Hej. Har bilat upp golv i källaren och ska byta brunnar i pannrum och litet badrum.

Hur skulle ni göra på billigaste sett, för att få det "ok"?

Jag vill nog bara jämna ut med någon massa, köra en primer och sedan måla typ.

I badrummet ska jag just nu bara ha en duschkabin så vill inte vara för petig. Tänkte köra en sån där avskiljare i gummi som man fäster på golvet för att rama in duschen

I detta läge behöver det inte vara superjämnt och snyggt, utan som sagt helt ok
 
  • 20240213_165346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20240213_165354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20240213_165413.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20240213_165421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara bra förutsättningar för microcement istället för vanlig tråkig golvfärg som sällan sitter länge i våtzon 1
 
BirgitS
P pixellegolas skrev:
I badrummet ska jag just nu bara ha en duschkabin så vill inte vara för petig. Tänkte köra en sån där avskiljare i gummi som man fäster på golvet för att rama in duschen
Är det duschkabin eller är det en dusch där man står på golvet och duschar eftersom du pratar om duschkant?
Betong mår inte bra av att väldigt ofta bli blöt eftersom det kan göra att armeringsjärnen rostar t.ex. Så om man ska stå på golvet och duscha bör man ha tätskikt på den yta som blir blöt när man duschar, eller ha en riktig duschkabin med botten och 4 väggar.
P pixellegolas skrev:
Jag vill nog bara jämna ut med någon massa, köra en primer och sedan måla typ.
Med tanke på att det är tillskjutande markfukt så bör det vara diffusionsöppet vilket ställer krav på vilka produkter man kan använda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det duschkabin eller är det en dusch där man står på golvet och duschar eftersom du pratar om duschkant?
Betong mår inte bra av att väldigt ofta bli blöt eftersom det kan göra att armeringsjärnen rostar t.ex. Så om man ska stå på golvet och duscha bör man ha tätskikt på den yta som blir blöt när man duschar, eller ha en riktig duschkabin med botten och 4 väggar.

Med tanke på att det är tillskjutande markfukt så bör det vara diffusionsöppet vilket ställer krav på vilka produkter man kan använda.
Hej. Tänker en duschkabin med 4 väggar så det är helt inneslutet. Då behöver jag inte vara så noga med väggar heller.

Ja, förstår att det är markfukt som behöver ta vägen någonstans. Det får inte "kapslas in". Men finns väl primer och golvfärg för sådana situationer, eller? 😀
 
Hej igen! Jag är redo att fylla igen hålen men blir lite osäker på vad jag ska använda osv. Har gjort en schematisk vy här. Stämmer det någorlunda?

Jag tänker att jag fyller under brunnen med stenar och lite sand som det var innan så den "sitter". Därefter häller jag på grov cement?

Det jag blir osäker på är hur mycket falll ska man ha runt brunnen? Det är ju fall sen innan på själv badrumsgolvet. Räcker det med att man har brunnen någon centimeter under golvnivå och bygger fall med cementen?

Tanken efter är att kladda på primer och sedan golvfärg, båda anpasadde för betong i källare.

Som sagt, i badrummet ska det stå en duschkabin direkt vid brunnen och vill göra allt så billigt och enkelt som möjligt just nu
 
  • Teknisk ritning av markkonstruktion med betongplattor, sand, stenar och frågor om material och höjdskillnader.
BirgitS
Tack för länk. Fallet som jag ska skapa är ju bara precis till nr brunnen och den kom hem ju mer eller mindre täckas av duschkabin. Och i pannrummet som ska bli "kök" kommer det stå ett trinettkök över.

Måste snabbt skaffa inneboende efter separation för att klara av ekonomin så behöver vara enkelt och billigt i skrivande stund 😀
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Då är det ju bara fråga om att se till fallet inte är större än att kabinen och trinettköket står stadigt.

Lycka till med bygg och uthyrning!
 
  • Gilla
pixellegolas
  • Laddar…
Tack, men är min schematiskt bild någorlunda ok att köra på? Det var liksom runda stenar och sand när jag bilade upp. Men det kanske man inte gör längre? Kan man bara ta de betongstenar som bildades vid bilning och ösa i igen och sedan slänga på cement sista delen?

Blir ju lite test men blir nog rätt ok ändå 😂
 
@BirgitS

I min schematiska bild så är det ju lite sand och stenar. Finns det någon anledning att det var så innan? Eller ska man bara hälla i cement överallt? Finns det fördelar med att ha sand + sten först?
 
BirgitS
Jag kan inte svara på det eftersom jag inte är tillräckligt kunnig när det gäller betong etc.
@Rejäl ?
 
En liten uppdatering. Jag var inne på optimera och bad om lite tips. De sålde in en säck med finbetong.

Han tyckte jag kunde göra som på bilden fast byta ut grov cement till fin betong istället
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
P pixellegolas skrev:
En liten uppdatering. Jag var inne på optimera och bad om lite tips. De sålde in en säck med finbetong.

Han tyckte jag kunde göra som på bilden fast byta ut grov cement till fin betong istället
Har du redan köpt betong?
 
Japp, en säck finbetong för 65kr. Det är överkomligt :) Enligt spec så kan man gjuta upp till 100mm. Så jag tänker att jag fyller grunden med stenkross och sand och sedan gjuter jag ca 10cm med finbetong. Verkar det ok?
 
Du har inte funderat på klinkers istället för att måla?
Satte det på liknande källargolv i tvättstuga och fd pannrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.