TRJBerg
En toalett med plastmatta på golvet mitt i en bottenvåning utan några ytterväggar får en matta på golvet att bli plaskblöt.
Låter väldigt märkligt. Har själv ett extra mindre bostadshus (byggt ca 1920) på min fastighet där jag låter temperaturen gå ner mot 5 grader i golvhöjd på vintrarna. Har aldrig varit med om någon "blöta" överhuvud i huset. Inklusive ett badrum med plastmatta.
Jag skulle misstänka dropp från taket eller en okänd "gäst" som blött ner.
F ö låter det märkligt att toaletten har markant lägre temperatur än övriga rum på bottenvåningen där de dessutom har ytterväggar.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också kondens från luften är osannolikt. Vart skulle vattnet komma ifrån på en toalett som inte används? Det uppstår ju inte vattenånga i luften bara för att man värmer den?

Antingen har någon varit där, eller så är det något som läcker. Varmvattenberedarens säkerhetsventil är ett tips. Ett annat är att toalettstolen har stått och smårunnit lite. Då blir det kondens på rören och cisternen som rinner ner på golvet och sugs upp av mattan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett annat är att toalettstolen har stått och smårunnit lite. Då blir det kondens på rören och cisternen som rinner ner på golvet och sugs upp av mattan.
Det här tror jag på. Vi har en sommarstuga där inkommande vatten är väldigt kallt, och synliga vattenrör på toaletten. Om det är varmt på toaletten kondenserar vattnet på kallvattenrören samt på toalettens cistern och det blir blött på golvet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
M Mikklos skrev:
Skulle behöva hjälp med att lösa ett mysterium med en blöt trasmatta i ett badrum utan synbara läckor.

Har ett äldre hus (tidigt 1900) som vi delar med flera personer och som står tomt i perioder av året. Huset är uppvärmt under vinterhalvåret, cirka 12 grader över alla rum som styrs centralt.

På bottenvåningen finns en mindre toalett som är belägen mitt i huset, dvs inga väggar mot husets yttre väggar. Det är som sagt ett äldre hus och just den delen av huset har ingen källare under så det är grund rätt under. Det är plastmatta men vad som är under vet jag ej. Det blir ganska kallt därinne vintertid så av den anledningen finns ett separat elelement i det rummet för att hindra att det fryser till när tempen kryper under minus 20. Dörren till toaletten står alltid stängd när vi åker bort.

Ska tydligen ha varit väldigt kallt i området nyligen.

Nu till det märkliga. När vi kom upp till huset efter att det stått oanvänt sedan november så upptäckte jag att trasmattan på golvet i toaletten var plaskblöt. Inget vatten runtomkring. Ingen har använt huset på månader. Jag kunde inte se några som helst tecken på läckage. Elelementet stod på som det skulle. Golvet känns kallt.

Även om vi inte ser läckor kan vi inte låta bli att bli oroliga. 😕

Kan det vara någonting med kondensation pga kallt golv/grund och elementet?

Inga tecken på läckage som sagt, inga bulor på golvet, inga mjuka eller svajiga delar som jag märker.

Någon som har teorier vad som kan orsaka den blöta mattan? Är det harmlös kondensation eller är det något som jag missat?

Det är inte mitt hus utan det tillhör min sambos familj.

En rörmokare ska komma förbi om nån dag och kika men jag är nyfiken på vad ni tror. 🙂
Har det hänt bara en gång? Jag var med om något liknande, det hände bara en gång. Det sista jag gjorde innan jag lämnade fritidshuset var att vattna blommorna, och mattan framför diskbänken var då garanterat helt torr, jag stod ju på den när jag fyllde på vatten i vattenkannan och skulle känt om den var våt. Kom tillbaka helgen därpå och mattan var plaskvåt, inget annat var vått. Hade ingen diskmaskin där. Letade efter läckage under diskbänken men det var kruttorrt. Inga djur kan ha kommit in och ingen annan hade nyckel. Det var helt oförklarligt.
 
  • Wow
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Nu har en rörmokare varit här. Han hade ingen bra förklaring på varför mattan var blöt. Han hittade däremot en äldre vattenskada. Lite lätt svullet under matten intill avloppsröret från handfatet och runt vattenledningarna in. Så med andra ord blir det till att utreda vidare.

Vattnet var dock avstäng innan och ingen har spolat vatten i kranen på länge så det hör förmodligen ej ihop med trasmattan. Får lägga den till Arkiv-X. 👽

Tack alla ni som tagit er tid att svara och kommit med förslag! 👍🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej, exakt detta har hänt mig ☺️. Det är vattenröret som går längs väggen i mitt fall som när det är kallt läcker pyttelite materialet drar ihop sig vid kyla. Inget som helst problem resten av året.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
intressant. Vattnet har iofs varit avstängt vid en av/på-kran precis innanför huset. Men det ligger såklart lite tryck kvar i rören mellan av/på-ventilen och kranen som räcker för att det ska sippra ut lite när rören drar ihop sig. Har tydligen varit minus 30 i flera veckor i området så även om värmen stått på kanske det blivit kyligare än vanligt i toaletten.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
M Mikklos skrev:
intressant. Vattnet har iofs varit avstängt vid en av/på-kran precis innanför huset. Men det ligger såklart lite tryck kvar i rören mellan av/på-ventilen och kranen som räcker för att det ska sippra ut lite när rören drar ihop sig. Har tydligen varit minus 30 i flera veckor i området så även om värmen stått på kanske det blivit kyligare än vanligt i toaletten.
Hos mig uppstår det fast jag har en frostvakt i samma rum ställd på 10 grader, men den räcker väl inte till när det blir riktigt kallt
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
I vårt vinterkalla sommarhus har vi haft dropp från saltbemängda flytvästar som har hängt ovanför ett (kallt) element, och orsakat rostfläckar. Jag antar att det är samma princip som "Torrbollen fuktslukaren". Kan mattan vara "indränkt" i något som suger luftfuktighet?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Min svärmor har ett liknande problem, det är inte detta i TS fall då vattnet är avstängt. I svärmors fall har jag i huvudsak kopplat detta till att man spolar i toaletten. Det blir näligen kondens op toalettstolen när den fylls upp, men det blir också kondens på kallvattenröret när man inte spolar i varken kran eller toalett. Detta beror på att kallvattnet är så kallt (2-3 grader) att man får kondensation av fukt på detta. Och eftersom kallvattenröret grenar sig på andra sidan väggen om detta rum så räcker kylan från det passerande vattnet för att kyla ned rören i rummet också.

Tänkte mest att det kan vara värt att tänka på för andra än TS...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Mikklos skrev:
Skulle behöva hjälp med att lösa ett mysterium med en blöt trasmatta i ett badrum utan synbara läckor.

Har ett äldre hus (tidigt 1900) som vi delar med flera personer och som står tomt i perioder av året. Huset är uppvärmt under vinterhalvåret, cirka 12 grader över alla rum som styrs centralt.

På bottenvåningen finns en mindre toalett som är belägen mitt i huset, dvs inga väggar mot husets yttre väggar. Det är som sagt ett äldre hus och just den delen av huset har ingen källare under så det är grund rätt under. Det är plastmatta men vad som är under vet jag ej. Det blir ganska kallt därinne vintertid så av den anledningen finns ett separat elelement i det rummet för att hindra att det fryser till när tempen kryper under minus 20. Dörren till toaletten står alltid stängd när vi åker bort.

Ska tydligen ha varit väldigt kallt i området nyligen.

Nu till det märkliga. När vi kom upp till huset efter att det stått oanvänt sedan november så upptäckte jag att trasmattan på golvet i toaletten var plaskblöt. Inget vatten runtomkring. Ingen har använt huset på månader. Jag kunde inte se några som helst tecken på läckage. Elelementet stod på som det skulle. Golvet känns kallt.

Även om vi inte ser läckor kan vi inte låta bli att bli oroliga. 😕

Kan det vara någonting med kondensation pga kallt golv/grund och elementet?

Inga tecken på läckage som sagt, inga bulor på golvet, inga mjuka eller svajiga delar som jag märker.

Någon som har teorier vad som kan orsaka den blöta mattan? Är det harmlös kondensation eller är det något som jag missat?

Det är inte mitt hus utan det tillhör min sambos familj.

En rörmokare ska komma förbi om nån dag och kika men jag är nyfiken på vad ni tror. 🙂
Det kan vara så att toaletten står och rinner lite .Det kan då bildas kondens på WC-vatten tank .Kolla inner taket så det inte hänger droppar eller synliga fläckar i toan.🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.