Hej!
ska måla både inomhus ock utomhus och jag undrar om någon har erfarenhen av miljövänlig färg??
är den bra? var köperman den?
Tack på förhand
Martin
 
Vill du ha färg som är "miljövänlig" för dig som målare eller "miljövänlig" ur ett större perspektiv vad gäller hela tillverkningsprocessen? Inte nödvändigtvis samma sak...
 
Krumeluren skrev:
Vill du ha färg som är "miljövänlig" för dig som målare eller "miljövänlig" ur ett större perspektiv vad gäller hela tillverkningsprocessen? Inte nödvändigtvis samma sak...
Precis. Falu Rödfärg som exempel. Jättetrevligt för målaren, men innehåller bly och andra tungmetaller som faktiskt lossnar från fasaden om än i väldigt liten utsträckning.
 
Spelar nog mindre roll vilken sorts färg man använder.
Vill man vara miljövänlig skall man först och främst se till att inga rester av färgen hamnar i avloppet. Skaffa en rejält binge med vatten att göra rent penslarna för vattenbaserad färg. För lacknaftabaserad färg kan man ha en dunk med använd lacnafta som man låter sedimentera. Lacknafta blir sedan klar igen och kan "dekanteras" till en ren dunk och återanvändas.
Alla färgrester skall lämnas för destruktning. Även billig vattenbaserad takfärg.
 
Jag hadde tengt i ett större perspektiv!
har hört att det fins färg som framställs på ett miljövänligt sätt det va den jag tenkte på!
 
Nu är jag dålig på vad alla miljömärken EGENTLIGEN står för men Beckers har en hel del färger som är märkta med svanen och eu-blomman. Har själv använt deras Elegant väggfärg och är nöjd.
 
Martin8027 skrev:
Jag hadde tengt i ett större perspektiv!
har hört att det fins färg som framställs på ett miljövänligt sätt det va den jag tenkte på!
I större perspektiv är ju det mest miljövänliga att inte måla alls ;). Det kan du tillämpa på ställen där färgen har ingen skyddande effekt och är enbart en kosmetisk åtgärd som man kan kanske leva utan. I ett större perspektiv är det det bästa bidrag för miljön du själv kan göra.
gaia
 
Miljövänlig kan ju tolkas på många sätt. Personligen tycker jag att färger framställda av förnyelsebara råvaror och utan lösningsmedel är en bra start och det går utmärkt att måla så. Traditionell linoljefärg till utsidan och snickerier invändigt är ett förslag, det finns tekniker där du inte späder med lösningsmedel. Till väggar invändigt finns naturhartsfärger tex från Auro (ottoson har dom tex.) dom innehåller till och med enbart ekologiska råvaror, och torkade färgrester är faktiskt även komposterbara (även om du inte får kompostera färgrester egentligen). Bivaxlasyr är ett annat alternativ. Sen är ju faktiskt även en hel del av de traditionella färgerna bra ur miljösynpunkt, drickafärg, kaseinfärg, äggoljetempera tex.

Lycka till.
 
Auro...

Vette katten.

Det låter visserligen bra.. Men sen skall det skeppas el. köras från Tyskland.
Dessutom i relativt små mängder...

Dålig hållbarhet.. runt 12 mån vid gynsamma förhållanden...

Iof. ekolgiskt därnere i Tyskland... Kanske duger?

Tja, vad vet jag..

Låter som trams som så mycket annat som är 'miljövänligt'....
 
Visst kan man hävda att miljövänligt ofta är trams, och det kanske det också är ibland. Transporter är naturligtvis ett problem, och Auro har, åtminstone för de flesta av oss, längre transporter än tex färger från svenska tillverkare. Men läs det finstilta på din färgburk, eller i produktfaktabladet, så ser du att många vanliga vattenburna färger innehåller en hel del som vi helst inte skulle se i miljön. OK halterna är låga eller mycket låga men om man som en stor svensk tillverkare producerar 20-30 miljoner liter färg/år, blir även små mängder per burk relativt stora mängder förbrukade kemikalier per år, och som till syvende och sist hamnar i vår miljö.

Jag tycker att det i viss mån sker i onödan, det finns miljövänligare alternativ som fungerar utmärkt. Auros färger är ett alternativ som finns hos min lokala färghandlare, men det finns förmodligen fler. Visst lagringstiden kanske är något sämre, men de flesta av oss köper väl färg för att måla med inte för att ha i källaren.

Mvh, Phoca
 
Lagringstiden är främst ett problem för återförsäljaren då större mängder oftast ger ett bättre pris.
 
M Martin8027 skrev:
Hej!
ska måla både inomhus ock utomhus och jag undrar om någon har erfarenhen av miljövänlig färg??
är den bra? var köperman den?
Tack på förhand
Martin
Hej, vi har målat både utvändigt och invändigt med Allbäcks linoljefärg som inte innehåller några lösningsmedel och är miljöklassad. Vi har bott fem år i vårt hus och har fått måla om i stort sett allt. Fönsterfärgen släppte efter 1 år, den är målad av duktiga målare. All utomhusfärg möglar. Inomhus blir det matt, flammigt och gult. Jag vill verkligen varna för denna färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.