Appendix Appendix skrev:
Ja
Okej.

Jag ska ta en utbildning i allt som har med bygg renovering att göra så jag i framtiden kan skola o lära alla byggare/fackmän jag anlitar hur och vad dom skall göra 👍🏼
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Okej.

Jag ska ta en utbildning i allt som har med bygg renovering att göra så jag i framtiden kan skola o lära alla byggare/fackmän jag anlitar hur och vad dom skall göra 👍🏼
Förstår du är kränkt när du inte får de svar de du vill ha.

Men grundläggande lära kring fysik (värme och fuktighet, gås igenom på högstadiet) underlättar livet :)

Byggnader är som du märker rätt stora belopp. Så om du lägger ner samma tid på dessa stora investeringar som du kanske gör på andra intressen som trav/fotboll/nintendo så ska du se att det återbetalar sig tusenfallt ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Förstår du är kränkt när du inte får de svar de du vill ha.

Men grundläggande lära kring fysik (värme och fuktighet, gås igenom på högstadiet) underlättar livet :)

Byggnader är som du märker rätt stora belopp. Så om du lägger ner samma tid på dessa stora investeringar som du kanske gör på andra intressen som trav/fotboll/nintendo så ska du se att det återbetalar sig tusenfallt ;)
Kränkt?

Höll ju med, Jag får skola mig i byggteknik och renovering så jag kan skola alla hantverkare/byggare jag anlitar i vad dom skall tänka på och hur dom skall göra sitt jobb.

Sedan tror jag inte du är redo att mäta framgång,lycka med med mig.

Men skulle du känna dig manad byter jag gärna uppgifter med dig.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Uppdaterar tråden,

Skickade in en anmälan till ARN i Söndagskväll, Registrerades igår och skickades till dina försäkringar av ARN för att få deras syn på saken.

Idag hörde huvuombudsmannen av sig från Dina försäkringar och bad om ursäkt och självklart skulle skadan täckas av hemförsäkringen.

Jag tackar Appendix samt Rejäl för deras bidrag i tråden, Vad gör ni ens på detta forum? Jagar poster och tror det är någon status i att ha mängder av dom?

Ni svarar i var o varannan tråd med en massa dravel o skit.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
J
P Peter Petterson skrev:
Uppdaterar tråden,

Skickade in en anmälan till ARN i Söndagskväll, Registrerades igår och skickades till dina försäkringar av ARN för att få deras syn på saken.

Idag hörde huvuombudsmannen av sig från Dina försäkringar och bad om ursäkt och självklart skulle skadan täckas av hemförsäkringen.

Jag tackar Appendix samt Rejäl för deras bidrag i tråden, Vad gör ni ens på detta forum? Jagar poster och tror det är någon status i att ha mängder av dom?

Ni svarar i var o varannan tråd med en massa dravel o skit.
Jag är iallafall glad för din skull, men se det ändå som en läropeng, (åtminstone självrisken). Det var fortfarande inte rätt att åka iväg, och nu fick alla vi andra en högre premie. Men grattis 😎
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
pdaterar tråden,
J Jocke Best skrev:
Jag är iallafall glad för din skull, men se det ändå som en läropeng. Det var fortfarande inte rätt att åka iväg, och nu fick alla vi andra en högre premie. Men grattis 😎
Tackar,

Så då skall man aldrig kunna åka iväg någonstans utan man skall alltid stanna hemma och vakta huset så inget oförutsett händer?

Väldigt klok ide......
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Hur skulle värmepumpen bidra till ventilationen? Frågan är om det skulle gått bättre med den igång.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det var ju inte det han sa, men just när man flytspacklat är det olämpligt. Du har ju precis fått ett bevis på varför.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle värmepumpen bidra till ventilationen? Frågan är om det skulle gått bättre med den igång.
Flytspackla hela garaget om 65 M2 med likadana/samma förutsättningar och exakt likadan pump.

Den höll sig på under hela torkprocessen och inget blev fuktskadat inte ens kartongen vart fuktigt 🤌🤌🤌
 
  • Garage med grått golv, vit vägg, rullport och dörrstoppskåpa vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad garagegolv, kartonger staplade i hörn, blå tejp, tomma väggar, en genomgång och ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rymligt garage med slät betonggolv, väggmonterad AC-enhet, kartonger och takbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan456 skrev:
Det var ju inte det han sa, men just när man flytspacklat är det olämpligt. Du har ju precis fått ett bevis på varför.
Är ju olämpligt att åka hemifrån alls, Värmepumpen kan ge sig, Det kan springa läck i köket, ett eluttag kan kortsluta sig osv osv osv.

Vi har rotrenovera i snart 12 månader 250 m2 boende ytor.

85 m2 källare urgrävt för nytt avlopp och nya ytor där nere.

65 m2 garage

45 m2 gillestuga

Utöver det dränerat huset och förberett för pool,vedeldad bastu,förråd samt spabad

Om man skall ta höjd för allt som kan gå fel och som kan hända kan man ju aldrig åka iväg någonstans.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J
P Peter Petterson skrev:
Är ju olämpligt att åka hemifrån alls, Värmepumpen kan ge sig, Det kan springa läck i köket, ett eluttag kan kortsluta sig osv osv osv.

Vi har rotrenovera i snart 12 månader 250 m2 boende ytor.

85 m2 källare urgrävt för nytt avlopp och nya ytor där nere.

65 m2 garage

45 m2 gillestuga

Utöver det dränerat huset och förberett för pool,vedeldad bastu,förråd samt spabad

Om man skall ta höjd för allt som kan gå fel och som kan hända kan man ju aldrig åka iväg någonstans.
Visst, allt är en kalkylerad risk. Risk*kostnad du vet. Ungefär som när du lämnar ditt boende i Spanien obevakat. Plötsligt har du en ockupant som inneboende. Ska man inte kunna åka hemifrån en månad? Skönt att det löste sig. Men fortfarande så är det inte självklart att gemene man får ut pengar på försäkringen.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Visst, allt är en kalkylerad risk. Risk*kostnad du vet. Ungefär som när du lämnar ditt boende i Spanien obevakat. Plötsligt har du en ockupant som inneboende. Ska man inte kunna åka hemifrån en månad?
Villan i Spanien är kamera övervakad samt larmad med utryckning!!

Anlitar man hantverkare/fackmän så ska man väl för fan kunna åka på semester.

Det är ju inte hantverkarnas fel att pumpen stängde av sig, Är väl inte heller mitt fel. Och Ahlsell säger att det inte är deras fel.

Är väl för sådana här tillfällen man har försäkring som man betalar för?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Kanske inte med fukt instängt i ett oventilerat utrymme. Skulle det inte blivit väldigt fuktigt även med värmen fungerande?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kanske inte med fukt instängt i ett oventilerat utrymme. Skulle det inte blivit väldigt fuktigt även med värmen fungerande?
Gjorde samma sak i garaget med likadan pump, Det räckte mer än väl för att ha cirkulation på luften.

Både stuga och attefallare är ventilerade, Den vanliga ventilationen räckte ju inte till i Attefallaren när pumpen la av.
 
R
P Peter Petterson skrev:
Okej.

Jag ska ta en utbildning i allt som har med bygg renovering att göra så jag i framtiden kan skola o lära alla byggare/fackmän jag anlitar hur och vad dom skall göra 👍🏼
Inna du blir en utbildad och erfaren hantverkare så kan du räkna 10-14år😀
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.