Jag har en fastighet på ca 4000 kvm i stadsplanerat område, söderförort i Stockholm, med tre bostadshus, ca 170, 110 och 60 kvm. Samtliga är anslutna till separat kommunalt VA. Två har egen servis för el men ett av husen har elförsörjning från det närliggande större huset, dvs är anslutet efter det större husets elmätare. Infarten till fastigheten är gemensam, ett av husen har därefter en egen bilväg ca 50 m till huset medan det mindre huset delar infartsväg med det större. Det kommer mao att krävas flera servitut.

Jag överväger att stycka fastigheten i tre delar så att varje bostadshus blir egen fastighet för att senare sälja av. Jag har varit i kontakt med Lantmäteriet och förstått att jag bör anlita någon form av konsult eller jurist för att upprätta en korrekt ansökan till Lantmäteriet.

Är det någon som har erfarenhet av liknande och kan rekommendera tillvägagångssätt eller lämpliga konsulter i närheten för att ta processen vidare?
 
Claes Sörmland
I korthet så ska fastigheterna bli lämpliga för sitt ändamål och följa detaljplanen. Konsult för att upprätta en ansökan kan väl hjälpa om denne är billigare än Lantmäteriets taxa för att ordna upp eventuell detaljer i din ansökan som inte följer fastighetsbildningslagens krav. Det är annars myndigheten som har utredningsskyldighet och även serviceskyldighet, alltså att hjälpa dig framåt med ärendet efter en ansökan. Men som sagt, de kostar per timme så det kan blir dyra timmar.
 
  • Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
På Lantmäteriets hemsida finns blanketter och tydliga instruktioner på hur de ska fyllas i, skicka med kartskisser på hur du tänker/ önskar att tomtgränserna skall vara. Behöver inte anlita en konsult för detta.

Kontrollera med kommunen innan så allt uppfyller kraven i detaljplanen, innan du skickar in, kommer bara bli avslag hos Lantmäteriet annars och ev. kostnad för dig.
 
  • Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.