Ansluta luftvärmepumparna med uttag och stickpropp är nog den enklaste(billigaste) lösningen.
Sedan en vanlig skarvsladd från elverket dom du sedan kan använda där du behöver det(husvagnen)
Varför lägga ner pengar och krångla till det i onödan.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Ansluta luftvärmepumparna med uttag och stickpropp är nog den enklaste(billigaste) lösningen.
Sedan en vanlig skarvsladd från elverket dom du sedan kan använda där du behöver det(husvagnen)
Varför lägga ner pengar och krångla till det i onödan.
Haha tack. Att jag inte tänkt på det innan. Bara flytta över stickkontakten till elverket ju. Får skarva på stickkontakt och köpa ett seriöst skåp/kapsling å ha ett vanligt uttag i. Tack igen!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med miljö kan du glömma, regelverket är lika för allt som heter reservkraft. Nu försöker du spetsa till det lite, med att förändra ditt inlägg och inte bra och fråga om någon föreskrift som förbjuder på enskild grupp. Vi ska hålla oss till vad som skrivs.
Nu helt plötsligt kommer det om en central till och då blir det en undercentral som kan kallas för att ha prioriterad kraft och ska då frånkopplas med en reservkraftsbrytare som är kopplad till matande ledning och nätet via huvudcentralen. Om det är fast monterat. Reservkraft ska enligt gällande regler innehålla allt som hör till reservkraft, Det finns inga genvägar eller avsteg för utförande av reservkraft.
Det blir att läsa på om inkoppling av reservkraft en del.
Jag undrar samma sak som tommib, vart kan jag läsa på?
Vilka regler är det du menar?
Duger vanliga SS 436 40 00, eller finns det fler regler att ta hänsyn till.
Jag har ärligt talat inte jobbat med reservkraft, men trodde också att det skulle vara lugnt med en reservkraftsomkopplare?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Cheesen
Nackish Nackish skrev:
Okej för att förtydliga. Min önskan är ju att kunna växla över från fast anslutning till anslutning via en stickkontakt till elverket eftersom det ju är det klart smidigaste sättet att ansluta till just ett elverk. Så frågan är: hur ser en sådan anslutning ut?

Kan man göra en lösning med apparatsladd i det läget man vill använda elverket.

Elverket kommer inte på något sätt vara stationärt. Det behöver jag i mitt yrke och kommer därför i vanliga fall finnas i bak på min bil.

Så länge det finns bränsle hemma är det här sättet smidigast. Jag är krigsplacerad och ska kunna känna mig trygg med att lämna hemmet å veta om att sambon reder ut uppvärmningen. Visst vore en riktig braskamin bäst men det blir inte nu.
Men om du lämnar hemmet på grund av krig så är nog uppvärmningen det minsta bekymret. Misstänker att bränsle till ditt elverk kommer att vara hårdvaluta. OM du nu ändå funderar i dom banorna så borde du nog kolla på ett elverk som drivs av någon sorts diesel. Då kan du även komplettera med en lämplig oljebrännande kamin och ha hemma drivmedel till dessa.
 
D Dilato skrev:
Varför skulle inte en sån här vara tillåten?

[länk]
Den är av rätt kaliber och kan användas, men för fast installation och in från elverk ska det vara ett intag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Jag undrar samma sak som tommib, vart kan jag läsa på?
Vilka regler är det du menar?
Duger vanliga SS 436 40 00, eller finns det fler regler att ta hänsyn till.
Jag har ärligt talat inte jobbat med reservkraft, men trodde också att det skulle vara lugnt med en reservkraftsomkopplare?
Det är lugnt. Bara det installeras på rätt sätt och det vet inte alla.
 
Själv har jag löst det genom att med trefaskabel från elverket mata en liten byggcentral.
Detta för att få ut enfasbelasningar på var och en fas i elverket. Undviker snedbelastning!

Från byggcentralen trefaskabel till
trefasmotorn på min stora berg vattenpump.
För att få till det hela så kopplade en elektriker in väggfast 3-fas koppling till brytaren för pumpmotorn via trefaskabel.

Vid avbrott bryter jag "ordinarie" matning, och kopplar in trefas kraftkabeln från elcentralen.
Funkar utmärkt.
 
Blå och svart reservkraftsaggregat i ett garage, kabel på golvet, oljekannor bakom, text "DUAB-POWER SWEDEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömförsörjningsenhet, etiketter, brytare, mätare, uttag, kabelanslutningar, industriell utrustning, DUAB-Power Sweden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sliten röd trefas industriströmkontakt och uttag på grått golv, elteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå generator, märke DUAB-Power Sweden, eluttag, voltmeter, säkringar, kablar, betonggolv, använd för energiförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elnätansluten reservkraftsaggregat och säkerhetsbrytare i dammig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare, uttag och inkopplad kabel. Text på svenska, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så vidare till vattenpumpens brytare. Svart elektrisk kabel med röd-vit och röd-grå industriella kontakter på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-central med säkringar, jordfelsbrytare och uttag. En person ansluter en kontakt. Blå och röd färg dominerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell strömförsörjningsutrustning med en oansluten röd och vit kontakt mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell elanslutning, röd CEE-kontakt, elskåp, säkerhetsbrytare, kablar och uttag mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elcentral med säkringar och uttag, inklusive jordfelsbrytare och anslutna elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tjureda
  • Laddar…
Sista bilden... 1-fas anslutningarna, jämnt spridda över generatorns tre faslindningar.

Provkört allt. Funkar.
0.8 liter diesel i timmen.

Så vill man snåla låter jag de två frysboxarna gå upp i temp, t ex -15 grader.
Ansluter så en frys först, och därefter den andra typ en halv minut senare.
Detta p g a att båda frysarna sägs ha riktigt stor startström. Vilket eventuellt kan skada elverket om de ansluts samtidigt.
 
Inte helt fel att göra så, det är då ett intag för pumpen då att koppla kabeln mot. Är pumpdelen fri från övriga elen och ansluts med kabel i uttaget när inte elverket är med. Det sitter en brytare där, är det bara för att bryta pumpen eller.
 
Fast anslutning av pumpen kräver bl a motorskydd och brytare.

Min enkla variant är inkopplad av behörig elektriker mot kvitto.


Övrigt. Inget ansluts till 1-fas uttaget på elverket!
 
H Hybro skrev:
Fast anslutning av pumpen kräver bl a motorskydd och brytare.

Min enkla variant är inkopplad av behörig elektriker mot kvitto.


Övrigt. Inget ansluts till 1-fas uttaget på elverket!
OK så då kopplas pumpdelen elmässigt med skarvkabel till nätet och vid avbrott så blir det från elverket.
Två kablar som skiftas för ingång till pumpdelen. Klart som korvspad att det fungerar och är säkert och tillåtet. Då kan det aldrig bli bakmatning på nätet. Allt stickproppsanslutet 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Sista bilden... 1-fas anslutningarna, jämnt spridda över generatorns tre faslindningar.

Provkört allt. Funkar.
0.8 liter diesel i timmen.

Så vill man snåla låter jag de två frysboxarna gå upp i temp, t ex -15 grader.
Ansluter så en frys först, och därefter den andra typ en halv minut senare.
Detta p g a att båda frysarna sägs ha riktigt stor startström. Vilket eventuellt kan skada elverket om de ansluts samtidigt.
Vad får du för "elpris" på lösningen? Med en värmepump så kan man kanske få det lönsamt vid höga elpriser, eller?
 
Inget jag funderar på.
Kör inte frysarna hela tiden.
Dessutom värmer jag hela huset , utom garaget (som kan kallställas) med ved i en större täljstensugn, som inte kräver el alls.

Vedeldad bastu för varmvatten o sanitet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.