D Dilato skrev:
Är det så här fastigheten XX ser ut?

[bild]
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Börjar du jävlas finns de risk att de ser det som en provokation. Eventuelt vet de inte om att du anser sig vara offer utan tvärtom o kanske börjar jävlas på riktigt med dig ...


Jag hade nog byggt en enkel bro åt dem med spill virke, fortsatt med mitt liv och ignorera dem ... Du har inget att vinna bara förlora ....

Om inte sälj o flytta nån annan stans
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Ja, detta är givetvis det enda rimliga svaret. Jag lät känslorna ta över lite.
Ett alternativ kanske är att byta remsan mellan deras fastigheter mot en remsa på norra sidan. Kanske inte nödvändigtvis helt formellt eftersom det kan kosta en slant, men som servitut kanske. De får en sammanhållen dubbelfastighet och du får vara ifred med "din" väg till sjön.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det finns alltid två sidor av en historia. Verkar som det är mest du som vill kriga. Skulle vara intressant med specifik information om det dom gjorde som får dig att känna att du vill göra livet svårt för dem.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M msahl skrev:
Börjar du jävlas finns de risk att de ser det som en provokation. Eventuelt vet de inte om att du anser sig vara offer utan tvärtom o kanske börjar jävlas på riktigt med dig ...
Ja, tyvärr har en del människor inga gränser, plötsligt kommer man dit och ett fönster är sönder, eller en utomhuskran står och spolar vatten eller en takpanna har råkat gå sönder så det regnat in.

Nu har iofs tolkat det som någon slags fritidsboende som du inte är i dagligen men det kanske är fel? Bor man där har man förstås mer koll. Har lite erfarenhet av skadegörelse på en stuga och om man inte är där hela tiden så är det oerhört stressande att hela tiden oroa sig för vad som har hänt till nästa gång man kommer dit.

Så bäst är alltid att försöka komma överens om något som är bäst för alla
 
Det ser ju ut som att du äger vägen som grannarna använder för att komma till och från sina fastigheter (för det är väl en väg, det som svänger norrut runt din tomt)? Har de servitut på att använda den då, och är det du som ansvarar för snöröjning och dylikt? Och den smala biten mellan 8:an och 10:an är då en fortsättning av vägen, fast med gräs, och det torde då ha samma status som själva vägen dit, alltså ingen tomt eller hemfridszon. Och där gäller faktiskt allemansrätten, men därmed inte sagt att alla möjliga och omöjliga människor klampar in där bara för att komma ner till sjön. Många har det i sig att ser det ändå lite privat ut så kanske man passar sig därifrån. Men grannarna vet ju, och använder det (vilket du har varit ok med), men de får ju inte lägga upp grejer där eller använda på annat sätt .
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Hej, jag har liknande situation. Det räknas som allmän väg och går under allemansrätten. Jag fick veta det av kommunens byggnadsnämnd
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Varför inte ringa/ besöka byggnadsnämnden och kontakta lantmäteriet och ta upp ärendet med tomterna och vad du får lov att göra? Då får du ett korrekt svar, utan alla som svarar dig utan att ha någon kunskap.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är det troligt att allemansrätten gäller i den lilla remsan eftersom det knappast kan betraktas som din hemfridszon.
Det är frågan om du har rätt varför är det en remsa mellan 2 fastigheter som vem som helst kan köpa äger han marken så kan han stänga av den han har ju lagfarten på den
 
D Dilato skrev:
Är det så här fastigheten XX ser ut?

[bild]
Hur når de fastigheterna 8 och 10 ? gångväg till dem , körväg ??? Eller kommer de med båt ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Hur når de fastigheterna 8 och 10 ? gångväg till dem , körväg ??? Eller kommer de med båt ?
Du det tänkte jag me
 
M msahl skrev:
Börjar du jävlas finns de risk att de ser det som en provokation. Eventuelt vet de inte om att du anser sig vara offer utan tvärtom o kanske börjar jävlas på riktigt med dig ...


Jag hade nog byggt en enkel bro åt dem med spill virke, fortsatt med mitt liv och ignorera dem ... Du har inget att vinna bara förlora ....

Om inte sälj o flytta nån annan stans
Håller med om att det kan vara bra att inte jävlas, eftersom en del (många) människor kan bli helt irrationella om man provocerar dom bara minsta lilla.

Däremot håller jag inte med om lösningen som en del alltid tar upp här om att bjuda på kaffe, gå över med en flaska virre, bjuda på grillkväll eller som här, bygga en bro. Det är fullt tillräckligt med bjussande om TS låter grannarna gena över vägen mellan sina tomter utan att gnälla om det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag förstår inte vad som är väg och inte? De måste ju kunna ta sig till och från stugan som inte är sjövägen, eller? Finns det någon annan väg alla kan ta till sina hem som inte syns här? Bara för man köpt en väg så är det ju inte rätt att blockera folk från att kunna ta sig till sina hem. Då måste det finnas en annan väg?

eller pratar vi om vägen genom häcken markerat med blått? Jag hänger inte med.
 
Hur stor båt har du? Du kanske skulle kunna bredda diket och gräva det djupare så du kan ta båten ända upp till tomten 😀
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Du kan väl sätta upp elnät och be någon får ägare att beta marken med några får. Iaf på sommaren. 😝
 
  • Gilla
Rewrap
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.
Satt stopp för byggplaner/förhalat processer? Vad har du velat som de stoppat/förhalat?

Ett alternativ är att låta dem veta (mer eller mindre tydligt) att de går över din mark och om de vill fortsätta det så...
 
  • Gilla
Jaana K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.