Hej
Vi behöver större boyta och planerar därför att inreda vår källare/garage på 55 m2. Jag har försökt uppskatta vad som behöver göras, och vad det skulle innebära i kostnader. Tar gärna emot synpunkter på projektet både innehåll och kostnader.

Följande tänker vi göra

1. dränering, jag har fått ett pris på ca 2000 kr löpmetern, tror att det är ett bra pris i Stockholm.
2. ta upp öppning för källartrapp, köpa spiraltrappa, montera och ev bygga vägg eller pelare eller något som håller reglar och annat på plats.
3. betongplattan i källaren är behöver jämnas av för att därefter målas, funderar på att flytspackla, och därefter måla, är det en bra lösning?
4. putsa väggar, idag putsade.
5. sätta innertak och bygga "lådor" för rördragningar.
6. demontera garagedörr, bygga igen, hur vet jag inte(huset är byggt i lättbetong med puts) köpa ytterdörr och montera.
7. några mindre el och vvs jobb, behöver göras, elektriker finns i släkten så den kostnaden blir minimal,
8. ev bygga någon mindre innerväggar, samt isolera en befintlig innervägg.
9. riva två innerväggar, ej bärande på det vångingsplan vi nu bor på.
10. köpa och montera nytt kök från ikea, nya vitvaror, visst VVS jobb.

Kan tillägga att det mesta behöver vi hjälp med, har fått rekommendationer, en polack som arbetar vitt för 200 kr/h
Det blev mycket när jag började fundera, säkert har jag dessutom glömt en del saker som blir uppenbara när vi får tillgång till vår källare/garage som idag är uthyrt.
Tacksam för era tankar omkring projektet
/Marre
 
Det har sagts förut, men jag säger det igen: I källare är det viktigt att man inte bryter fukttransporten i väggar och golv !

Om det var min källare jag skulle inreda för boende, så skulle jag:
*lägga klinker på golv, ej måla
*bygga innerväggar av lättbetong (multiplattor?)
*se till att inga garderober, köksmoduler eller liknande monteras mot yttervägg. Kyl/frys kan ju däremot ställas mot yttervägg eftersom det fordras ordentlig ventilation på baksidan. Finns för övrigt köksmoduler på Ikea som är självstående, känns som ett bra alternativ för en källare.
*Ordna ordentlig ventilation.
*Se till att väggarna målas med färg utan plast i (ex silikat)

Bra med två utgångar, det är ofta något som förbises när folk flyttar in i källare. Om jag var i ditt läge skulle jag nog sett till att få mer än de sedvanliga 70 mm isodrän/pordrän/jackodren i isoleringen också, eftersom ni vill ha boendekomfort där.

Lycka till!
 
Milkshaken
jag tycker att 2000;- låter mycket per meter... men men....
Jag hade lagt in ett Gihagolv på betongsulan... Sen kan du placera vad du vill över där sen....
annars som ylven säger...
 
Tack för era synpunkter, har någon en uppfattning eller uppskattning av vad kalaset kan kosta?
häls
Marre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.