Hej.
Behöver lite råd:
Har ett läge där pump till gäststuga ej kan placeras inomhus med naturligt fall till en kvarn/malpump.
Avloppsslangen är en 32mm PEM som går till LPS systemet.
Har då tänkt dra ut avlopp (wc, dusch mm) 110-rör utanför, genom lecagrunden, till en pumpstation som placeras i en isolerad och frostskyddad låda under marknivå
Pumpen kanske blir en saniflow (up eller pro) eller grundfos wc1.
Vattnet skall pumpas en meter upp och 20 meter bort.
Vad tror ni experter om detta?
Tips råd idéer tack!!!! 🎉
 
Funkar nog.
Jag hade hellre satt den under kåken för att minska risken för frysning.
 
F fribygg skrev:
Funkar nog.
Jag hade hellre satt den under kåken för att minska risken för frysning
Jo, men det är platta på mark.
Kommer också ha nivålarm och templarm.
 
G GregZaa skrev:
Jo, men det är platta på mark
G GregZaa skrev:
Har då tänkt dra ut avlopp (wc, dusch mm) 110-rör utanför, genom lecagrunden, till en pumpstation som placeras i en isolerad och frostskyddad låda under marknivå
Om du har krypgrund/ varmgrund/ torpargrund av leca bör det väl inte vara några större problem att dra ut 110 rör och om du har gjuten platta på mark får du väl bila upp den , dra avloppsrören och sen gjuta igen golvet, placera pumpen frostfritt så blir livet mycket lättare och billigare framöver.
 
F fribygg skrev:
Om du har krypgrund/ varmgrund/ torpargrund av leca bör det väl inte vara några större problem att dra ut 110 rör och om du har gjuten platta på mark får du väl bila upp den , dra avloppsrören och sen gjuta igen golvet, placera pumpen frostfritt så blir livet mycket lättare och billigare framöver.
Som sagt platta på mark.
Får gå ut genom väggen (leca) med 110 under en altan så jag kan inte gräva ca 140 cm för hand med sprängsten mm.
Dock har du rätt att det vore bäst.
 
G GregZaa skrev:
Som sagt platta på mark.
Får gå ut genom väggen (leca) med 110 under en altan så jag kan inte gräva ca 140 cm för hand med sprängsten mm.
Dock har du rätt att det vore bäst.
Eget avlopp eller kommunalt.
 
J jonaserik skrev:
Eget avlopp eller kommunalt.
Kommunalt.
Bostadshuset har lps-pump som denna kommer mata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.