Hittade spår av grävning i trädgården. Trodde först det är väl en grävling men en granna tyckte ha sett vildsvinsspår i en annan trädgård i närheten. Till saken hör att vi bor på en ö med smalaste sundet mot fastlandet kanske bara 5-10 m.
 
K
Man sätter upp elstängsel alternativt skrämmer dom. I sista hand skyddsjakt.
Dom är bra simmare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Med vad skrämmer man dom?
 
K
Rörelsestyrd lampa och radio är vanligt. Eller att man själv sitter och vaktar och smäller och skrämmer dom när dom kommer.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Att skrämma tillfälligt hjälper inte, även med lyse lär dom sig, OJ vad bra nu ser vi. Det enda som kan hjälpa är ett elstängsel och det ska vara ca 40 cm högt och nedersta tråden 20 cm från mark och andra tråden ca 40 cm från mark, annars kryper under eller emellan trådarna, Det finns till häststängsel som ger stötar och då blir det stopp på dom. I dag när jorden är mjuk och på sommaren så fräser dom upp en gräsmatta på flera hundra m2 på en natt, så det ser ut som att en Bobcat har snurrat runt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Rörelsestyrt tror jag med att dom vänjer sig vid, möjligen om man gör något som slumpmässigt startar lite olika grejer, Radio, Lampa, blinkande lampa, Tuta, något som smäller....
Alltså inget som grisarna kan vänja sig vid, skulle vara kul att se om det kan hjälpa.

Annars så är nog ett bra elstängsel det bästa, tre trådar 20, 40, 60 cm över marken.
Detta har funkat bra för mig, och än så länge har det räckt att hägna in runt halva trädgården, får se hur länge det funkar.
 
  • Gilla
Lina Melén och 1 till
  • Laddar…
Är det på en ö så är väl det bästa att skjuta av dom om det inte är så många (än)
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det på en ö så är väl det bästa att skjuta av dom om det inte är så många (än)
Det är ju det bästa, egentligen det man alltid skall göra, men det är inte så lätt, om jag förstår TS rätt är det bara 10 m till fastland, och på vintern springer dom nog gärna på isen...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det behövs en hel del Joule i elstängsel som ska hålla ute vildsvin. Vii har ca 9 Joule på vårt, krävs en del för att det ska funka. För jordningen har vi 7 enmeters jordspett i en area med ett par meter mellan varje, i fuktig mark.

__
PS. Kollade spec nu: Genzo M820, 8,2 Joule.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det behövs en hel del Joule i elstängsel som ska hålla ute vildsvin. Vii har ca 9 Joule på vårt, krävs en del för att det ska funka. För jordningen har vi 7 enmeters jordspett i en area med ett par meter mellan varje, i fuktig mark.
Ja, skall det bli bra så krävs det en del, men grisarna är väl ändå rätt så känsliga för ström, så ser man bra till att inget ligger mot trådarna, som gräs, grenar, jord och att man ser till att få en bra och rejäl jordning så skall man nog klara sig med ett mindre aggregat, speciellt om man bara skall hägna in ett litet område som en villatomt.
Skulle tro att man som minst skall ha 4 Joule.


Och som du skriver så är det viktigt att jorda ordentligt, själv så har jag kopplat på jorden på Telias gamla jordledning som ligger kvar efter att dom lagt ner telefonnätet här. och det funkar bra...
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Jordningen är mycket viktig, fallerar detta har du inte i närheten av den avsedda effekten i elstängslet. Vi har även kopplat in en blixtavledare på stängslet, möjligen överkurs men varför inte eftersom det är en billig komponent. Antal Joule, oklart vad som behövs. Sett 4 J för vildsvin men även det tredubbla. 8 J kändes som rimlig kompromiss - kan säga att det är en jäkla kyss om man får en stöt. Bra.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Kolla först om det är vildsvin och vänta sedan och se om de hittat något mer att äta.
Svärmor har grisar i trädgården (två ekar) och det har bara bökats så mycket att man enkelt fixa det på någon minut.
Vår sommarstuga (en bit bort) har en ek och de enda grisarna har gjort på tomten ör att de bökade i en plantering jag gjort. Det var kompostjord och gräsfrö så antagligen några goda maskar. För min del var det sommaren 2018 så allt dog i alla fall.
 
Vildsvin stoppas ju inte av elstaket som vi sett i andra trådar. Det bästa är nog att inte ha något de gillar. Steg ett, inga ekar eller bokar...
 
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Med vad skrämmer man dom?
Genom att tända grillen...
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.