M Mellanbarn skrev:
Den där y-nippeln som visas ovan går förmodligen sätta under tratten.
Nej, y-nippeln har en ytterdiameter som är mindre än röret till vattenlåset.

Däremot finns det slanganslutning för 40 mm rör som passar mellan tratten och vattenlåset, övre delen får man ta bort och "slänga".
Vit plast, avloppsrör, grenkoppling, slanganslutning, s-formad, avsedd för VVS-installationer, slät yta, PVC-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.rskdatabasen.se/kategor...delar/disk-tvattmaskinsanslutning-8077136-140
 
Tack alla för tips och råd här. Jag har nu testat alla tre lösningarna men får det inte att funka. Det är nog så att alla tre förslag på lösningar som jag fått här egentligen skulle funkat men att det är något annat här som är fel.

Efter ett gäng översvämningar här förstod jag att en del av vattnet som lämnade tvättmaskinen åkte vidare in i torktumlaren och därifrån svämmade det över. På bilden jag bifogat har jag koppat bort slangen från torktumlaren och vattnet rinner då ut i en hink istället.

Är det någon som har en aning om varför det blir såhär?

Jag saknade den sista 90 graders vinkeln i rätt dimension så det enda sättet att koppla ihop allt var att temporärt använda båda vattenlåsen. Men hur som så är båda rensade, inget som blockerar vattnets väg.
 
  • Vattenläckage fångas i behållare, ansluten till radiator i marmorklätt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerade avloppet från tvättmaskin som det skulle innan du gjorde första görsöket med att koppla till torktumlaren till tratten?
 
Nu när du skaffade den nya tratten med inbyggt vattenlås så ska du ta bort det runda vattenlåset.

Svämmar det över till torktumlaren så låter det som att det är för dåligt flöde i avloppet efter tratten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PeterEm skrev:
Fungerade avloppet från tvättmaskin som det skulle innan du gjorde första görsöket med att koppla till torktumlaren till tratten?
Ja den fungerade utan problem men då fanns det inte någon y-koppling och en alternativ väg för vattnet att gå. Tänker att maskinen kanske matade på med vatten och att det gick ned i avloppet även om det gick trögt
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu när du skaffade den nya tratten med inbyggt vattenlås så ska du ta bort det runda vattenlåset.

Svämmar det över till torktumlaren så låter det som att det är för dåligt flöde i avloppet efter tratten.
Det var min avsikt men jag missade att köpa den sista 90 frasiga vinkeln (i vit plast) så enda sättet att temporärt få ihop det var att använda båda vattenlåsen.

Jag testade även den här lösningen men det svämmade över genom torktumlaren då med.

Kan det vara igensatt i avloppet som går in i väggen och finns det isf något man kan göra själv?
 
  • Radiator, vitt P-trap avloppsrör, grå slangar, vägg med marmormönster, badrumsinstallation, metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis så måste det vara. Stopp i avloppet efter detta faluplast-vattenlås/spilltratt. Då trycker det tillbaka genom y-kopplingen som visats.

Reder du inte ut avloppsstoppet själv så ta in en spolbil som rensar igenom avloppsledningarna ordentligt via hetvattenshögtryck. Blir soprent och håller sig vanligen lång tid.

Vi fick göra detta för ett antal år sedan, tvättmaskinsavloppet (typ som du visar) ansluter till ett avlopp vi påstick från köket och diskmaskin på våningen över - avloppsledningen under källargolvet blev helt igensatt av stelnat fett från köket. Spolbilen fixade alltihop, hela kaoset av översvämningr i golvbrunnar etc i källaren... mardröm. Sugslangar anslutna till golvbrunnar och hetvattenshögtryck som lirkades in i samtliga avloppsstammar gjorde verkligen susen!

Infört litet åtgärder därefter, bla att se till att tvättmaskinen kör någon 90-graderstvätt då och då plus att vi försöker vara bättre på att inte spola ut fett i avloppet i köket ovanför.
__
PS. Som sagts ovan, inga extra vattenlås efter den där faluplast-vattenlås-spilltratten. Du inför bara ytterligare källor till stopp till noll nytta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du tar bort gamla vattenlåset och fyller vatten rakt ner i 90-gradersvinkeln, rinner det undan då? Är det stopp där?
En vild chansning; jag hade ett rakt vattenlås i en hyrd lägenhet som rann dåligt. Det gick att lösa genom att dra isär rören lite efter rensning, annars täppte det sig själv. Lossa skruven, dra upp röret 10-15mm, och dra åt igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja precis så måste det vara. Stopp i avloppet efter detta faluplast-vattenlås/spilltratt. Då trycker det tillbaka genom y-kopplingen som visats.

Reder du inte ut avloppsstoppet själv så ta in en spolbil som rensar igenom avloppsledningarna ordentligt via hetvattenshögtryck. Blir soprent och håller sig vanligen lång tid.

Vi fick göra detta för ett antal år sedan, tvättmaskinsavloppet (typ som du visar) ansluter till ett avlopp vi påstick från köket och diskmaskin på våningen över - avloppsledningen under källargolvet blev helt igensatt av stelnat fett från köket. Spolbilen fixade alltihop, hela kaoset av översvämningr i golvbrunnar etc i källaren... mardröm. Sugslangar anslutna till golvbrunnar och hetvattenshögtryck som lirkades in i samtliga avloppsstammar gjorde verkligen susen!

Infört litet åtgärder därefter, bla att se till att tvättmaskinen kör någon 90-graderstvätt då och då plus att vi försöker vara bättre på att inte spola ut fett i avloppet i köket ovanför.
__
PS. Som sagts ovan, inga extra vattenlås efter den där faluplast-vattenlås-spilltratten. Du inför bara ytterligare källor till stopp till noll nytta.
Jag håller tummarna för att det går att lösa på egen hand men det är bra att veta att spolbilen är en sista utväg.

Bra tips med 90-graders tvättar, det ska vi definitivt köra när detta har löst sig. Jag ska också koppla bort det andra vattenlåset så snart jag får tag i den sista plastkopplingen som behövs.
 
P PeterEm skrev:
Om du tar bort gamla vattenlåset och fyller vatten rakt ner i 90-gradersvinkeln, rinner det undan då? Är det stopp där?
En vild chansning; jag hade ett rakt vattenlås i en hyrd lägenhet som rann dåligt. Det gick att lösa genom att dra isär rören lite efter rensning, annars täppte det sig själv. Lossa skruven, dra upp röret 10-15mm, och dra åt igen.
Jag testade det nu, satte tvättmaskinens slang direkt ned i den 90-gradiga vinkeln innan avloppet i väggen och det rann undan fint utan problem. Det är så märkligt. Nu körde jag dock på ett snabbtvättprogram och ska testa på ett längre program imorgon. Det kan ju vara så att det sitter en propp längre in i avloppet och att det hinner rinna undan med snabbprogrammet.

Jag hängde inte med på vilka rör/skruv du hade dragit isär, menar du längst ned där vattenlåset möter den 90-gradiga vinkeln?
 
Låter som att det är en god idé att kolla noga på det där runda vattenlåset. Rensa till att börja med, samt - som sagt - ta bort det helt eftersom det inte fyller någon funktion när du har det där faluplast vattenlås/spilltratt.
 
  • Gilla
PeterEm
  • Laddar…
Jag pratade om rören som ansluter till ditt gamla vattenlås. Skruva upp ringen, dra isär lite, och skruva åt.
Jag tror det är gamla vattenlåset strular. Tätt, felmonterat eller defekt. Det ska väl hur som bort när du fått fatt i din 90-gradare?
Jag hade test sätta tillbaka gamla vattenlåset igen, hälla på vatten eller köra maskinen för att ringa in felet. Kul att veta vad som strular.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PeterEm skrev:
Hur har det gått, @MILEMI ?
Jag tänkte jag skulle återkoppla när problemet var löst, och jag vågar inte säga att det är helt löst ännu. Det är så många gånger nu som jag trott att jag löst detta men så har tvättmaskinen fått återfall, med översvämning som följd:)

Det såg lovande ut efter att jag kopplade på en vakuumventil och jag kunde då köra hela 4 tvättat innan det kom vatten på golvet igen.

När jag drog ut maskinen såg jag att tejpen som temporärt skulle hålla torktumlarslangen på plats hade trillat ned.

Efter att jag återigen fäst slangen till torktumlaren, högre upp än slangen till tvättmaskinen så har det inte blivit någon mer översvämning.

Vet som sagt inte om detta är lösningen men nu är vi på 8 tvättar utan översvämning.

Återkommer igen när vi vet mer:)
 
  • Gilla
PeterEm
  • Laddar…
Har en vanlig tratt med vattenlås, som på första bilden. Slangarna fixerade med ett öppningsbart buntband. Enda problemet är att ludd fastnar i vattenlåset efter några månader och det då rinner över och ned på golvet om man inte rensar förebyggande. Jag skulle inte koppla på torktumlarens slang med fast anslutning och riskera att vattenfylla torktumlaren.
 
  • Gilla
MILEMI
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.