B
Janus82 Janus82 skrev:
Så du menar att du kan jobba lika länge med en 7V maskin som med en 36V maskin med ett batteri på 60Wh?

Jag hävdar tvärt om.
Alltså att du oavsett maskin kan jobba i princip lika länge mellan laddningarna med ett 4Ah batteri trots att ett batteri för 36V innehåller 5 gånger så mycket energi som 7,2V varianten (144Wh vs 28Wh). Amperetimmar ger alltså den praktiska informationen som man behöver för att veta om det är ett stort eller litet batteri.

Så oavsett om man monterar IKEA möbler med en liten 7,2V skruvdragare eller har en batteridriven Kap-Ger vid ett bygge offgrid så räcker ett 4 Ah batteri nästan hela dagen för bägge verktygen. Det är ju den uppgiften som är det viktiga och inte antalet Wh som är helt olika i bägge fallen.
Jaha, så ditt 4ah batteri räcker även till en hel dags arbete med lövblåsen eller gräsklipparen?
 
Vad som stör mig mest är att batterimaskinerna saknar effektmärkning (W), vilket ju är en självklarhet på alla andra maskiner.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Makita och DeWalt specificerar de batteridrivna verktygens uteffekt på sin hemsida. Men jag kunde inte hitta motsvarande information hos varken Ryobi eller Bosch Professional.
 
K Kvisthberg skrev:
Vad som stör mig mest är att batterimaskinerna saknar effektmärkning (W), vilket ju är en självklarhet på alla andra maskiner.
Håller absolut med! Vettig märkning hade varit spänning i V för att visa kompatibilitet och energi-innehåll i J (eller Ws, Wh eller vad man nu väljer). Vän av ordning hade alltså föredragit att se 18V, 260kJ på ett som idag säger 4Ah 18V.

Ännu värre blir det när vi går in på exempelvis en powerbank. Specificeras med 20Ah. Sen visar det sig att den kan ge mellan 5 och 20V utspänning... Tittar man i specifikationen kan man till slut hitta siffror som 74Wh och undrar då förstås hur man kunde komma fram till 20Ah, 5V och 20A i en timme hade ju gett 100Wh.

Exempelvis:
https://www.kjell.com/se/produkter/.../linocell-powerbank-65-w-pd-20-000-mah-p90199
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller absolut med! Vettig märkning hade varit spänning i V för att visa kompatibilitet och energi-innehåll i J (eller Ws, Wh eller vad man nu väljer). Vän av ordning hade alltså föredragit att se 18V, 260kJ på ett som idag säger 4Ah 18V.

Ännu värre blir det när vi går in på exempelvis en powerbank. Specificeras med 10Ah. Sen visar det sig att den kan ge mellan 5 och 20V utspänning... Tittar man i specifikationen kan man till slut hitta siffror som 74Wh och undrar då förstås hur man kunde komma fram till 20Ah.

Exempelvis:
[länk]
Enkelt, 3,7V * 20Ah = 74Wh. 😉
 
  • Haha
Tomtom79
  • Laddar…
Kan förtydligas att 3,7V är nominell batterispänning på ett Li-ionbatteri.
Så troligtvis har de celler så att om du placerar alla parallellt så blir de ett pack på 3,7V 20Ah.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan förtydligas att 3,7V är nominell batterispänning på ett Li-ionbatteri.
Så troligtvis har de celler så att om du placerar alla parallellt så blir de ett pack på 3,7V 20Ah.
Precis. Men helt oanvändbart för personen som vill ladda sin mobiltelefon eller dator :)

När man sen tittar på sin mobiltelefon som har ett 5Ah batteri så kan man ju tro att den kan laddas 4 ggr med powerpacken. eller laptopbatteriet på 2Ah 10 gånger :)

Hade mobilen istället specificerat 25Wh och laptopen 40Wh hade man insett att powerpacken på 74Wh inte är så oerhört bra som de försöker antyda
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Men menar ni på allvar att ni föredrar Wh framför Ah?
Det innebär att när du ska sälja ett batteri till en kund (eller förklara för en bekant) så ska du säga att 30Wh är ett stort batteri som räcker länge men 70 Wh är ett så litet batteri att det knappt är användbart.

För min egen del så tycker jag att gångertabellerna för 3, 4 och 5 är så enkla att jag lätt kan räkna om från Ah till Wh när jag vill (aldrig) men att försöka förklara för någon annan varför 30 är mer än 70 är en betydligt bökigare uppgift...
😉
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
30Wh är inte mer än 70Wh. Så det behöver du inte försöka förklara.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Men menar ni på allvar att ni föredrar Wh framför Ah?
Det innebär att när du ska sälja ett batteri till en kund (eller förklara för en bekant) så ska du säga att 30Wh är ett stort batteri som räcker länge men 70 Wh är ett så litet batteri att det knappt är användbart.

För min egen del så tycker jag att gångertabellerna för 3, 4 och 5 är så enkla att jag lätt kan räkna om från Ah till Wh när jag vill (aldrig) men att försöka förklara för någon annan varför 30 är mer än 70 är en betydligt bökigare uppgift...
😉
Absolut ja!

Det kan exempelvis vara så att 4Ah (72Wh) batteriet i en 18V apparat räcker precis till att dra i 72 skruv på snabba växeln.

En 12V apparat med 4Ah (48Wh) kommer således orka dra i 48 skruv. Kanske får köra på låga växeln dock.

Men för kreti och pleti har de samma storlek på batteriet! Dessutom är ju 4Ah ett standardbatteri på en 18V apparat, men ett riktigt stort batteri på en 12V.


Egentligen på exakt samma sätt som att folk skulle bli skogstokiga om de fick betala för Ah på elräkningen och elbolagen (förstås) hade sänkt spänningen så mycket de bara kunde...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Vad som stör mig mest är att batterimaskinerna saknar effektmärkning (W), vilket ju är en självklarhet på alla andra maskiner.
För till exempel en skruv-/mutterdragare är vridmomentet och varvtalet viktigare.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Så du menar att du kan jobba lika länge med en 7V maskin som med en 36V maskin med ett batteri på 60Wh?

Jag hävdar tvärt om.
Alltså att du oavsett maskin kan jobba i princip lika länge mellan laddningarna med ett 4Ah batteri trots att ett batteri för 36V innehåller 5 gånger så mycket energi som 7,2V varianten (144Wh vs 28Wh). Amperetimmar ger alltså den praktiska informationen som man behöver för att veta om det är ett stort eller litet batteri.

Så oavsett om man monterar IKEA möbler med en liten 7,2V skruvdragare eller har en batteridriven Kap-Ger vid ett bygge offgrid så räcker ett 4 Ah batteri nästan hela dagen för bägge verktygen. Det är ju den uppgiften som är det viktiga och inte antalet Wh som är helt olika i bägge fallen.
Hur kan 60Wh vara olika mycket arbete. Wh/Arbete är ju ett mått på något som utförs, oavsett vem/vad som gör arbetet.
Om en maskin är starkare behöver den inte kunna arbeta lika fort, eller lika länge.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En 12V apparat med 4Ah (48Wh) kommer således orka dra i 48 skruv. Kanske får köra på låga växeln dock.
Det är väl ändå fel? En 12V apparat har 3 celler á 3.6V = 10.8V medan en 18V har 5 celler á 3.6V = 18V. Så du kan inte räkna med fuskvärdet som marknadsavdelningen satt på verktygen... (Bosch 12V serie brukade heta 10.8V men bytte för alla andra angav 12V...)
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är väl ändå fel? En 12V apparat har 3 celler á 3.6V = 10.8V medan en 18V har 5 celler á 3.6V = 18V. Så du kan inte räkna med fuskvärdet som marknadsavdelningen satt på verktygen... (Bosch 12V serie brukade heta 10.8V men bytte för alla andra angav 12V...)
Det kan ju förstås också stämma så då drar den i 43 skruv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.