Hej!

Jag skall bygga två stödmurar längs med den här garagenedfarten på sommarstugan.

Jag kommer att använda mig av byggtimmer/slipers gräva ut sidorna, lägga dräneringsrör längst ner och sedan fylla igen med dräneringssten och ha duk mot jorden. (Givetvis bila bort resterande sidomur först).

Jag har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

(Bild 1 och 2 skall alltså illustrera murarna sett från sidan)

Min tanke var att göra som på Bild 1, alltså inte lägga slipers hela vägen där dom inte syns, utan att eftersom att muren blir "lägre och lägre" fylla upp med sten och lägga slipers ovanpå stenen.

Är det en dum idé? Bör jag göra som på Bild 2? Alltså göra muren i samma "höjd" hela vägen?

Dräneringen: Jag tänker att jag gräver en lutning motsatt hur nedfarten löper för att leda bort vattnet från huset, jag har ingenting att koppla dräneringsröret till. Gräver jag en liten grop och fyller med grus, på med duk och sen fyller igen med jord? Jorden på stugan är väldigt fast lera.

Sista frågan, ändträt som kommer ligga mot husgrunden, bör jag göra något speciellt med det? Min tanke var att olja in ändarna för lite extra skydd.

Skriv gärna om något är oklart, stort tack!
 
  • En sliten byggnad med en källardörr, fönster och en stenlagd gång som behöver underhåll omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått, enkelt linjediagram med texten "Dräneringssten", horisontella streck, en diagonal linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelt blått linjediagram med uppåtgående trend, överlagt på horisontella band, benämnt "Bild 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Seberggren
  • Laddar…
Någon med en tanke? :)
 
Har du något som håller kvar timmret i sidled? Annars tänker jag mig att med alt. 1 så riskerar du att de trycks ut mot nedfarten.

Är det fast lera så får du nog gräva en stor grop om du inte bara ska få en bassäng. Men du kan ju gräva en provgrop och fylla den med vatten för att se hur fort det rinner undan.
 
wildeside
Jag skulle välja något varaktigare än byggtimmer/slipers.
Gjuta en mur alternativt mursten eller L-stöd.
Ska du göra det i byggtimmer/slipers måste du förankra i sidled ordentligt så det inte rasar.
 
  • Gilla
gusten1337 och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Har du något som håller kvar timmret i sidled? Annars tänker jag mig att med alt. 1 så riskerar du att de trycks ut mot nedfarten.

Är det fast lera så får du nog gräva en stor grop om du inte bara ska få en bassäng. Men du kan ju gräva en provgrop och fylla den med vatten för att se hur fort det rinner undan.
Ja precis, tanken är att jag skulle förankra muren med jämna mellanrum i sidled med ankare av slipers och använda jorden på sidorna som stöd. Tänker du att alternativ 1 hade fungerat om man gjorde på så sätt?

Tack för tipset om gropen!! Det skall jag testa.
 
  • Gilla
Seberggren
  • Laddar…
RoTe
Är det inte smartare att använda "legoblock" från den lokala betongstationen? Kommer hålla husets livstid.
 
  • Gilla
gusten1337 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag skulle välja något varaktigare än byggtimmer/slipers.
Gjuta en mur alternativt mursten eller L-stöd.
Ska du göra det i byggtimmer/slipers måste du förankra i sidled ordentligt så det inte rasar.
Tack för svar! Dom alternativen har absolut funderats på. Min tanke var att förankra i sidled med jämna mellanrum. Och eventuellt hamra in armeringsärm i ändarna mot jord-väggen för ytterligare stabilitet. Vad tror du om det?
 
  • Gilla
Seberggren
  • Laddar…
wildeside
Har ingen erfarenhet av att bygga med slipers så jag kan inte ge några råd om hur dom ska förankras.
 
  • Gilla
gusten1337
  • Laddar…
engs
Har sett någon gång hur man använt någon form av "matta". Som man fäster i slipersen (Eller byggtimmer tror jag det var där) och sen ligger horisontellt i materialet man fyller upp med bakom. Desto högre marktryck, desto mer som samtidigt håller emot.
 
  • Gilla
Seberggren och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har sett någon gång hur man använt någon form av "matta". Som man fäster i slipersen (Eller byggtimmer tror jag det var där) och sen ligger horisontellt i materialet man fyller upp med bakom. Desto högre marktryck, desto mer som samtidigt håller emot.
Intressant, har hört talas om det också när jag googlat runt, kan det vara ett geonät du talar om? har för mig att det fungerade bäst med murad sten? Kan ha fel dock!
 
wildeside
G gusten1337 skrev:
Intressant, har hört talas om det också när jag googlat runt, kan det vara ett geonät du talar om? har för mig att det fungerade bäst med murad sten? Kan ha fel dock!
Det heter geonät och fungerar väl lika bra på alla slags murar den viktigaste är en hållbar infästning i muren/slipersen.
 
  • Gilla
gusten1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.