BirgitS BirgitS skrev:
Hellre sänka lönen en del än att bli arbetslös med ändå lägre a-kassa.
Skillnaden mellan pris till kunden och hantverkarens lön är enorm på vissa företag idag.
 
  • Gilla
lop3r och 3 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Förhoppning om sänkta hantverkskostnader är inte realistiskt. Hantverkarna har en etablerad debiteringsnivå och hantverkarens kostnader har dessutom ökat.
Några faller ifrån men de attraktiva blir kvar och benägenheten att sänka debiteringen torde vara liten.
Förhoppningsvis är kostnadsökningen avstannande och sedan får den allmänna inflationen på lång sikt minska den relativt höga kostnaden för hantverksjobb.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Vill du själv gå ner i lön på ditt arbete?
Det handlar väl inte så mycket om vilja utan om man måste.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kommer inte sjunka några priser för byggtjänster så länge material, -bränsle, -verktygspriser inte gör detsamma. Att tro att hantverkarens lönenivå är boven i dramat är det som verkligen är den svenska modellen i denna diskussion.
 
  • Gilla
Obdwelx och 13 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Totalanbud är ingen solklar lösning på alla problem. Många yngre verkar ha en bild av att man undviker dyra jobb och slipper problem, men det är långt ifrån självklart. Det är människor även bak stora som små företag, och de/vi har olika drivkrafter. En del drivs av en yrkesstolhet och vilja att göra att bra jobb ,andra drivs bara av nästa kvartalsrapport eller ny firmabil osv.
Man ska inte tro att man får samma resultat av fem offerter och att bara priset skiljer.
Man får vara rätt påläst som beställare för att "tjäna" på totaloffert. Det är sällan det ger en schysst deal för båda parter. någon blir alltid blåst.
Själv driver jag ett enmansföretag runt värmeinstallationer och jag undviker i princip alla förfrågningar om anbud.
Tar nästan bara jobb åt kunder jag känner till eller som bott i byn länge. Alla vet vem jag är och viseversa. Jag har mitt rykte, alla vet ungefär vad de får när de anlitar mig på gott och ont. och jag vet ungefär vad kunderna vill ha ut av mig, Kör 99% löpande på timme och fast lovat pris på stort matreal, småprylar löpande. 49 av 50 är nöjda. typ.
Jag skulle ödmjukt vilja be er lägga bort den där street-smarta inställningen som går ut på att liksom plocka russinen ur kakan.
Ta tid på er. Hör er för bland vänner och bekanta om hantverkare de anlitat och får ni match på flera ställen som har gott att säga om en firma, så presentera er för dom och be dom göra något mindre jobb löpande, kanske ett fönster eller nåt. Var beredd på lång väntan, många är bokade långt i förväg. Var vaksam på hur deras attityd. gäspar dom så har du svaret-sök vidare!
Men tar dom ert lilla jobb seriöst så är det ett gott tecken. Låt dom göra jobbet. Utvärdera. Då får ni ett bra exempel på deras jobb och kvalite´. och ni får en bra uppfattning om vad det kostar att byta alla fönster.
Att skaffa sig en bra relation till en hantverkare gör man inte med smicker eller annat gammeldags mut . Det tar ett antal jobb och tid helt enkelt. är båda reko mot varann, så vet båda vad man kan förvänta sig och allt blir så mycket bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
Karebyemil och 25 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jo jag är ju på väg att begära in offerter nu. Gällande priset på ställning så var det ett exempel på hur entreprenören försöker salta diverse poster.

Funderade ett tag på att själv projektleda och ta in hantverkare på timme, men fastnade på ställningen. Verkade inte vara så intressant med privatpersoner. Men var ett par år sen så byggbranchen var i högspinn…
Själv projektleda betyder att det kommer bli dyrare. Alltid. Oavsett. :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har försökt pruta en hel del men det verkar rätt lönlöst ärligt talat. De två största målarifirmorna i närområder var fullbokade tills 2026.

Tittar också på fönsterbyte på villan men de stora firmorna är helt chockade över att jag försöker pruta. De vill alla ha mellan 270-300k efter rot för att byta totalt 23 fönster (ingen håltagning behövs, exakt samma fönsterstorlek) Runt 13k per fönster.

Enligt sådana här länkar ska det kosta runt 1000-4500 kr per fönster i arbetskostnad.

[länk]

Alla stora fönsterfirmor tar nästan 6000 kr per fönster i bara arbetskostnad.

Det är om du eventuellt hitta någon ensamföretagare som har det knapert. Nackdelen om denne sen konkar är att du får ett helsike om något är felgjort
1000 kr per fönster i arbetskostnad = scam, spam, name it 🙂
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Själv projektleda betyder att det kommer bli dyrare. Alltid. Oavsett. :)
Inte om man har koll. Har själv jobbat som snickare samt jobbat inom byggvaruhandeln. Renoverade mitt hus från grunden med all vvs och el bytt (och flyttad), nytt kök, nya toa och badrum (på nya platser) mm mm. Körde elektriker, röris och murare på timme, och det löste sig ruskigt bra. Kanske hade tur som fick tag på bra gubbar… Men tid och ork att jobba så mycket som jag gjorde då finns inte längre, så nu kan jag bara tänka mig att göra finliret själv…
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Har själv varit i samma situation som du. Alla byggmästare bara hugg till, fick de inte så var det så många andra som betalade överpriser. Nu efter 2 år är priserna betydligt lägre, eftersom de finns färre arbete Och då får varje byggmästare ”slåss” för att överleva. Tidigare talade byggmästarna o bygghandlarna med varandra så priserna hålls uppe. tag In offerter från byggmästare som inte är från orten o staden utan dvs utanför deras umgänges krets. Detsamma med byggvaror.
 
  • Gilla
TAR12 och 1 till
  • Laddar…
Fick ett träd fällt bekostat av försäkringsbolaget, fakturan var på 12k (ej rot) och det tog två man 2,5 h.
Rätt bra timmpenning.
 
  • Arg
  • Wow
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ja visst är det galet! Förhoppningen är att marknaden lugnat ned sig nu och man kan få seriösa offerter. Det svåra är att man gärna vill ha rekommendationer på bra firmor, och då hittar man inte dom som är ”utomsocknes”
Det är väl så att är du van tjäna pengar så vill du fortsätta. Samma som med banken, de vill ju tjäna pengar 💰
Samma sak med dina egna pengar , du vill väl ha utvecklig på ditt pensionssparande liksom
 
  • Gilla
Mr Right
  • Laddar…
Maalox
En intressant diskussion tycker jag. Jag har ingen kunskap inom byggsektorn eller dess faktiska dynamik. Men en anekdot jag fick höra från en god vän i branschen: en STOR svensk entrepenadfirma som 2019 inte rörde <50msek projekt med dasspapper offererar 2024 på enstaka attefallsprojekt.

Om detta är ett utbrett fenomen så måste det påverka prissättningsdynamiken tänker jag?
 
  • Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Några kloka råd?
Larsa Larsa skrev:
Inte om man har koll. Har själv jobbat som snickare samt jobbat inom byggvaruhandeln. Renoverade mitt hus från grunden med all vvs och el bytt (och flyttad), nytt kök, nya toa och badrum (på nya platser) mm mm. Körde elektriker, röris och murare på timme, och det löste sig ruskigt bra. Kanske hade tur som fick tag på bra gubbar… Men tid och ork att jobba så mycket som jag gjorde då finns inte längre, så nu kan jag bara tänka mig att göra finliret själv…
Ja, fast du är erfaren. Där finns många som tycker att att bygga det är som legobitar - tar en kille som spacklar på fast pris, en röris på fast pris, en köksmontör på fast pris, en golvkille på fast pris.Är du erfaren då vet du vad blir det för resultät... :)
 
Larsa Larsa skrev:
Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Vet ej hur stor fasaden är, men 500k för 2 gavlar utan fönster känns dyrt.
Skicka gärna ritningar till mig (info@wrobel.se) då återkommer jag med tydlig kalkyl.
Det kommer bli mycket jobb i hösten - 150k ROT börjar gälla snart. Men det är inte många företag som kommer kunna ta bygglovspliktiga jobb, p.g.a. skärpa krav gällande färdigställandeskydd.
Då kommer de alla behöva kämpa för alla projekt mindre än 15xbasbelopp :)
 
Om du har tur så kan ett större företag, som tillfälligt har en dipp i arbetsuppgifter, ge dig ett attraktivt bud. Nu är det många år sen men den Brf jag bodde i planerade för att bygga altaner till 4 takvåningar och luften hade gått ur byggmarknaden precis som nu. Styrelsen tog in anbud från ett antal lokala/regionala företag men även från en stor byggkoncern som kom in med ett betydligt lägre anbud än övriga. Det visade sig att man hade ledig kapacitet och nyckelpersoner som man inte ville entlediga och tog jobbet för att hålla igång.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.