Osäker på om detta blir rätt underforum, men iaf.

Är på jakt efter en extra avfuktare att ha i vår just nu blöta källare, tänker att den kommer extraknäcka för att torka tvätt senare.
Vi har idag en Woods DS15 som inte riktigt orkar med att både torka två maskiner tvätt och hålla tvättstugan under 70%RF samtidigt. Den ska ha en spec på 12l/dygn och 520m3/h luftflöde, jag antar att 12l/dygn är vid 30grader/80%RF, och blir halva vid 20grader/70%.

Kikar jag lite snabbt så har de mindre modellerna från Woods oftast lite sämre fläkt (175m3/h mot ~300m3/h), men samma avfuktningskapacitet (~20l)

Hur viktigt är själva luftflödet egentligen?
När vi torkar tvätten har vi en fläkt igång som blandar luften i rummet.
 
Har du en extra fläkt för att blanda luften så spelar luftflödet på avfuktaren mindre roll är min erfarenhet iaf.
Köpte just en Woods mrd20 (wifi) som är på rea på NetonNet.
Tydligen är wifi delen värdelös men själva avfuktaren ska vara samma som modellen utan wifi och fungera bra.
Mrd20 har en kapacitet på 20L/dygn

Mrd20 wifi är dock en utgående produkt från woods och ersätts av mrd25 wifi som har en kapacitet på 25L/dygn (dock verkar priset vara dubbla netonnet rea pris på mrd20 )

Anledningen till att jag köpte en ny var att jag köpt NetonNets eget Andersson märke tidigare två ggr.
De slutade avfukta efter ca 1 till 1.5 år ... värdelöst!
Hoppas att mrd20n ska hålla längre iaf.

Använder den med till att avfukta i tvättstugan.
Andersson DHF 2.0 som jag köpte hade med en kapacitet på 20L/dygn och den (då den fungerade) höll fuktigheten under 70 på 2 tvättar iaf.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det var just MRD20 jag kikade på och funderade på.

Vet inte hur gammal vår DS15 är, men den har tuffat på länge nu.

Eventuellt så köper jag en begagnad DS40DFS på blocket 🤔
 
Om luftfuktigheten är något högre när du precis hängt en maskin tvätt så skulle jag inte se det som ett problem.
 
Problemet är att det tar för lång tid att torka, så tvätten luktar lite unket efteråt.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Osäker på om detta blir rätt underforum, men iaf.

Är på jakt efter en extra avfuktare att ha i vår just nu blöta källare, tänker att den kommer extraknäcka för att torka tvätt senare.
Vi har idag en Woods DS15 som inte riktigt orkar med att både torka två maskiner tvätt och hålla tvättstugan under 70%RF samtidigt. Den ska ha en spec på 12l/dygn och 520m3/h luftflöde, jag antar att 12l/dygn är vid 30grader/80%RF, och blir halva vid 20grader/70%.

Kikar jag lite snabbt så har de mindre modellerna från Woods oftast lite sämre fläkt (175m3/h mot ~300m3/h), men samma avfuktningskapacitet (~20l)

Hur viktigt är själva luftflödet egentligen?
När vi torkar tvätten har vi en fläkt igång som blandar luften i rummet.
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är att det tar för lång tid att torka, så tvätten luktar lite unket efteråt.
Men får du ut vattenvolymen enligt spec från avfuktaren?
luftflödet är viktigt om det är ett stort utrymme tex hela källaren
DS15 är gammal nu kanske behöver en rengöring? min har gått >30år och rengjorts några ggr, håller hela källaren torr (110m2) året runt (behövs mest på sommaren)

de små avfuktarna från woods är jämförelsevis usla och inget som jag skulle stoppa in stickproppen för.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Men får du ut vattenvolymen enligt spec från avfuktaren?
luftflödet är viktigt om det är ett stort utrymme tex hela källaren
DS15 är gammal nu kanske behöver en rengöring? min har gått >30år och rengjorts några ggr, håller hela källaren torr (110m2) året runt (behövs mest på sommaren)

de små avfuktarna från woods är jämförelsevis usla och inget som jag skulle stoppa in stickproppen för.
Bra tips, den är nog rätt skitig, har du några tips på hur man enklast kommer åt lamellerna för att rengöra dem?

Sen vill jag nog ha en avfuktare till, det är 10m och 4 dörrar mellan tvättstuga och gillestuga och med grundvatten en halvmeter upp på källarväggarna så är det rätt fuktigt just nu.
Vi hade en avfuktare till när vi flyttade in som stod i gillestugan, men den slängdes tyvärr när vi felaktigt anklagade den för att lösa JFBn.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra tips, den är nog rätt skitig, har du några tips på hur man enklast kommer åt lamellerna för att rengöra dem?

Sen vill jag nog ha en avfuktare till, det är 10m och 4 dörrar mellan tvättstuga och gillestuga och med grundvatten en halvmeter upp på källarväggarna så är det rätt fuktigt just nu.
Vi hade en avfuktare till när vi flyttade in som stod i gillestugan, men den slängdes tyvärr när vi felaktigt anklagade den för att lösa JFBn.
rengör som en luftvärmepump
ta bort kåpan och spraya på medel skölj
 
electroluxaren skrev:
rengör som en luftvärmepump
ta bort kåpan och spraya på medel skölj
Har aldrig rengjort en Luftvärmepump.
Men lyfte på locket och kom hjälpligt åt värmeväxlaren och kunde borsta med en diskborste samtidigt som jag dammsugade.

Det var rätt dammigt innan:
Demonterad värmefläkt, spiralformade värmeelement, flänsar, kablar, på orange kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Har aldrig rengjort en Luftvärmepump.
Men lyfte på locket och kom hjälpligt åt värmeväxlaren och kunde borsta med en diskborste samtidigt som jag dammsugade.

Det var rätt dammigt innan:
[bild]
oj, du lär märka en viss skillnad....
det går att skölja med vatten oxå
du måste ha tappat 70% av effekten eller nått
kolla att filtret är helt
 
electroluxaren skrev:
oj, du lär märka en viss skillnad....
det går att skölja med vatten oxå
du måste ha tappat 70% av effekten eller nått
kolla att filtret är helt
Är jag som är nojjig över att få vatten någonstans det inte ska vara.

Filtret har sett sina bästa dagar, borde se om jag hittar ett nytt.

Maskinen fyller för övrigt 20år i år.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Är jag som är nojjig över att få vatten någonstans det inte ska vara.

Filtret har sett sina bästa dagar, borde se om jag hittar ett nytt.

Maskinen fyller för övrigt 20år i år.
ställ den på diskbänken spola försiktigt

20-år ingen ålder på en kamel...
 
electroluxaren skrev:
rengör som en luftvärmepump
ta bort kåpan och spraya på medel skölj
Vad för medel använder man till den rengöringen?
 
A
K krfsm skrev:
Vad för medel använder man till den rengöringen?
diskmedel å vatten funkar
sen får man ju se om det sitter kvar något annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.