Hej. Jag överväger att köpa ett hus som är byggt 1978, suterräng med pool på suterrängplan. Det finns inga ritningar kvar på hur huset är dränerat, så jag undrar om någon vet hur man brukade göra - la man dräneringsrör även under poolen, dvs 2m djupare än vad huset annars skulle behövt, eller lät man poolen gå under dräneringsnivån? Den har varit ur bruk i 20+ år, och det är inget som läcker in, så fuktskydded verkar intakt, men det luktar "badhus" i rummet. Någon idé om varför det fortfarande luktar?
Tacksam för tankar!
//Jacob
 
B
Man borde ju dränerar under poolen, men 50år senare så bör livslängden på den åtgärden vara slut. Så räkna med att behöva göra om det.

Badhus brukar lukta klor. Det brukar försvinna snabbt. Om den varit ur drift i 20år har jag svårt att förstå vad som luktar, lär ju inte vara klor, om det inte är en väldigt stor klortank som stått fylld med kemikalier i alla dessa år.
 
Det fanns nog lika många sätt att bygga dessa som det finns pooler, nästa iaf.

"Lukta badhus": Är deti form av klor så skulle jag kollat filteranläggningen så den är ordentligt tömd och rengjord.
Luktar det "källare" så kan det ju vara tecken på mögel...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Man borde ju dränerar under poolen, men 50år senare så bör livslängden på den åtgärden vara slut. Så räkna med att behöva göra om det.

Badhus brukar lukta klor. Det brukar försvinna snabbt. Om den varit ur drift i 20år har jag svårt att förstå vad som luktar, lär ju inte vara klor, om det inte är en väldigt stor klortank som stått fylld med kemikalier i alla dessa år.
Tack för svar. Jag tycker också det är konstigt att det fortfarande luktar.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det fanns nog lika många sätt att bygga dessa som det finns pooler, nästa iaf.

"Lukta badhus": Är deti form av klor så skulle jag kollat filteranläggningen så den är ordentligt tömd och rengjord.
Luktar det "källare" så kan det ju vara tecken på mögel...
Tack. Min direkta reaktion var klor, men inte lika stickande som när man använder klorin. Kanske mer som när man går in i dusch-delen av ett omklädningsrum... Men ingen källarkänsla i övrigt. Det jag är mest rädd för är väl om poolen drar upp fukt i resten av grunden och att det växer något i betongen, ex agler. Jag antar att värsta värsta fallet är att man får bila sönder poolen, fylla med dränerande material, flytspackla nytt golv och dränera om längs väggen? Det roligaste vore ju om man bara kan demontera och tvättar ur anläggningen och få ett hobbyrum med "djupdel". :)
//J
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En klorliknande doft kan, som jag förstått det utan att vara expert, uppstå som följd av ozonbehandling. Det beror på att ozonet (som inte i sig luktar så och som försvinner väldigt snabbt) reagerar med diverse byggmaterial som färger, olika typer av bygglim och liknande som då börjar brytas ner och släpper ifrån sig diverse kemikalier.

Jag skulle se klordoften som ett tecken på att det eventuellt skett en ozonbehandling, sannolikt för att försöka åtgärda (fungerar inte enbart i sig) eller dölja ett mögelproblem.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Använder en ozongenerator just nu (rökskador). Lukten i rummet kan tänkas likna "badhus". (Går inte in i rummet förrän några timmar efter den körts.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Till TS: det bör finnas bra mycket mer än denna 70-tals inomhuspool i huset. Poolen går att släcka ner helt om den är ett bekymmer. Vad är de andra värdema som gör att du tilltalas av huset? Jag tror att du har koll på vad du söker, troligt att just inomhuspoolen inte är värdeadderande och då får man buda efter detta.

PS. Sett en del objekt av denna typ, gammal inomhuspool. Ofta väldigt stora fuktproblem, mögel etc värt att kolla upp noga.
 
Redigerat:
Min kompis som är besiktningsman och besiktar hus som ska till försäljning påpekar ofta att är det en period man aldrig ska köpa hus ifrån är den 70-talet och fram till 90 ish. Under den perioden gjöt man ofta oisolerade plattor och ställde träbjälklag/syll rätt på plattan. Mögelproblem i nästan alla sånna han besiktar. :-/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ventilation är a och o i alla hus med pool.. och helst överdrag inne med! 😊 (för värme och fukt - dvs när den används).

Har faktiskt aldrig varit inne i ett hus med pool.. som inte luktar (alltså, hela huset luktar såklart inte.. jag menade poolutrymmen och ibland dusch/bad/bastu/sittyta i anknytning till poolhuset). Det brukar vara mer diskret doft.. ju längre tid den varit tömd.

Min teori är att det (som rök) helt enkelt sätter sig i fogar, liners, trädetaljer, plastdetaljer osv.. som är/var i den fuktiga (blöta) miljön. Hur mycket det luktar.. skiljer en del (hur man rengjort/medel, hur ventilationen är i rummet (harvarit), vilka material man har.. hur det värmts upp osv.

En källare är lite samma sak.. den kommer alltid vara en källare.. så fukt går ej att undvika.. men det behöver inte vara ett problem!

Älskar 70-talshus .. med källare 😊 .. mögel/fukt, ingjutna syllar osv.. inkluderat (gillar inte de dlarna, men jag förstår mig på dem och skrämmer mig inte - mycket bättre att veta om sina problem.. då kan man göra nått åt dem!). Besiktningsmän/kvinnor kommer nog aldrig säga något gott om dessa hus (även om de bor i dem själva).. för mig ekar deras röster alltid ”fördjupad undersökning krävs” överallt.. så jag har slutat anlita dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.