R Rejäl skrev:
Inna du blir en utbildad och erfaren hantverkare så kan du räkna 10-14år😀
Precis därför ska jag väl inte behöva stå och läxa upp och lära dom jag anlitar om hur dom skall utföra sitt jobb som vissa verkar tycka att man ska.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
P Peter Petterson skrev:
Precis därför ska jag väl inte behöva stå och läxa upp och lära dom jag anlitar om hur dom skall utföra sitt jobb som vissa verkar tycka att man ska.
En självlärd världsmästare😬😂
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En självlärd världsmästare😬😂
Och du fortsätter jaga poster och tror att du på något vis blir häftig,

Var ju andra i tråden som tyckte jag skulle lära hantverkarna hur dom skulle göra och vad, Inte jag själv.
Men läsförståelse och IQ är ju inte så viktigt för en som jagar poster?
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
Jagar absolut inga poster tycker bara det är så beklagligt med vissa uttalanden som i detta fallet som jag svarade dig på..
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jagar absolut inga poster tycker bara det är så beklagligt med vissa uttalanden som i detta fallet som jag svarade dig på..
Du fortsätter bara ditt nonens, Ännu en skitpost till räkningen, Tummen upp för dig.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R
Som sagt svarade på inlägg #16 och där la du ribban😀
 
R Rejäl skrev:
Som sagt svarade på inlägg #16 och där la du ribban😀
O nu fick du återigen in ett skitinlägg och +1 post.

Hade du haft lite IQ hade du ju kollat vad det svaret avsåg, Men nej det är ju inte så viktigt. Bättre att få till ett skitinlägg till och förstöra ytterligare en tråd med massa skräp då du tror att post antalet gör dig viktigt på något vis i denna värld där du inte hittat dig en plats.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
Du ska någ se dig själv i spegeln😀
 
R Rejäl skrev:
Du ska någ se dig själv i spegeln😀
Grattis, Ytterliggare en post och förstörd tråd!!

Fantastiskt bra jobbat, Vilken bidragande forumsmedlemm 🤌🤌🤌
 
Hur hade du tänkte att värmepumpen skulle bortföra någon fukt. Den värmer bara upp utrymmet och ger därmed en ökad fuktighet i rummet genom snabbare avdunstning. Ventilationen är den del som för bort fukten ut rummet. Vad har du för ventilationssystem i huset?
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker man ska vara tacksam de som (troligtvis av intresse) besöker forum och ger tips. Visst kan vissa tips och råd vara dåliga, vissa poster OT.

Vissa slår ihjäl tid på facebook, instagram... Andra på forum.

Peter, Jag tycker du har en trist inställning. Visst kan man tycka vissa forum medlemmar tillför mer skitsnack och mindre bra tips. Men att skriva som du gör klankar du ned på många i forumet. Här finns många kunniga amatörer och ett antal kunniga proffs som gratis delar med sig av tips. Om du inte vill ha gratis tips, ring en jurist och en hantverkare/besiktningsman så får du proffstips. Eller ta att inlägg får kommentarer du tycker är onödiga.

Jag håller med om att när man bygger om bör man ha någon som i ganska tätt intervall kollar till huset då det ofta blir missar och skador. Även detta kan du leja bort om du (som du antyder) har mer tid än pengar.
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Tjena!

Skall försöka fatta mig kort.

Vi har renoverat/Rustat en Attefallare,Gäststuga.

Firma var över och flytspacklade golvet i December. Den nyinstallerade luftvärmepumpen som stod för värme/ventilation stängde av någon anledning av sig själv. Detta medförde att fukten i flytspacklet inte hade någonstans att ta vägen/ventilaras ut och sögs upp i dom nyrenoverade väggarna samt taket och gör att dessa ytor måste göras om.

Ventilation spjäll i utrymmet stod öppna.
I
December hade vi mellan 10 - 20 minus i medeltemp var dag, Vi åkte dagen efter flytspacklingen utomlands till vårt hus i Spanien och räknade kallt med att luftvärmepumpen skulle sköta ventilation/uppvärmning av gillestugan.

Pumpen har fortsatt krångla efter detta och stängt av sig själv, Leverantör av luftvärmepump har vart ute och nya kretskort har beställts. Dock friskriver sig leverantören av luftvärmepump från följdfel då den inte skall ses som primär uppvärmningskälla.


Citat

Dina försäkringar nekar försäkringsärende med följande motivering.


Motivering till beslutet
Den inträffade skadan har inte varit plötslig och oförutsedd och är inte ersättningsbar på försäkringen.
Vid en flytspackling är det normalt att den bildar stora mängder av ånga under torktiden. Därför borde man tagit förberedande försiktighetsåtgärder för att förhindra detta, som exempelvis öppna fönster eller dörrar för god ventilation.

Slut citat.


Min fråga är helt enkelt om det finns fog att driva ärendet vidare genom ARN eller om man bara skall gilla läget och bekosta skadorna som uppkommit själv?

Med vänlig hälsning, Svartepetter.
En luftvärmepump ventilerar inte. Den tillför alltså inte tilluft. Däremot kan den cirkulera luften och hjälpa till med uttorkning med värme.
Jag förstår försäkringsbolagets resonemang att det inte är en oförutsedd händelse och att man skulle ventilerat med ex öppna fönster eller avfuktare.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker man ska vara tacksam de som (troligtvis av intresse) besöker forum och ger tips. Visst kan vissa tips och råd vara dåliga, vissa poster OT.

Vissa slår ihjäl tid på facebook, instagram... Andra på forum.

Peter, Jag tycker du har en trist inställning. Visst kan man tycka vissa forum medlemmar tillför mer skitsnack och mindre bra tips. Men att skriva som du gör klankar du ned på många i forumet. Här finns många kunniga amatörer och ett antal kunniga proffs som gratis delar med sig av tips. Om du inte vill ha gratis tips, ring en jurist och en hantverkare/besiktningsman så får du proffstips. Eller ta att inlägg får kommentarer du tycker är onödiga.

Jag håller med om att när man bygger om bör man ha någon som i ganska tätt intervall kollar till huset då det ofta blir missar och skador. Även detta kan du leja bort om du (som du antyder) har mer tid än pengar.
Ulltand Ulltand skrev:
Hur hade du tänkte att värmepumpen skulle bortföra någon fukt. Den värmer bara upp utrymmet och ger därmed en ökad fuktighet i rummet genom snabbare avdunstning. Ventilationen är den del som för bort fukten ut rummet. Vad har du för ventilationssystem i huset?
Tanken var att fukten inte skulle frysa i dom 15-20 minus vi hade ute då flytspacklingarna gjordes. Då hade ventilationen i utrymmet klarat av att ventilera ut fukten!
 
Kyler man luften med värmepumpen så blir luften torrare.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
En luftvärmepump ventilerar inte. Den tillför alltså inte tilluft. Däremot kan den cirkulera luften och hjälpa till med uttorkning med värme.
Jag förstår försäkringsbolagets resonemang att det inte är en oförutsedd händelse och att man skulle ventilerat med ex öppna fönster eller avfuktare.
Tjena,

Då det var 15-20 minus ute frös allt, Hade pumpen gått hade det vart värme,cirkulation på luften och ventilationen hade kunnat gjort sitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.