Hej alla,

Vi bor i ett (friköpt) radhus som vi köpte 2005 för 800 000. Huspriserna för liknande objetkt i närområdet ligger på ca. 750 000-1 000 000 alla med ungefär samma standard som vi har idag.

Vi planerar att totalrenovera köket för ca 100 000, pengar som vi tänker låna. Allt är klart med banken. De kunde dock inte göra någon generell höjning innan köksrenoveringen eftersom priserna inte verkar ha stigit så mycket sedan vi köpte. Efter renoveringen så trodde han att värdet skulle stiga avsevärt, eventuellt ända upp emot miljonen...

Min fråga lyder: Kan vi kallt räkna med att värdet höjs efter en köksrenovering?

Skall ringa en mäklare imorgon och kolla lite. Varför jag undrar är för att jag vill efter renoveringen kunna baka in detta lån som en del av huslånet. Vill inte stå kvar med ett blanco-lån på 100 000 när allt är klart.

Tack på förhand!
 
Nej ni kan inte alls kallt räkna med en värdeökning...

Speciellt inte om priserna genereltt skulle sjunka, då blir det förstås på sin höjd en "icke" värdeminskning :)

Ett renoverat kök räknas generellt som värdehöjande, men hu mycket är ju väldigt godtyckligt. För en värderingsman så kanske alla de 100 kkr eller mer räknas in (vilket ju är bra för er) för en köpare kanske det inte är värdehöjande alls om dom ändå ville ha ngt annorlunda kök eller om säljkonkurrensen är så hård (få köpare) att dom inte vill betala mer...

I er sits skulle jag först kolla med en värderingsman/få en värdering och då beskriva era planer och se hur mycket han/hon uppskattar värdeökningen till. Men sen kan ju priserna som sagt röra på sig på ett par månader också så för att en värdering skall vara aktuell så måste ni renovera ganska omgående efter det utlåtandet :(

/K
 
klaskarlsson skrev:
...Ett renoverat kök räknas generellt som värdehöjande,... ./K
Är det verkligen så?

Själv räknar jag det inte som värdhöjande, däremot som mer lättsålt.
 
Det gäller ju förstås också att resultatet blir bra ... Jag har varit på ett antal husvisningar där köket varit nyrenoverat men där resultatet har varit ... fult. Det bär mig emot att buda på ett sådant hus, hellre då ett risigt gammalt kök som jag med gott samvete kan riva ut. Men, om det är ett snyggt nyrenoverat kök, ja, då skulle det troligtvis kunna få mig att bjuda lite mer. (För min del skulle det vara viktigare med tyngre grejer som dränering, takomläggning etc. men jag tror att många går mer eller åtminstone lika mycket på yta.)
 
Om en köksrenovering höjer värdet eller inte beror till stor del på hur köket se ut idag, och när ni kommer att sälja ert hus med det renoverade köket.

Är köket väldigt gammalt och slitet idag, så betyder en renovering naturligtvis att det blir rejält värdehöjande, kanske med 50-75% av det som ni renoverar köket för.

Men om köket är rätt så OK, så ökar värdet kanske inte med mer än 25-50% av det ni renoverar för, i praktiken vitvarorna.

Betänk också att värdeökningen avtar ganska så snabbt. Det är inte så många som är villiga att betala särskilt mycket mer för ett fem år gammalt kök, jämfört med ett tio år gammalt kök. Det vet bankerna om, och eftersom huspriserna just nu inte går uppåt så är man lite mer restriktiv med att prisa in värdeökningar i husen på samma sätt som gjorts de senaste åren.
 
loffes skrev:
Är det verkligen så?

Själv räknar jag det inte som värdhöjande, däremot som mer lättsålt.
Vilket i slutändan ju är värdehöjande eftersom om fler vill ha huset så blir budgivningen "kraftigare" :)

Det gäller ju förstås att det finns potentiell köpare överhuvudtaget först förstås :

/K
 
klaskarlsson skrev:
Vilket i slutändan ju är värdehöjande eftersom om fler vill ha huset så blir budgivningen "kraftigare" :)

Det gäller ju förstås att det finns potentiell köpare överhuvudtaget först förstås :

/K

Visserligen
Det jag menar är att jag inte tror att banken är villig att öka värdet med lika mycket som man har renoverat
köket för.
Att det sedan blir mer lätt sålt är en senare fråga och då kanske köket ändå är gammalt...
 
Det räcker om ni tar dit en mäklare för en värdering och låter honom veta vilka förändringar
ni skall göra inom snar framtid, då kan han om han är välvillig ta med dessa förändringar i värderingen.
Sen är det bara att ringa till banken och låna mer pengar.
 
Peter2400 skrev:
Det räcker om ni tar dit en mäklare för en värdering och låter honom veta vilka förändringar
ni skall göra inom snar framtid, då kan han om han är välvillig ta med dessa förändringar i värderingen.
Sen är det bara att ringa till banken och låna mer pengar.
Näe, så är det inte. Banken måste rimligen anse mäklaren seriös i sin bedömning, eftersom det är de som skall stå för risken.
 
Arbetar i branschen och jag kan säga att utan tvekan är en köksrenovering värdehöjande.

Det du ska tänka på är att göra ett stilrent och tidslöst kök utan några utsvävningar.
Exempelvis kanske man ska fundera extra över kakel då det svänger ordentligt i trenderna där, samma sak med bänkskiva, luckor etc.
För att få ut så mkt värde för pengarna kan jag rekommendera att betala lite för luckor (IKEA, Kvik) och lite mer för vitvaror (Inte IKEA). Vill du sticka ut med saker så gör dem så att man kan byta (Glas istället för kakel, här kan man byta fondtapet bakom om trender skiftar). En fräck gashäll kan vara billigare än induktion och ger alltid en lyxig känsla.
Golvet är också en sak som man inte bytar helt lätt, satsa på ett bra golv som går att slipa inför en försäljning (om det behövs).
Diskbänken (hon) är också en sak som folk tittar på, lägg några tusen extra på en sån.
 
Att låna för en köksrenovering och kallt räkna med en värdestigning är att ta lite vatten över huvudet anser jag. Visst, i många fall så är det så men å andra sidan så kan det vara så att det inte stiger i förväntat pris pga det.
Konsumera inte mer pengar än ni har råd med.
 
Ahlesten skrev:
Konsumera inte mer pengar än ni har råd med.
Bara för att man lånar betyder ju det inte att man inte har råd med det. Att låna till en renovering kan man ju också se som en ökad månadskostnad för ett bättre boende.

Det är nog inte många av oss här som inte har lånat till sitt boende.
 
Självklart har väl de flesta lånat till sitt boende och lite mer än så i många fall... men jag fastnade lite på det jag klistrar in nedan.

"Varför jag undrar är för att jag vill efter renoveringen kunna baka in detta lån som en del av huslånet. Vill inte stå kvar med ett blanco-lån på 100 000 när allt är klart."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.