Hej!
Jag tänkte be om hjälp med inspiration, om någon kanske skulle vilja posta bilder på liknande uthus eller har input till hur vi borde göra?
Bakgrunden är att vi håller på att fixa i ordning ett torp så att vi kan bo där året om. Ytan inomhus är begränsad och därför har vi funderat på att ha så mycket teknikgrejer mm som möjligt i ett uthus. Vi har inte riktigt planen klar för oss kring allt vi kommer behöva, så vi kommer att försöka göra något så flexibelt som möjligt och ta till med utrymme för apparater som vi ännu inte förstått att vi behöver 😄
Anledningen till att vi har börjat kolla på hur vi ska göra är att vi kommer att anlägga avlopp i sommar, och det vore fint att kunna sätta styrenheten inomhus och då blev det aktuellt att försöka göra planerna på ett teknikhus lite mer konkreta. Vi har en borrad brunn och som det ser ut idag så sitter all utrustning till den (hydrofor osv) under en glasfiberhuv. Tanken är att kanske flytta in allt som behövs för inkommande vatten i teknikhuset, så står det mer skyddat och är lättare att komma åt.
Det vi tror att vi kommer behöva ha i teknikhuset är just nu:
- styrenhet till avlopp
- inkommande vatten (hydrofor och utrustning för rening/filtrering)
- varmvattenberedare och tank/tankar
- värmepump av något slag

Vi har även funderat på att göra plats för växelriktare, batteri och annat som kan behövas om vi skaffar solceller i framtiden. Kanske skulle ha tvättstugan där också?

Jättetacksam för all input ni kan tänkas ha 😄

Har försökt att googla för inspiration men får bara upp en massa byggnader typ för infrastruktur, såna som står längst med järnvägar och transformatorstationer.

Torpet ligger utanför detaljplan och bebyggelse så vi har nästan inga regler som begränsar.
 
Finns det tankar/behov kring ett garage/förråd?
Skulle i så fall överväga att bygga garage med ett teknik-rum.
 
Ja, vi kommer nog att vilja ha ett garage! Bra tanke, men vi kommer inte kunna ha garaget så nära huset och jag tror det är bra om teknikhuset (kallas det så?) ligger så nära huset som möjligt med tanke på att vi måste ha schakt emellan. Det är en hel del berg ytligt så hur vi ska lyckas dra schaktet mellan torpet och teknikhuset vet jag inte 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.