När började man använda golvspånskiva istället för råspont som undergolv? (eller ospontade brädor)
Funderar på ett specifikt hus byggt 1970. Det ligger plastmatta på golvet i alla rum och funderar på vad som finns under. Men jag har inte tillgång nu för att kontrollera.

Försöker planera om det ska bli laminatgolv, parkett, eller kanske t.o.m. riva upp helt i vardagsrummet och lägga riktigt brädgolv direkt på bjälklaget. Olika pris och olika arbetsinsats.
 
Frågan borde vara om det är någon skillnad på undergolvet. Som du beskriver med nytt ytskikt har det noll betydelse vilket typ av undergolv du har.
 
Min gissning (baserad på mitt eget hus från -68) är att du har brädgolv, masonit och plastmatta. Vad jag förstått kom golvspånet på bred front först på tidigt 80-tal.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan borde vara om det är någon skillnad på undergolvet. Som du beskriver med nytt ytskikt har det noll betydelse vilket typ av undergolv du har.
Det spelar väl roll hur plant det är? Vissa laminat föreskriver ±2 mm över 2 m. Det går naturligtvis att flytspackla men det är ju inte heller gratis, vare sig i tid eller pengar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det kan nog variera. Vårt hus från 72 har råspont med masonit ovanpå
 
  • Gilla
dymlingen och 1 till
  • Laddar…
Vårt hus från 72 är byggt med golv spån. Limmat och spikat.
 
  • Gilla
dymlingen
  • Laddar…
golvspånskivan slog igenom i början på 70-talet på den tiden var dom 2400 mm långa numera 1800mm

1950-talet byggdes de första spånskivefabrikerna i Sverige
 
T
T tergo skrev:
golvspånskivan slog igenom i början på 70-talet på den tiden var dom 2400 mm långa numera 1800mm

1950-talet byggdes de första spånskivefabrikerna i Sverige
2400mm finns nu också är och helt klart det som används mest, 1800mm använder jag bara i små badrum!
 
R
Standard 1800mm
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
ralvejd
Min 72a har råspont (tyvärr).
 
D dymlingen skrev:
När började man använda golvspånskiva istället för råspont som undergolv? (eller ospontade brädor)
Funderar på ett specifikt hus byggt 1970. Det ligger plastmatta på golvet i alla rum och funderar på vad som finns under. Men jag har inte tillgång nu för att kontrollera.

Försöker planera om det ska bli laminatgolv, parkett, eller kanske t.o.m. riva upp helt i vardagsrummet och lägga riktigt brädgolv direkt på bjälklaget. Olika pris och olika arbetsinsats.
Jag tror det ligger spånplatta under. Från mitten 60 är det uteslutande spångolv.
 
ralvejd
Jag rev ut massoniten och hyvlade golvet innan jag lade nytt golv ("parkett").
Mycke jobb och många spikar att slå ner.
 
Har golvspån och det är orginal sedan 68
 
U
Vår sommarstuga från 68 har råspånt.
Villan från 67 hade spånskiva.

Kan ju va vilket som beroende på snickare eller husleverantör. Slutet på 60 till slutet på 70 va ju en övergångsperiod.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Villa i södra Sverige byggd 1969. Alla golv, väggar och tak har råspont.
Alla golv har masonit ovanpå råsponten.
Alla väggar och tak hade Tretex som ytskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.