Hej,

Jag tycker mig tidigare i forumet sett att enkelgips och över 120mm stenullsskiva (i tak) uppfyller EI30.

Någon som kan beräkna/bekräfta/dementera att (inifrån) enkelgips, gles, 145mm stenullsskiva (mellan 195mm takbalkar, luftspalt, 22mm råspont och takpapp) uppfyller EI30?
 
Enkelgips 13 mm = EI 30 , motstår brand i 30 min. EI60 dubbelgips allt 13 mm skivor motstår brand i 60 min , det som är i mellan räknas inte, då det är organiskt materiel i en vägg/stomme
 
  • Haha
wrobel.se
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Enkelgips 13 mm = EI 30 , motstår brand i 30 min. EI60 dubbelgips allt 13 mm skivor motstår brand i 60 min , det som är i mellan räknas inte, då det är organiskt materiel i en vägg/stomme
nej, det gör det inte.

måste ha två lager gips för EI 30
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nej, det gör det inte.

måste ha två lager gips för EI 30
Går väl bra med enkel gips plus osb eller plyfa också?
Jag fick det godkänt i vägg och körde dubbelgips i tak där man inte ska fästa grejor.
 
Min text försvann:

nej, det räcker inte med plyfa + gips.
Uppfyller inte EI 30
 
R
J jonaserik skrev:
Enkelgips 13 mm = EI 30 , motstår brand i 30 min. EI60 dubbelgips allt 13 mm skivor motstår brand i 60 min , det som är i mellan räknas inte, då det är organiskt materiel i en vägg/stomme
Du har delvis rätt enkelgips på båda sidor av en inner vägg blir EL 30 altså 15 minuter per standard gipsskiva…
 
J jonaserik skrev:
Enkelgips 13 mm = EI 30 , motstår brand i 30 min. EI60 dubbelgips allt 13 mm skivor motstår brand i 60 min , det som är i mellan räknas inte, då det är organiskt materiel i en vägg/stomme
Antagligen tänker du på 15 mm skivor.
Nej, stenull är inte organiskt. Och jo, det kan räknas.
 
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
G Gotag skrev:
Antagligen tänker du på 15 mm skivor.
Nej, stenull är inte organiskt. Och jo, det kan räknas.
Om det är yttervägg kan det räknas in, men inte på mellanväggar, då ska det vara 2X 13 gips för EI 60. Organiskt då är det säkert en regelvägg och där gäller 2X13 gips. på den sida som räknas som brandvägg.
 
J jonaserik skrev:
Om det är yttervägg kan det räknas in, men inte på mellanväggar, då ska det vara 2X 13 gips för EI 60. Organiskt då är det säkert en regelvägg och där gäller 2X13 gips. på den sida som räknas som brandvägg.
Nej,
man kan självklart inte göra skillnad på ytterväggar och innerväggar.


EI 60 = 4 lager 13mm gips
EI30 = 2 lager 13mm gips

inget annat
 
Ja den är bra men täcker inte mitt exempel tyvärr.
 
J jonaserik skrev:
Enkelgips 13 mm = EI 30 , motstår brand i 30 min. EI60 dubbelgips allt 13 mm skivor motstår brand i 60 min , det som är i mellan räknas inte, då det är organiskt materiel i en vägg/stomme
not so easy my friend.
 
J jonaserik skrev:
Om det är yttervägg kan det räknas in, men inte på mellanväggar, då ska det vara 2X 13 gips för EI 60. Organiskt då är det säkert en regelvägg och där gäller 2X13 gips. på den sida som räknas som brandvägg.
Exempel där 2x9 mm gips med 95 mm stenull ger bättre värde än 2x12,5 mm gips med 95 mm glasull.
Båda uppfyller EI30.
 
  • Tabell med konstruktionslösningar, brandmotstånd, materialtyper, tjocklekar och minsta regelhöjder. Highlightade rader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
G Gotag skrev:
Exempel där 2x9 mm gips med 95 mm stenull ger bättre värde än 2x12,5 mm gips med 95 mm glasull.
Båda uppfyller EI30.
ja och nej. Väggen uppfyller EI30 krav om du har papper från systemleverantör som visar att deras lösning är testad och uppfyller kraven.
Detta betyder att du behöver använda deras material, självklart.
Jag kan bara rekommendera gyproc handbook (här lägre krav på isolering, högre på sina material), annars Isover (allt funkar med deras material, fast inte så många lösningar är testade av de).

(du kan få som alternativ brandingenjörens bedömning, men det kostar några tusenlappar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.