Jag ska gjuta upp en sockel som jag sedan ska mura upp en vägg på.
Man kan säga att det blir en fortsättning på en redan befintlig sockel/vägg.

Sockeln kommer bli 40*40*180cm och kortsidorna kommer att hamna mot redan befintlig sockel.

Nu till mina frågor.

Hur gör man med armering i ett sånt här läge?
lägger man en armeringsmatta i mitten av höjden eller ska man använda sig av flera mattor på höjden?
Ska man borra in armeringsjärn i den befintliga sockeln för att få den nya gjutningen att "ta" i den gamla?
Jag hade tänkt att använda mig av Grovbetong Maxit som är gjort för skikt tjockare än 50mm vilket passar
bra i mitt fall, men det visade sig att affären där jag tänkte handla på hade bytt ut den mot Grovbetong Gjuta
som är gjord för skikt 30-200mm (affären är cheapy).
Frågan är hur jag ska göra, ska jag använda grovbetong Gjuta och gjuta i två skikt eller ska jag köpa Grovbetong
Maxit för ett dyrare pris och bara gjuta i ett skikt.
Priset för Grovbetong Gjuta är 30kr för 20kg
och för Grovbetong Maxit 60kr för 25kg

Och sen kanske till en dum fråga men hur är det att göra som man gjorde förr att lägga i lite sten för att fylla ut så att
det inte går åt lika mycket betong?
 
Tack koffa för svaret.

Ska jag ta armeringsjärn på 200cm och sen borra ett hål på 20cm i ena sockeln och sen ett på 10cm i den andra och sen trycka in armeringen i det djupa hålet för att sedan föra den på plats in i det andra hålet dvs låta armeringen sitta fast i de gamla socklarna och sedan rakt igenom den nya?

Hur gör man annars för att få järnen där man vill?

Denna sockel kommer att hamna i en krypgrund så den kommer ej att bli utsatt för väder och vind, rekomenderar du endå att köpa färdigblandad betong?

Och att fylla ut med sten är uteslutet?
 
Okej, då börjar det klarna lite vad det gäller armeringen,

Enligt min uträkning 40*40*180 så blir det ca 290 liter och på en säck så ska man väl få ut ca 13 liter har jag för mig om
då blir det ju dryga 20 säck som behövs om man lägger i lite "små" sten.

Och om de minimum kör ut 500 liter så blir det ju lite slösaktigt.

Och Maxit grovbetong är ju frostbeständigt.

Men är man kanske dum om man blandar själv i dagens läge?
För detta klassar jag in som ett litet jobb, men även där kanske jag har fel.
 
Milkshaken
Isaksson: szka man bygga ska man inte dumsnåla.....
Kör med färdigt bruk som han rekommenderade, varför? JO FÖR ATT HÅLLFASTHETEN BLIR SOM DEN SKA VARA, DU FÅR RÄTT KVCANTITET OCH RÄTT KVALITET..
Ursäkta caps lock....

vad gäller armering så tycker jag att det låter grovt. rundjärn 16... ???
jag skulle nog ahft 12,or, och sen armerat på cc 20, men kom ihåg att alltid börja en armering på HALVA CC avståndet...
alltså 10 cm. sen 20,20,20,20
 
Visst ska man inte dumsnåla men det finns ju ingen anledning att bara vara dum heller,
Om det nu är så att de minst kör ut 500Liter och det behövs knappt 300liter då vet jag inte
om man kan säga att kvantiteten stämmer, kvaliten är säkerligen bättre, men varför ha bättre
än vad som behövs?
Och vad det gäller hållfastheten så kommer det självklart fungera med grovbetong som man blandar själv,
detta rör sig om en icke bärande vägg, sockeln kommer enbart att ta emot trycket från en uppmurad vägg
i antingen lättbetongblock eller Lekablock.
Väggen kommer bara stå där i estetiskt syfte.

Så frågan är då om man är dumsnål om man tar ett billigare alternativ eller om man helt enkelt är dum om
man går på det dyrare.
 
Milkshaken
Vad jag menade var att man ska kosta på där det behövs... Man gjuter inget för skojs skull utan då finns det alltid alternativ...
Men... jag rekommenderar INTE att du blandar i massa andra stenar eller sand eller annat just för utfyllnad....
Om du har satt en spettmaskin i en sådan sula nån ggn så förstår du vad jag menar....
 
Mmm jag håller med dig att man ska kosta på där det behövs.
Med stenarna har du en poäng, det hade jag inte tänkt på, det gör det ju lite
svårare om nån i framtiden skulle vilja ta bort väggen.

Jag hör av mig här senare när jag har varit runt i närområdet och kollat vad jag
hittar för produkt att använda mig av.
 
Om du inte vill lägga pengar på att köpa färdigblandad betong (som kostar en slant, kvalité= en slant)
Så kan du ju blanda själv. Köpa cement, sand och grus, det blir ju det absolut billigaste sättet.
Att köpa "färdig betong" där du endast tillsätter vattan är DYRT!

Jag skulle inte välja det alternativet eftersom det tar mycket kraft, tid och pengar.
 
Mmm jo visst är det billigast att blanda som du säger men det tycker jag är för mycket arbete,
men däremot bara blanda i vatten och sen nu när det gäller en mindre gjutning (20 säck) så är
det ju inte så jobbigt och tar ju inte så jätte mycket tid.
Och det bör endå bli billigare än att ta hit en bil.

Och i mitt fall så kommer ju kvaliten på betongen vara mycket mer än godkänt med tanke på vad jag ska använda
det till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.