P Pallewea skrev:
Om du har tur så kan ett större företag, som tillfälligt har en dipp i arbetsuppgifter, ge dig ett attraktivt bud. Nu är det många år sen men den Brf jag bodde i planerade för att bygga altaner till 4 takvåningar och luften hade gått ur byggmarknaden precis som nu. Styrelsen tog in anbud från ett antal lokala/regionala företag men även från en stor byggkoncern som kom in med ett betydligt lägre anbud än övriga. Det visade sig att man hade ledig kapacitet och nyckelpersoner som man inte ville entlediga och tog jobbet för att hålla igång.
Så är det nu precis. Jobbade som UE till 3 stora företag, (1 av de är börsnoterad). Blev jätte överräskad när ringde de mig och frågade efter uppdrag för jan/feb.
 
Känns som att det måste vara Stockholmspriser det talas om i tråden. Jag tycker definitivt att priserna har gått ner, åtminstone sett ur vår horisont, dvs den säljande.
Offererade en värmepump i förra veckan. Fick nu svar från kunden att dom fått ett annat pris på exakt samma pump 15000 kr billigare. Det var mitt påslag, så den andra firman har sålt den för inköpspriset, och då känns det rätt meningslöst. Jag tror visserligen att det i slutänden lär tillkomma än det ena och än det andra som 'glömdes' i offerten, men det är ju så dags.

Och så här håller det på. Så fort man försöker tjäna minsta lilla på ett jobb så går det till nån annan.

Att få 500 lax för att byta ett par gavlar och måla ett hus låter som en dröm i mina öron :)
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Jag tror de hellre kursar än sänker priserna. Något är väldigt fel i Sverige när en hantverkare kostar 1000kr/timme , jag har anlitat hantverkare i Spanien, kostar ca 300kr/timme. En del av felet är självklart våra skatter. Köp PVC-fönster direkt från fabrik i Polen, jag har gjort det tre gånger, jätteskillnad mot att köpa i Sverige. Likadana PVC-fönster köpta i Sverige men också tillverkade i Polen kostar 50-100% mer.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Jag tror de hellre kursar än sänker priserna. Något är väldigt fel i Sverige när en hantverkare kostar 1000kr/timme , jag har anlitat hantverkare i Spanien, kostar ca 300kr/timme. En del av felet är självklart våra skatter. Köp PVC-fönster direkt från fabrik i Polen, jag har gjort det tre gånger, jätteskillnad mot att köpa i Sverige. Likadana PVC-fönster köpta i Sverige men också tillverkade i Polen kostar 50-100% mer.
Larsa Larsa skrev:
Inte om man har koll. Har själv jobbat som snickare samt jobbat inom byggvaruhandeln. Renoverade mitt hus från grunden med all vvs och el bytt (och flyttad), nytt kök, nya toa och badrum (på nya platser) mm mm. Körde elektriker, röris och murare på timme, och det löste sig ruskigt bra. Kanske hade tur som fick tag på bra gubbar… Men tid och ork att jobba så mycket som jag gjorde då finns inte längre, så nu kan jag bara tänka mig att göra finliret själv…
Då du verkar ha kunnandet så är det ju bara att göra det själv, köp en byggnadsställning och sälj den igen när du är färdig, låt projektet ta sin tid och tänk på att du har 2000kr/timman när du jobbar. Hur ofta kan man tjäna såna pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har försökt pruta en hel del men det verkar rätt lönlöst ärligt talat. De två största målarifirmorna i närområder var fullbokade tills 2026.

Tittar också på fönsterbyte på villan men de stora firmorna är helt chockade över att jag försöker pruta. De vill alla ha mellan 270-300k efter rot för att byta totalt 23 fönster (ingen håltagning behövs, exakt samma fönsterstorlek) Runt 13k per fönster.

Enligt sådana här länkar ska det kosta runt 1000-4500 kr per fönster i arbetskostnad.

[länk]

Alla stora fönsterfirmor tar nästan 6000 kr per fönster i bara arbetskostnad.

Det är om du eventuellt hitta någon ensamföretagare som har det knapert. Nackdelen om denne sen konkar är att du får ett helsike om något är felgjort
För ett par år sedan så tog det c:a 30 min/fönster att byta när det bara var samma storlek och ingen ändring på fönsterhålet. Då 6000:- på 30 min är duktig peng.
 
A
wrobel.se wrobel19 skrev:
1000 kr per fönster i arbetskostnad = scam, spam, name it 🙂
Det kan säkert stämma. Men fönsterfirmorna offererar 6000 kr per fönster (med ”mängdrabatt”) dvs drygt 9 arbetstimmar för att byta ETT fönster där det är exakt samma proportioner som det befintliga fönstret. Pratade precis med en lokal snickare och han skrattar åt att det ska ta 9 timmar att byta ett fönster.
 
A
Bussmotor Bussmotor skrev:
För ett par år sedan så tog det c:a 30 min/fönster att byta när det bara var samma storlek och ingen ändring på fönsterhålet. Då 6000:- på 30 min är duktig peng.
Ja min lokala snickare säger att om han tar med en kollega så gör de nog alla 23 fönster på en arbetsvecka. Dvs drygt 80 arbetstimmar. Drygt 2500 per fönster
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
I Ingvar 58 skrev:
Känns som att det måste vara Stockholmspriser det talas om i tråden. Jag tycker definitivt att priserna har gått ner, åtminstone sett ur vår horisont, dvs den säljande.
Offererade en värmepump i förra veckan. Fick nu svar från kunden att dom fått ett annat pris på exakt samma pump 15000 kr billigare. Det var mitt påslag, så den andra firman har sålt den för inköpspriset, och då känns det rätt meningslöst. Jag tror visserligen att det i slutänden lär tillkomma än det ena och än det andra som 'glömdes' i offerten, men det är ju så dags.

Och så här håller det på. Så fort man försöker tjäna minsta lilla på ett jobb så går det till nån annan.

Att få 500 lax för att byta ett par gavlar och måla ett hus låter som en dröm i mina öron :)
Påslag? Du menar för hela jobbet då? Eller räknar du på att göra vinst på pumpen också?

Hade iofs inte varit konstigt. Bytte takfönster själv. Fönstret fanns i bygghandeln för 8k. Alla fönsterfirmor vägrade göra jobbet om de inte fick fakturera för fönstret själva. 12-20k låg offerterna för enbart fönstret på
 
  • Wow
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Köp en egen ställning på t.ex. "ställning.se", när du är klar med arbetet så lägg ut den på blocket,
du får igen det mesta av pengarna, det är ett riktigt sug efter byggställningar. Eller hyr ut den och dra in
pengar på den under några år. De är lätta att hantera och bygga i aluminium, och man kan alltid
kompletera med fler delar om man vill.
TRYD
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Det tror jag också och då är frågan om vi ska fortsätta ösa in människor i en katastrofal underklass i hopp om att det kommer "raketforskare" eller om vi ska sänka skatterna markant istället så att folk kan få en skälig lön samtidigt som att andra har råd att anlita dessa.
F Färdigrenoverad skrev:
Det handlar väl inte så mycket om vilja utan om man måste.
Jag har dålig koll på byggbranschen, är it-konsult själv. Men senaste 2 åren har många konsulter fått sänka sina timtaxor en hel del. I takt med att fler företag gjort sig av med konsulter då det är för dyrt så blir det fler konsulter på marknaden och då får man konkurrera om pris helt enkelt. Känner flera nu som tagit fast anställning (med lägre lön) istället då de inte hittar jobb.
 
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Totalanbud är ingen solklar lösning på alla problem. Många yngre verkar ha en bild av att man undviker dyra jobb och slipper problem, men det är långt ifrån självklart. Det är människor även bak stora som små företag, och de/vi har olika drivkrafter. En del drivs av en yrkesstolhet och vilja att göra att bra jobb ,andra drivs bara av nästa kvartalsrapport eller ny firmabil osv.
Man ska inte tro att man får samma resultat av fem offerter och att bara priset skiljer.
Man får vara rätt påläst som beställare för att "tjäna" på totaloffert. Det är sällan det ger en schysst deal för båda parter. någon blir alltid blåst.
Själv driver jag ett enmansföretag runt värmeinstallationer och jag undviker i princip alla förfrågningar om anbud.
Tar nästan bara jobb åt kunder jag känner till eller som bott i byn länge. Alla vet vem jag är och viseversa. Jag har mitt rykte, alla vet ungefär vad de får när de anlitar mig på gott och ont. och jag vet ungefär vad kunderna vill ha ut av mig, Kör 99% löpande på timme och fast lovat pris på stort matreal, småprylar löpande. 49 av 50 är nöjda. typ.
Jag skulle ödmjukt vilja be er lägga bort den där street-smarta inställningen som går ut på att liksom plocka russinen ur kakan.
Ta tid på er. Hör er för bland vänner och bekanta om hantverkare de anlitat och får ni match på flera ställen som har gott att säga om en firma, så presentera er för dom och be dom göra något mindre jobb löpande, kanske ett fönster eller nåt. Var beredd på lång väntan, många är bokade långt i förväg. Var vaksam på hur deras attityd. gäspar dom så har du svaret-sök vidare!
Men tar dom ert lilla jobb seriöst så är det ett gott tecken. Låt dom göra jobbet. Utvärdera. Då får ni ett bra exempel på deras jobb och kvalite´. och ni får en bra uppfattning om vad det kostar att byta alla fönster.
Att skaffa sig en bra relation till en hantverkare gör man inte med smicker eller annat gammeldags mut . Det tar ett antal jobb och tid helt enkelt. är båda reko mot varann, så vet båda vad man kan förvänta sig och allt blir så mycket bättre.
Vill påminna om att detta är ett konsumentforum. Det är inget forum för inköpare av underentreprenadtjänster. Vi kanske köper in en tjänst en gång i livet av en viss typ och sen aldrig igen. Då finns inte möjlighet att bygga upp de relationer med varje hantverkare som du föreslår. Det fungerar helt enkelt inte för udda sällantjänster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Som sagt, en av faktorerna som gör att inflationen inte bromsas är att de som tjänar pengar på kapital inte accepterar att gå ner i vinstmarginal. Gäller kanske inte enmansföretagaren/hantverkaren, men övriga aktörer. Och allt är ju beroendemässigt sammanlänkat.
 
Jag är snickare och har enskild firma. Vi är 8-10 ensamföretagare som går ihop vid projekt som kräver fler än en snickare.
Jag känner alla inte igen mig i situationen som beskrivs.
Det är inte så att det tas ut några överpriser hos någon av dom jag arbetar med, och så är det även hos dom vi arbetar med inom andra discipliner.
Även hantverkarnas omkostnader är dyrare nu än för fem år sedan och ingen av dom jag arbetar mer bor i palats och lever i lyx.
Jag tror att det är lätt att underskatta alla omkostnader som finns som hantverkare med allt ifrån verktyg, service av verktyg, sågklingor, försäkringar, fordon och uppgifter som skall lösas utan att ersättning tas ut.
Med allt från tid som läggs ned på att åka och titta på jobb, räkna på sagda jobb samt skriva offert, till att fakturera och att åka och efterjustera dörrar med mera. Skatter och avgifter ska betalas och vissa fall ska du ha licenser som kostar pengar.
Eventuellt så har du revisorer och jurister som även dom skall ha betalt.
Allt detta ska täckas av arvodet och jag tror dom flest skulle bli förvånade av hur lite som blir kvar som vinst i slutändan.
Mitt råd är att ta hantverkare som jobbar mot löpande kostnad och begära full transparens kring faktureringen. Vid fastpris måste entreprenören ta höjd för alla osäkra element kring ett arbete och då kan det dra iväg.
Åtminstone jag har fullständigt öppen redovisning mot kund och likaså dom flesta jag arbetar med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att hantverkarna är intresserade av att få sänkt lön i någon större utsträckning och att priserna därför inte kommer att falla i någon större utsträckning. I stället blir det en del som blir arbetslösa.
Fullt rimligt. Skulle kanske också anta att arbetare från låglöneländer drar vidare. Kanske kan man anta att det på sikt blir en reallönesänkning om det inte kommer igång igen. Nu borde snart många bostadsrättsprojekt vara färdigställda av dem som hann börja innan krisen. Privatmarknaden bör nog anses vara stendöd då bolånekranen är stängd. Det tar tid.

Det som allra först borde slå är materialpriserna som borde kunna gå ner. Men där stör andra faktorer. På virke så är det bland annat ett land med en hel del skog som ingen vill handla med sålänge deras totalitära styre fortsätter invadera sina grannar. Likväl. Först kommer konkurser, sen kommer stiltje och på sikt, när priserna hunnit justeras, då nya aktörer ser möjligheter att ta sig in med goda förutsättningar. Då kommer priserna gå ner, eller hålla sig stabila. Prissänkningar är väldigt ovanliga, en budget i ett företag är väldigt svår att få igenom utan prishöjningar av ren tradition (2-5% beroende på år).
 
Larsa Larsa skrev:
Jo det förstår jag, men här gäller det mer en entreprenad och där känns det som man försöker sko sig på diverse kostnader. Jag är absolut beredd att betala marknadsmässiga priser för hantverkarna (inser att rubriken blev dålig). En offert jag fick ville man ha 80.000 i hyra för ställning, känns galet då gavlarna är 5m breda och kanske 8m höga.
Fönster byter man normalt utan ställning, rimligt arbetstid är 3-4timmar/st. Titta sedan på bygghemma vad fönster, tex Nordan kostar när det är kampanjer (det är normalpris för en entreprenör). Lägg på 1000kr/fönster för foder, lister, f-bleck och infästningsmaterial och slutligen 20-25% påslag på materialinköpet. Slutligen 5000kr för deponi för de gamla fönsten. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.