Godmorgon alla!

Jag har tidigare fått hjälp här med diverse frågor och söker nu kunskap, erfarenheter och tankar igen.

Vi köpte 2021 ett mindre slutningshus/suteränghus med "stor" tomt i ett av de områden som vi var intresserade av att bo i, detta med intentionen att vid ett senare skede bygga ut huset. Huset är 72kvm övervåning och 72 kvm källare, inte inredd med uppvärmd. Hela tomten på runt 1500kvm går ut på baksidan.

Vår vision var/är att bygga ut huset i två våningar mot baksidan och lägga till ungefär 100kvm.

Då till vårat dilemma: Bottenvåningen är som sagt en källare idag, detta innebär att hela väggarna på första våningen är i betong. Är det någon som har byggt ut ett sånt hus här? I så fall hur "kopplade" ni ihop den befintliga källaren med den nya bodelen?

För förtydligande så avser vi inte att göra om befintlig källare till bodel, det kommer att fortsätta användas som förvaring, gym osv. Om detta är oklart eller vagt så svarar jag gärna på fler frågor!

Det är inte heller skrivet i sten att vi måste bo kvar här, men vi måste bo större i sinom tid!

Tacksam för svar!
 
Har ni tänkt bygga källare även på utbyggnaden? Eller är frågan hur man tar upp en dörröppning i en betongvägg?
Jag tror att en planlösning och lite mer info kanske skulle förtydliga frågeställningen.
 
M Mygelmeister skrev:
Godmorgon alla!

Jag har tidigare fått hjälp här med diverse frågor och söker nu kunskap, erfarenheter och tankar igen.

Vi köpte 2021 ett mindre slutningshus/suteränghus med "stor" tomt i ett av de områden som vi var intresserade av att bo i, detta med intentionen att vid ett senare skede bygga ut huset. Huset är 72kvm övervåning och 72 kvm källare, inte inredd med uppvärmd. Hela tomten på runt 1500kvm går ut på baksidan.

Vår vision var/är att bygga ut huset i två våningar mot baksidan och lägga till ungefär 100kvm.

Då till vårat dilemma: Bottenvåningen är som sagt en källare idag, detta innebär att hela väggarna på första våningen är i betong. Är det någon som har byggt ut ett sånt hus här? I så fall hur "kopplade" ni ihop den befintliga källaren med den nya bodelen?

För förtydligande så avser vi inte att göra om befintlig källare till bodel, det kommer att fortsätta användas som förvaring, gym osv. Om detta är oklart eller vagt så svarar jag gärna på fler frågor!

Det är inte heller skrivet i sten att vi måste bo kvar här, men vi måste bo större i sinom tid!

Tacksam för svar!
hur man skarvar ihop grunderna och väggarna vet jag inte.
Men jag skulle gjort så att jag borrade hål in i väggarna och stuckit in armeringsjärn med någon ankarmassa.
Om det är ovan mark. Är det under mark så vet jag inte hur man skulle garantera att man får det tät, från vatten.

Har ni tänkt göra det själva eller anlita någon?
 
Nej den nya utbyggnaden är tänkt att båda våningarna ska vara bodel. Så frågan är väl egentligen hur man går över från källare-bodel. Jag ska lägga upp bilder idag så ni får en tydligare bild!
 
M mattoys skrev:
hur man skarvar ihop grunderna och väggarna vet jag inte.
Men jag skulle gjort så att jag borrade hål in i väggarna och stuckit in armeringsjärn med någon ankarmassa.
Om det är ovan mark. Är det under mark så vet jag inte hur man skulle garantera att man får det tät, från vatten.

Har ni tänkt göra det själva eller anlita någon?
Och vi ska inte göra detta själv!
 
Och den nya bodelen i plan med källaren hamnar ovan mark?
 
Jag glömde helt bort att svara här, är på resa så jag bifogar en referensbild för hur vårat hus typ ser ut.

Vitt hus med svart tak, altan, grönt gräs och klart himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skillnaden är att vårat hus inte har två våningar över mark utan endast en över och en under. Men båda våningarna på utbyggnaden hamnar ovanför mark.
 
Här kommer en still referensbild där jag har försökt rita och förklara. Enkelt abstrakt konstverk med geometriska former: rektangel, triangel, halv-transparenta färger och linjer.
Den vänstra delen under tak är det befintliga huset, den bruna delen är utbyggnad, grönt streck är hur marken går idag(typ) den följer husen lite längre och sen faller av.

Största frågan jag har är ju hur man går från källare, se första bilden för att sedan bygga ut till utbyggnad(bodel), och om det ens är görbart.
 
Det finns redan en dörröppning i källaren där man kommer till trädgården. Jag förstår om detta blir lite rörigt, är svårt att förklara på ett vettigt sätt.
 
Med en isolerad dörr? Typ ytterdörr fast då inomhus mellan bodel och källare.
 
Ja det är tanken, alltså det ska inte vara helt öppet mellan nuvarande källare och utbyggnaden om det är vad du frågade? Endast en dörr mellan.
 
Fast jag vet ju inte om detta går, jag vill mest veta om det är möjligt och hur man bör gå tillväga för att göra det på bästa sätt.
 
T
Det ser ut som den nya huskroppen kommer att vara grundlagd i samma nivå som den gamla källaren så det blir väl enklast att bara gjuta en ny platta i samma höjd som källarens grund och sammanfoga dem med armeringsjärn mellan den gamla och den nya delen.

De nya väggarna byggs mot de gamla så det är nog inga konstigheter.
 
Ja det är ju tanken som jag har, så du tror inte det är några konstigheter att gå från betong till vanlig utbyggnad?
 
Som du kanske ser på bilden ovan så går ju betongen upp som en vägg hela första våningen(ber om ursäkt för dåliga förklaringar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.