Skulle behöva hjälp/tips på hur jag fixar mitt köksgolv. Klantat mig ordentligt. Betalade dyra pengar för att få det gamla furugolvet slipat och lackat. Jag valde en matt väldigt slitstark lack (Bona) men vart inte alls nöjd med resultatet, trät såg bara dött ut. Jag försökte slipa bort den själv med en Edge golvslip, gick sådär. Bara en fjärdedel av lacken slipades bort men det upptäckte jag inte förrän jag målade det med vit linoljefärg. Idiot beslut efter idiot beslut Nu är golvet vitmålat och ser sådär ut. Lacken syns/ser blank ut på ställen. Men vill hemskt gärna ha tillbaka bara råa furuplank som man kan såpa skura. Inte alls nöjd med hur lackresterna känns att gå på. Plastigt.
Är detta möjligt att fixa??
Kan man använda lacknafta, en bättre golvslip eller kanske använda en speedheater?
Vore väldigt tacksam för tips!
 
  • Vitmålat trägolv med ojämn täckning och synliga lackrester under stolar och bord i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat trägolv med ojämn täckning och skiftningar där lack delvis slipats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat trägolv med ojämn täckning och synliga fläckar av underliggande lack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väll en anledning till varför man bara ska måla plankgolv som sista utväg, du kan aldrig få bort den igen. Färgen har ju gått ner i gropar och springor och den får du aldrig bort.
 
även om man slipar ner det menar du?
 
L Lisewin skrev:
även om man slipar ner det menar du?
Ja det menar jag, du har ju djupa springor mellan plankorna där färg har hamnat. Visst vet Inte hur golvet såg ut från början och det påverkar ju en del. Men jag skulle inte räkna med att det går att få väck all färg.
 
Ok förstår vad du menar, kanske får leva med det då
 
Det gick! hyrde en speedheater och skrapade bort färg/lack som en galning. Sen slipade jag bort resterna. All färg och gammal lack gick faktiskt bort. Här är lite bilder på processen. Golven var nog väldigt finslipade innan målning så det kan ha bidragit till att det inte var så svårt (förutom skrapandet, tog en hel dag) Är någon som har nån erfarenhet av att såpa skura golven men vitpigmenterad såpa? Skulle vilka dämpa den gul/röda nyansen. Mvh
 
  • Delvis bortskrapad gammal färg på trägolv under renovering, med skrapverktyg och sliprester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv där färg och lack nyligen har tagits bort med träspån och skrapmärken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv efter borttagning av färg och lack, med synliga träådringar och en ljusare ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv där gammal färg och lack har tagits bort, träets naturliga yta syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nilisa och 5 till
  • Laddar…
Bra kämpat och snyggt resultat(y)
 
Vad bra det blev! Heja dig för ett hästjobb.
 
Kan bara instämma, bra jobbat!

Edit: vi har hårdvaxoljat golven i sovrummen, men hallen utanför är för tillfället obehandlad. Vi är väldigt nöjda med ytan i sovrummen. Vit grund, och sen ca 5% vit inblandning på det andra lagret
 
  • Obehandlat trägolv möter hårdvaxoljat golv med vit inblandning i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Det va det absolut värt :) måste tänka till riktigt ordentligt innan jag gör nåt så att det inte blir fel igen! Det var väldigt fint med dina vita golv. Vill absolut ha nåt åt det vitare hållet.
 
Hej!

Vad fint det blev till slut. Bra jobbat 👏

Vi överväger att slipa vårt vitmålade plankgolv i vår lägenhet. Har inte bestämt om vi ska ta in hjälp eller göra det själva. Är därför lite nyfiken på vad i använder för verktyg och metod för att ta bort färgen i springorna mellan plankorna? Vi tänkte hyra en golvslip från bauhaus, men vad behöver vi mer?

Tacksam för svar.

Allt gott
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.