Jag kanske är ute å cyklar men fantiserar om att göra om den fasta anslutningen till luftluftvärmepumparna som finns idag på husfasaden. Till att kunna slå om en typ strömbrytare med tre lägen där läge 1 är standard drift, läge 0 avstängd & läge 2 nån smart anslutning som ger mig möjlighet att koppla på ett elverk i händelse av strömavbrott.

Vad behöver jag?
Anslutningsmässigt tänker jag på främst. Elverk borde gå läsa sig till. Men om nån här är expert har jag den specefika frågan. Finns det 2takts elverk som fungerar för ändamålet? Jag har alltid mycket aspen 2takt hemma.
 
Inget av det du räknar upp är godkänt, Antingen ett elverk med uttag på och maskiner koppas direkt till elverket. Eller ombyggnad av inkommande central med en reservkraftsbrytare, Det får inte finnas ett tvivel om att om ett reservkraftverk kopplas in och att det kan baklänges ut på nätet, Livsfarligt om arbete pågår.
 
tommib
Varför skulle man inte kunna ha reservkraftbrytaren på en enskild grupp, i detta fallet LLVPn?

Ja, det finns bättre sätt men det borde vara helt acceptabelt. Det måste dock varken riktig reservkraftbrytare oavsett var den sitter, just för det jonaserik säger om bakmatning som under inga omständigheter får ske.

Jag känner inte till några tvåtaktselverk men det finns säkert. Frågan är om det är något man vill köra sin värmepump på. Jag skulle satsa på ett inverterelverk för att driva en LLVP.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle man inte kunna ha reservkraftbrytaren på en enskild grupp, i detta fallet LLVPn?
Svar nej. det är inte tillåtet, det ska antingen vara stickpropp mot ett elverk som man kopplar in det objekt som ska ha el eller reeservkraftbryttare som skift in och ut på nätet, finns ingen genväg. Det går bra att ett uttag som normalt och vid omkoppling så flyttas stickproppen till ett elverk.
 
Finns säkert tvåtakt om nu det är prio.
Det som kanske är viktigt är att elverket levererar en ren sinuskurva för att luftvärmepumpen ska fungera.
noll koll själv men någon annan har nog koll.
 
Fick min LLVP från fujitsu att fungera på en 2 kW sinusväxelriktare och vet att den kan dra över 1.5 kW vid -16 grader C, men det kommer inte att hålla speciellt lång stund på en 100 Ah AGM-batteri.

med andra ord behövs elverk på minst 2 kW en-fas och med 3-fas elverk ligger man på typ minst 6 kW-storleksklass för att klara strömmen vid 1 fas-drift till LLVP. En 6kW elverk är ganska stor och tung sak... och det kommer att dricka soppa i stor mängd.

Har man möjlighet till vedkamin eller lampolja/diesel-kamin som helst är ansluten till skorsten så använd hellre detta då du aldrig kommer att kunna ta ut den värmemängden som bränslet innehåller i form av varmluft ur LLVP när den går via ett elverk..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
J jonaserik skrev:
Svar nej. det är inte tillåtet, det ska antingen vara stickpropp mot ett elverk som man kopplar in det objekt som ska ha el eller reeservkraftbryttare som skift in och ut på nätet, finns ingen genväg. Det går bra att ett uttag som normalt och vid omkoppling så flyttas stickproppen till ett elverk.
Enligt vilken föreskrift då?

Notera att jag specifikt skriver att det ska vara en reservkraftbrytare. Varför skulle man inte få ha en sådan på en enskild grupp? Enligt ditt sätt att se det kan man inte heller sektionera en anläggning vid reservkraftdrift, det är allt eller inget i en anläggning...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Enligt vilken föreskrift då?

Notera att jag specifikt skriver att det ska vara en reservkraftbrytare. Varför skulle man inte få ha en sådan på en enskild grupp? Enligt ditt sätt att se det kan man inte heller sektionera en anläggning vid reservkraftdrift, det är allt eller inget i en anläggning...
Vet inte om du är en fd elektriker och skolat om, Grattis i så fall. Det går utmärkt att sektionera och då ska det vara 2 central där reservkraftbrytaren avskiljer den ena från nätet. Apropå det, du är om jag inte missat någon läkare. Har du kollat in hur elen är byggd på ett sjukhus. Där är det dubbla centraler och system, en som går direkt på nätet och en som går på nätet via brytare som kopplar in reservkraft och den centralen kallas prioriterad kratt och går till viktiga funktioner som måste vara i drift. Det är dubbla system.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
tommib
Jag har givetvis kollat hur det är byggt på jobbet, av flera skäl. Det är dock en helt annan miljö.

Du svarar inte på frågan. Vilken föreskrift förbjuder reservkraftbrytare på en enskild grupp? Skulle det vara ok om det satt en liten elcentral precis vid värmepumpen med bara en grupp?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har givetvis kollat hur det är byggt på jobbet, av flera skäl. Det är dock en helt annan miljö.

Du svarar inte på frågan. Vilken föreskrift förbjuder reservkraftbrytare på en enskild grupp? Skulle det vara ok om det satt en liten elcentral precis vid värmepumpen med bara en grupp?
Det med miljö kan du glömma, regelverket är lika för allt som heter reservkraft. Nu försöker du spetsa till det lite, med att förändra ditt inlägg och inte bra och fråga om någon föreskrift som förbjuder på enskild grupp. Vi ska hålla oss till vad som skrivs.
Nu helt plötsligt kommer det om en central till och då blir det en undercentral som kan kallas för att ha prioriterad kraft och ska då frånkopplas med en reservkraftsbrytare som är kopplad till matande ledning och nätet via huvudcentralen. Om det är fast monterat. Reservkraft ska enligt gällande regler innehålla allt som hör till reservkraft, Det finns inga genvägar eller avsteg för utförande av reservkraft.
Det blir att läsa på om inkoppling av reservkraft en del.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det enklaste sättet om man vill använda en apparat på reservkraft är att ha den ansluten via stickpropp. Sedan vet jag inte om luftvärmepump och bensingenerator är den bästa kombinationen. Det blir effektivare att använda en oljebrännare av något slag. En generator med tvåtaktsmotor har jag bara sett för de allra minsta.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Okej för att förtydliga. Min önskan är ju att kunna växla över från fast anslutning till anslutning via en stickkontakt till elverket eftersom det ju är det klart smidigaste sättet att ansluta till just ett elverk. Så frågan är: hur ser en sådan anslutning ut?

Kan man göra en lösning med apparatsladd i det läget man vill använda elverket.

Elverket kommer inte på något sätt vara stationärt. Det behöver jag i mitt yrke och kommer därför i vanliga fall finnas i bak på min bil.

Så länge det finns bränsle hemma är det här sättet smidigast. Jag är krigsplacerad och ska kunna känna mig trygg med att lämna hemmet å veta om att sambon reder ut uppvärmningen. Visst vore en riktig braskamin bäst men det blir inte nu.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl dra en separat matning och sätta ett eluttag vid pumpen som är märkt just elverk/reservkraft och samma sak på den platsen du vill ha elverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.