Jag har gipsat en regelvägg med synligt ytterhörn och ska nu spackla denna - funderar lite kring hur man gör med de skurna kanterna i ytterhörn.

Se ritning, alla kanter som möts är skurna, ingen fasning. Det ska på hörnprofiler i hörnen som även kommer att täcka skarvarna, men det jag undrar om jag antingen ska:

1. Fasa skivor (blå linje), sätta remsa, spackla, slipa och sedan på med hörnprofil och spackla igen?

eller:

2. Sätta på hörnprofilen direkt och spacklar därefter?

eller:

Något annat?

Tvåan vore ju klart lättare eftersom det redan är ett fint hörn så som gipsskivorna sitter men antar att jag måste spackla skarven innan hörnprofilerna åker upp, och det innebär väl i sin tur att jag då bör fasa den.
 
  • Schematisk ritning, möjligtvis konstruktionsritning, anger hörnprofiler, teknisk illustration, enkel linje konstruktion, inga färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt två blir bra använder du plåtprofil
 
  • Gilla
Massito
  • Laddar…
Den går väl att limma direkt på så det blir väl samma råd att bara spackla efteråt
 
  • Gilla
Massito
  • Laddar…
Jag provade just den där självhäftande typen, kan inte säga att jag tyckte den var speciellt bra. Det behöver vara slätt under för att limmet ska funka.

Köp två plåtprofiler istället och skruva fast dessa. Spackla sedan ut mot hörnan med bred spackel (25-30cm).
 
  • Gilla
Massito
  • Laddar…
Jag håller med plåtprofil är både bättre och billigare man får bara se till att skruva den väl
 
Ok, tack för feedback! Isåfall kanske jag gör så, det är alltså denna (eller dylik) ni syftar på?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Norgips HS 29 brukar jag använda, finns på hornbach (men ute i drive-in) om det är där du brukar handla.
 
  • Gilla
Massito
  • Laddar…
Jag köpte hörnprofil på jemochfix i somras, satte med sättlim och spacklade för glatta livet (Totalt 10 proifler 😅).
Renoveringsprojekt, tomt rum, nedmonterad inredning, kablar, elinstallationer, skräp på golvet, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär i efterhand skulle skruva nog varit bättre
😱
 
  • Gilla
Massito
  • Laddar…
Det går åt mycket spackel men det är det värt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.