Hej,

I andra trådar har det diskuterats vilka vita nyanser som ser bra ut på tak, väggar respektive snickerier. Ofta skriver folk dock bara vad de valt för vit nyans på endera av dessa, tex "Vi har valt 0502-Y på väggarna" eller "Vi har valt obruten vit på golvlisterna".

Vad jag är nyfiken på är dock vilka vita nyanser ni valt på samtliga delar av rummet, det vill säga både tak, väggar och snickerier - samt hur färgvalen passar ihop. Eftersom det verkar vara många som brottas med problemet att välja rätt vit färg och få det att se bra ut skulle jag vara tacksam om ni ville berätta hur ni har gjort hemma hos er.

Ett svar skulle kunna vara något i stil med tex:

"Vi har i vår lägenhet valt obruten vit i taket, Nordsjövit på väggarna samt på golvlister och dörrfoder, men låtit standardkulören 0502-Y sitta kvar på dörrar och fönster. Färgen på väggarna upplevs som vit och fin men ändå varm, men dörrarna ser lite gula ut i jämförelse med väggen under vissa ljusförhållanden."

Jag är mycket nyfiken på att få höra hur ni har gjort och hur resultatet blev!

Tack på förhand!
 
Jag har kört med obruten vit takfärg i alla rum.

Alla snickerier är obruten vit, blank.

Väggarna är antingen 0502-Y eller 0500-N. Jag tycker 0500-N är snyggare, men i sovrummet vill jag ha den varmare 0502-Y-kulören.
 
johan77 skrev:
Jag har kört med obruten vit takfärg i alla rum.

Alla snickerier är obruten vit, blank.

Väggarna är antingen 0502-Y eller 0500-N. Jag tycker 0500-N är snyggare, men i sovrummet vill jag ha den varmare 0502-Y-kulören.
Innebär det att du målat alla dörrar och fönster i obruten vit också, för jag antar att de kommer målade i 0502-Y som standard?

Vidare, i sovrummet där du målat alla snickerier i obruten vit men har 0502-Y på väggarna, upplevs inte väggarna som gula då i jämförelse med snickerierna? Eller funkar det bra ändå?
 
Alla dörrar och fönster kommer målas i obruten vit, så småningom ;-). Hittills har det bara blivit köksfönstret.

Jag tycker det funkar bra; snickerierna framhävs på ett elegant sätt gentemot 0502-Y-väggarna. Mot 0500-N-väggarna är skillnaden så lite att den bara syns i direkt solljus.
 
johan77 skrev:
Alla dörrar och fönster kommer målas i obruten vit, så småningom ;-). Hittills har det bara blivit köksfönstret.
Ok, hur funkar det med att ha dörrar och fönster i 0502-Y mot väggar i 0500-N? Ser dörrarna gula ut, eller är det inget man reagerar på?

Och har du målat dörrfoder i obruten vit, eller har de också kvar standardfärgen 0502-Y?
 
NyfikenVit skrev:
Ok, hur funkar det med att ha dörrar och fönster i 0502-Y mot väggar i 0500-N? Ser dörrarna gula ut, eller är det inget man reagerar på?

Och har du målat dörrfoder i obruten vit, eller har de också kvar standardfärgen 0502-Y?
1: De ser lite gula och trista ut, faktiskt. Jag kommer måla dem så småningom. Tvärtom är däremot inget problem, dvs helvita snickerier mot 0502Y-väggar.

2: Jag har målat dörrfoder i obrutet vitt.
 
I köket har vi blandat obruten vit och 0502-Y. Taket, den murade spisen med kåpa och kakel är obruten vit. Väggar, skåpsluckor och alla snickerier är 0502-Y. Tycker detta funkar riktigt bra, troligtvis pga att det är ungefär lika stora ytor av båda.

På toaletten ser det dock inte så genomgtänkt ut med bröstpanel i 0502-Y mot det vita porslinet, men det får duga till nästa renovering!
 
A
vi har vanlig halvblank vit på lister, fönster å i taket, men en bruten vit på väggarna. Målade helt vitt först men det såg nästan blått ut. Det är en jätteliten nyansskillnad på den "nya färgen och det va riktigt svårt att se skillnad när vi målade, men helheten blev en helt annan.
 
Jösses, har aldrig tänkt tanken att färgen runt dörrar och fönster kommer att se gul ut! Är helt ny på detta med tapetsering och målning, men menar ni att detta med Y hit och dit är något som rör mig som bygger ett nyckelfärdigt Kungshus eller är det något som vissa byggföretag kör med?
 
Anna_Robban skrev:
vi har vanlig halvblank vit på lister, fönster å i taket, men en bruten vit på väggarna. Målade helt vitt först men det såg nästan blått ut. Det är en jätteliten nyansskillnad på den "nya färgen och det va riktigt svårt att se skillnad när vi målade, men helheten blev en helt annan.
Med "vanlig halvblank vit", så antar jag att du menar obruten vit? Och angående den brutna vita färgen, vet du mer precist vad det var för någon färg, dvs har du någon NCS beteckning eller något namn på den (tex "Nordsjövit")?

Vidare så var det intressant att en så liten brytning på väggfärgen krävdes för att ge ett helt annat resultat! Blev resultatet bra när ni bytade till den brutna vita på väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.