill ha gratis tips, ring en jurist och en hantverkare/besiktningsman så får du proffstips. Eller ta att inlägg får kommentarer du tycker är onödiga.

Jag håller med om att när man bygger om bör man ha någon som i ganska tätt intervall kollar till huset då det ofta blir missar och skador. Även detta kan du leja bort om du (som du antyder) har mer tid än pengar.
Har inga problem med lite skit och OT men när samma människo i tråd efter tråd verkar tro det är en tävling att svara i dom fast man inget tillför blir det lite tröttsamt.

Men du har rätt i det stora hela.

Nu var vi inte iväg på en jordenruntresa, Vi åkte en vecka till sommarhuset.

Svärföräldrar titta till huvudbostaden dagligen dock inte Attefallaren tyvärr medans vi var bortresta.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kyler man luften med värmepumpen så blir luften torrare.
Exakt. När pumpen kyler kondenserar fukten i luften och dräneras ut.

Peter;
Pumpen cirkulerar bara luften, den byts inte.

Har man i övrigt en fungerande ventilation så kommer ju fukten ut den vägen.

Generellt så bör man inte lämna en luft luft som enda värmekälla.

Likaså bör man inte ha en luftvärmepump på med kyla oövervakat. Blir det stopp i dräneringen kan vattnet rinna från inneenheten och det kan bli litervis vatten.

Dessutom är det trist för vår planet att kyla enorma ytor där någon inte vistas. Så överväg att stänga av din ac när du inte är där, väl själv om det är pga intelligens, etik eller ekonomi.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
.
vi har 8 LLVP i vårt spanska hus inställda på 20C året runt ingen av dom har någonsin vart avstängd eller trasig dom 8 år vi haft vårat hus där nere.

Får nog anställa någon som kollar dom dagligen när vi inte är på plats.
Som sagt, för miljön. Snälla. Stäng av dem när du inte är där!

Uppsidan är att du slipper att det blir stopp i dräneringen och du får vattenskador...
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Exakt. När pumpen kyler kondenserar fukten i luften och dräneras ut.

Peter;
Pumpen cirkulerar bara luften, den byts inte.

Har man i övrigt en fungerande ventilation så kommer ju fukten ut den vägen.

Generellt så bör man inte lämna en luft luft som enda värmekälla.

Likaså bör man inte ha en luftvärmepump på med kyla oövervakat. Blir det stopp i dräneringen kan vattnet rinna från inneenheten och det kan bli litervis vatten.

Dessutom är det trist för vår planet att kyla enorma ytor där någon inte vistas. Så överväg att stänga av din ac när du inte är där, väl själv om det är pga intelligens, etik eller ekonomi.
Den cirkulerar och håller den varm 🤌,

Utan värme i 15 minus fryser allting till is, Den vanliga ventilation hinner inte med fukten då den fryser.

Hade luftvärmepumpen inte lagt av hade luften inte frusit och ventilationen klarat av att göra sitt jobb.

Angående det andra dravlet, Det bästa du kan göra för jorden/naturen är att dö, Inte många verkar välja det alternativet frivilligt 🤷‍♀️🤌
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
.

Angående det andra dravlet, Det bästa du kan göra för jorden/naturen är att dö, Inte många verkar välja det alternativet frivilligt 🤷‍♀️🤌
Beroende på hur man lever kan man faktiskt jobba med något som har mer uppsida än vad man som individ tär på naturen.

Oavsett kan man faktiskt försöka minimera sitt avtryck. Om man tycker man kan i onödan slösa på naturen för man har råd tycker jag man ska tänka om. Att man reser, äter och lever har jag inget att säga om. Om någon har mer pengar och reser lite mer eller bor lite större tycker jag också är ok.

Om man kör ett spa eller utepool för fullt när ingen ändå bor där, eller kör ac för fullt när ingen vistas där. Det tycker jag är ett osympatiskt drag. Det är väldigt lätt att spara naturen genom att dra ned förbrukningen när ändå ingen drar nytta av den.

Jag skulle gärna ha en progressiv co2 skatt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Angående det andra dravlet, Det bästa du kan göra för jorden/naturen är att dö, Inte många verkar välja det alternativet frivilligt 🤷‍♀️🤌
Även om du nu struntar i ekonomi/miljö så riskerar du fuktskador om det blir stopp i dräneringen, jag förstår inte riktigt varför du kallar bra råd för dravel. Skärp dig.
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.