Skulle behöva hjälp med att lösa ett mysterium med en blöt trasmatta i ett badrum utan synbara läckor.

Har ett äldre hus (tidigt 1900) som vi delar med flera personer och som står tomt i perioder av året. Huset är uppvärmt under vinterhalvåret, cirka 12 grader över alla rum som styrs centralt.

På bottenvåningen finns en mindre toalett som är belägen mitt i huset, dvs inga väggar mot husets yttre väggar. Det är som sagt ett äldre hus och just den delen av huset har ingen källare under så det är grund rätt under. Det är plastmatta men vad som är under vet jag ej. Det blir ganska kallt därinne vintertid så av den anledningen finns ett separat elelement i det rummet för att hindra att det fryser till när tempen kryper under minus 20. Dörren till toaletten står alltid stängd när vi åker bort.

Ska tydligen ha varit väldigt kallt i området nyligen.

Nu till det märkliga. När vi kom upp till huset efter att det stått oanvänt sedan november så upptäckte jag att trasmattan på golvet i toaletten var plaskblöt. Inget vatten runtomkring. Ingen har använt huset på månader. Jag kunde inte se några som helst tecken på läckage. Elelementet stod på som det skulle. Golvet känns kallt.

Även om vi inte ser läckor kan vi inte låta bli att bli oroliga. 😕

Kan det vara någonting med kondensation pga kallt golv/grund och elementet?

Inga tecken på läckage som sagt, inga bulor på golvet, inga mjuka eller svajiga delar som jag märker.

Någon som har teorier vad som kan orsaka den blöta mattan? Är det harmlös kondensation eller är det något som jag missat?

Det är inte mitt hus utan det tillhör min sambos familj.

En rörmokare ska komma förbi om nån dag och kika men jag är nyfiken på vad ni tror. 🙂
 
  • Älska
  • Wow
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
M Mikklos skrev:
Skulle behöva hjälp med att lösa ett mysterium med en blöt trasmatta i ett badrum utan synbara läckor.

Har ett äldre hus (tidigt 1900) som vi delar med flera personer och som står tomt i perioder av året. Huset är uppvärmt under vinterhalvåret, cirka 12 grader över alla rum som styrs centralt.

På bottenvåningen finns en mindre toalett som är belägen mitt i huset, dvs inga väggar mot husets yttre väggar. Det är som sagt ett äldre hus och just den delen av huset har ingen källare under så det är grund rätt under. Det är plastmatta men vad som är under vet jag ej. Det blir ganska kallt därinne vintertid så av den anledningen finns ett separat elelement i det rummet för att hindra att det fryser till när tempen kryper under minus 20. Dörren till toaletten står alltid stängd när vi åker bort.

Ska tydligen ha varit väldigt kallt i området nyligen.

Nu till det märkliga. När vi kom upp till huset efter att det stått oanvänt sedan november så upptäckte jag att trasmattan på golvet i toaletten var plaskblöt. Inget vatten runtomkring. Ingen har använt huset på månader. Jag kunde inte se några som helst tecken på läckage. Elelementet stod på som det skulle. Golvet känns kallt.

Även om vi inte ser läckor kan vi inte låta bli att bli oroliga. 😕

Kan det vara någonting med kondensation pga kallt golv/grund och elementet?

Inga tecken på läckage som sagt, inga bulor på golvet, inga mjuka eller svajiga delar som jag märker.

Någon som har teorier vad som kan orsaka den blöta mattan? Är det harmlös kondensation eller är det något som jag missat?

Det är inte mitt hus utan det tillhör min sambos familj.

En rörmokare ska komma förbi om nån dag och kika men jag är nyfiken på vad ni tror. 🙂
Borde vara kondensation. Mattan isolerar och det blir kallare under den. Å andra sidan tycker jag det tyder på att huset är dåligt ventilerat.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara någonting med kondensation pga kallt golv/grund och elementet?
Ja
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Varm luft från elementet och kallt golv = kondens som fäller ut i mattan, på övriga golvet torkar det bort. Så för att prova lite, så häng upp mattan på en krok nästa gång ni kallställer stugan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har fått stenhårda direktiv från annan delägare om att dörren till toaletten ska vara stängd pga värme/kyla vintertid vilket är relativt nytt. Det påverkar så klart ventilation negativt i det rummet.

Äldre hus, så ventilation kan vara sisådär efter olika ingrepp genom åren.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Var skulle vattnet komma ifrån? Knappast magiskt dyka upp?

Är det kallt ute så kommer det inte därifrån.
Inte från grunden om det är plastmatta.
Även om någon duschar det sista dom gör, stänger rummet helt och sen låter all ånga kondensera i mattan blir den knappast "plaskblöt"? (20gvatten per m3 luft som max)

Jag gissar på någon har slabbat ordentligt och sen åkt därifrån. Kallt golv gör att mattan aldrig torkar.
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Vi var sist därifrån. Det var torrt då.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
M Mikklos skrev:
Vi var sist därifrån. Det var torrt då.
Och ingen tonåring som lämnade sent efter "morgonbestyren"? ;)

Då har jag väl fel. Men jag har väldigt svårt att se var kondens i den mängden kommer ifrån.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Haha! Jag vet exakt vad du mer och det hade absolut kunnat vara en orsak. Men inte i det här fallet. Inte minst för att det är en liten toalett utan dusch osv. Används knappt för att borsta tänderna.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Klantigt av mig att skriva badrum i börja av texten. Det är en toalett.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
”Inga tecken på läckage”, men vattnet kommer ju någonstans ifrån. I ett kallt rum som är stängt och som inte har ventilation stannar vattnet länge, det dunstar inte bort. Det behövs inte många droppar per timme under tre månader för att blöta mattan.

Stänger ni av vattnet när ni inte är där? Om ja kan läckageteorin avfärdas. Annars kolla var det läcker.
 
  • Gilla
Larmal och 2 till
  • Laddar…
M Mikklos skrev:
Klantigt av mig att skriva badrum i börja av texten. Det är en toalett.
Ha värme på och lämna dörren öppen. Se till att ha aktiv ventilation i huset och lyssna på de som kan något nästa gång.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Fråga: vad finns rakt ovan mattan i taket? Finns där något som kan droppa? Kan varm luft gå ut där ovan i något rör? Varm luft möter möjligen kylda ytor och kondens bildas som rinner åter i röret. Jag har hört att de som dragit elrör i plast (VP-rör 16-20 mm) upp i det kallställda vindsbjälklaget råkat ut för detta (DVS, rören ligger fritt i luften ovan isoleringen på bjälklaget). Då har en droppe vatten droppat ner i ett mycket långsamt mak. Det kan gå timmar mellan dropparna. Notera att luft som stiger på detta sätt gör det med sk skorstenseffekt (varm lätt luft stiger upp i kallt luftlager). Detta skulle då vara kondens-vatten som samlas i mattan efter en längre tid. Om du hittar någon rörände ovan mattan räcker det med att du tätar den.
Ja, lite ovanligt men kan vara värt att kolla. Ni har ju grundvärme på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En möjlighet är att varmvattenberedaren tar in kallt vatten, när det värms expanderar det och rinner ut någonstans. a) genom duschen, men då ner i avloppet, väl?. b) Om alla kranar kraftigt åtskruvade så sipprar det genom säkerhetsventilen. Om den mynnar på golvet blir det blött! Kan bli nån dl vid stor VVB. c) Någon tappat en sten/klump/verktyg i toastolen. Den läcker, men sprickan knappt synlig...
Lycka till med felsökningen.
 
TRJBerg
M Mikklos skrev:
Vi var sist därifrån. Det var torrt då.
Hur vet du att ingen varit där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.