A AndersbcD skrev:
Fönster byter man normalt utan ställning, rimligt arbetstid är 3-4timmar/st.
Jag skulle misstänka att sekelskifteshus är dyrare pga foder och annat. Förhoppningsvis är det ett mindre problem då sekelskifteshus har bra fönster som är bättre att renovera än att byta....
 
BirgitS
N Nitronen skrev:
Kommer inte sjunka några priser för byggtjänster så länge material, -bränsle, -verktygspriser inte gör detsamma. Att tro att hantverkarens lönenivå är boven i dramat är det som verkligen är den svenska modellen i denna diskussion.
I de flesta jobb som privatpersoner låter utföra är personalkostnader mer än hälften av priset, så visst spelar lönekostnaderna roll.
 
BirgitS
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Själv driver jag ett enmansföretag runt värmeinstallationer och jag undviker i princip alla förfrågningar om anbud.
Tar nästan bara jobb åt kunder jag känner till eller som bott i byn länge. Alla vet vem jag är och viseversa. Jag har mitt rykte, alla vet ungefär vad de får när de anlitar mig på gott och ont. och jag vet ungefär vad kunderna vill ha ut av mig, Kör 99% löpande på timme och fast lovat pris på stort matreal, småprylar löpande. 49 av 50 är nöjda. typ.
Jag skulle ödmjukt vilja be er lägga bort den där street-smarta inställningen som går ut på att liksom plocka russinen ur kakan.
Men du vet väl om att de flesta bor i eller nära stora städer där företagens marknad består av 100 000 personer eller fler. Då fungerar det ju inte alls som du beskriver.
 
Larsa Larsa skrev:
Jo absolut. Betalade 140.000 för att byta tak för några år sen, det inkluderade ställningar, pannor, plåt, läkt, byte+målning vindskivor, duk och allt arbete. Så 80.000 för bara ställning sticker ju ut
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
skulle du kunna tänker sig sänka din lön ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I de flesta jobb som privatpersoner låter utföra är personalkostnader mer än hälften av priset, så visst spelar lönekostnaderna roll.
Specificera gärna hur du räknar så att jag förstår. 😊
 
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Hej!
Med tanke på att det inte är något avancerat arbete som du efterfrågar på huset, så borde det vara enkelt att hitta folk som gör jobbet långt under det priset...
 
BirgitS
N Nitronen skrev:
Specificera gärna hur du räknar så att jag förstår. 😊
Ett ungefärligt exempel:
Badrumsrenovering 150 000 kr arbetskostnad och 50 000 material
Det är klart att det gör skillnad om arbetskostnaden vore 10 % lägre.
 
Mats-S
Larsa Larsa skrev:
Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?
Fördelen nu är nog att det är färre klåpare som får jobb, så du har nog ett bättre läge ur kvalitessynpunkt, men prismässigt ligger nog dom duktiga hantverkarna kvar på ungefär samma nivåer.

Men som vanligt gäller den gyllene regeln, Ta in flera offerter och efterfråga flera referenser :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Fördelen nu är nog att det är färre klåpare som får jobb, så du har nog ett bättre läge ur kvalitessynpunkt, men prismässigt ligger nog dom duktiga hantverkarna kvar på ungefär samma nivåer.

Men som vanligt gäller den gyllene regeln, Ta in flera offerter och efterfråga flera referenser :)
Och betala inte i förskott mer än möjligen för material om det avtalas att det tillhör dig (samt för den delen inte levereras till bolaget, kan bli bökigt vid konkurs...).
 
A
M MagHam skrev:
Som sagt, en av faktorerna som gör att inflationen inte bromsas är att de som tjänar pengar på kapital inte accepterar att gå ner i vinstmarginal. Gäller kanske inte enmansföretagaren/hantverkaren, men övriga aktörer. Och allt är ju beroendemässigt sammanlänkat.
Varför skulle de om de inte måste?
 
Mats-S
Clarken37 skrev:
Varför skulle de om de inte måste?
Resonemanget bygger på att klåparna blir utslagna från marknaden och dom välrenomerade tar större andel av jobben som är kvar.
Men visst, buden som bygger på att hantverkare överprisar på jobb som man egentligen inte vill ha/har tid med lär väl minska kraftigt, så där kan ju priserna generellt sjunka 🤔
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Resonemanget bygger på att klåparna blir utslagna från marknaden och dom välrenomerade tar större andel av jobben som är kvar.
Men visst, buden som bygger på att hantverkare överprisar på jobb som man egentligen inte vill ha/har tid med lär väl minska kraftigt, så där kan ju priserna generellt sjunka 🤔
Vet inte det. I min värld är det de små enmansföretagen som ändå kan ge humana offerter mot de groteska offerter man ofta får från stora bolag.
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Vet ej hur stor fasaden är, men 500k för 2 gavlar utan fönster känns dyrt.
Skicka gärna ritningar till mig (info@wrobel.se) då återkommer jag med tydlig kalkyl.
Det kommer bli mycket jobb i hösten - 150k ROT börjar gälla snart. Men det är inte många företag som kommer kunna ta bygglovspliktiga jobb, p.g.a. skärpa krav gällande färdigställandeskydd.
Då kommer de alla behöva kämpa för alla projekt mindre än 15xbasbelopp :)
Vad menar du med skärpta krav gällande färdigställandeskydd?
 
Clarken37 skrev:
Påslag? Du menar för hela jobbet då? Eller räknar du på att göra vinst på pumpen också?

Hade iofs inte varit konstigt. Bytte takfönster själv. Fönstret fanns i bygghandeln för 8k. Alla fönsterfirmor vägrade göra jobbet om de inte fick fakturera för fönstret själva. 12-20k låg offerterna för enbart fönstret på
Tja, efter alla diskussioner här om hutlösa påslag på material så tycker jag väl inte det är orimligt att vi lägger på 10% på en värmepump.
Men som sagt, numera går inte det.
 
Alla ”vill du sänka din lön”. Nej jag förutsätter att anställda behåller sin lön men att byggföretaget kanske sänker sin vinstmarginal när det är sämre tider. Som egenföretagare handlar det ju om att få in jobb så det fyller kalendern, så då blir ju pris och lön samma sak. Är du så dyr så Ingen vill betala för det får du ingen lön. Går inte in på sopiga hantverkare nu...

Ursprungsfrågan var om priserna gått ned, eller om dom kommer gå ned i närtid. Och sen var det kanske min irritation på materialpåslag som fick fokus. Betalar gärna en bra hantverkare en bra timpenning, men fattar inte varför det skall kosta mig ett antal tusenlappar extra för material.
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.