I
Vad använder ni när ni slipar väggarna innan tapetsering? Har köpt en slipgrej med handtag. Man sätter fast slippappret under en bricka som håller fast det.
Eller använder ni slipmaskin? Det är en stooor yta vi ska tapetsera och man är ju redan slut i armarna efter slipning och då har vi inte ens spacklat än...vi har bara kommit halvvägs. Några tips o råd?:surprised:
 
Jag kör med platta på stång för grovslipning och sedan med sambo :) för finslipning. Ett tips är att vara noggrann vid spacklingen. Blir det slätt och skarvfritt så så är det inte särskilt mycket jobb att slipa. Fördelen med slipmaskin som proffsen använder är att dom oftast har dammutsug inbygd.

Men varför slipar ni innan spacklingen? Är det för att få bort tapetrester eller?

-h
 
Hyr en slipgiraff, här i linköping är dagshyran ca 200-250kr första dygnet och sedan ca 150kr.

Bredspacklat ett rum på 25kvadrat nu och gå över allting en gång med slipgiraffen tog väl en kvart typ.
Kopplar man in dammsugaren också så blir det knappt nåt damm heller.
 
I
gromit42x skrev:
Jag kör med platta på stång för grovslipning och sedan med sambo :) för finslipning. Ett tips är att vara noggrann vid spacklingen. Blir det slätt och skarvfritt så så är det inte särskilt mycket jobb att slipa. Fördelen med slipmaskin som proffsen använder är att dom oftast har dammutsug inbygd.

Men varför slipar ni innan spacklingen? Är det för att få bort tapetrester eller?

-h
Nej, inte precis...vi slipar ner kanterna...behöver man inte det innan man spacklar?
 
I
Per_Eriksson skrev:
Hyr en slipgiraff, här i linköping är dagshyran ca 200-250kr första dygnet och sedan ca 150kr.

Bredspacklat ett rum på 25kvadrat nu och gå över allting en gång med slipgiraffen tog väl en kvart typ.
Kopplar man in dammsugaren också så blir det knappt nåt damm heller.
Hur ska man gå tillväga då? Vi har rivit tapeten där den varit lös. Är det bara till att spackla på det sen då och alla skarvar? Och sen slipa med en sådan "giraff" då? Vi har 80 tapetvåder att fixa....
 
Irca skrev:
Nej, inte precis...vi slipar ner kanterna...behöver man inte det innan man spacklar?
Då fattar jag. Vi har gjort lite annorlunda och rivit ner all tapet och sedan bredspacklat hela väggen. Tror att det ger det långsiktigt bästa resultatet men en riktig målare skulle säkert göra annorlunda för att spara tid.

Oavsett vilket så kan man få problem när man spacklar ovanpå en sittande tapet. Detsamma kan hända när man tapetserar ovanpå gammal tapet. Fukten i spacklet/klistret kan lösa upp limmet så att tapeten under bubblar sig. Då är det bara att riva bort och börja om. Testa på en liten yta först så se du hur underlaget beter sig.

Det säkraste är att, efter bortrivning av lös tapet och nerhyvling av skarvar, måla ytorna som skall spacklas med en oljebaserad vägg/takfärg (vi brukar köra med I-tak) och sedan bredspackla.

-h
 
Vi har skurit bort skarvarna med en "brytbladskniv". Man tar ut ganska så mycket knivblad och böjer det lagom mycket och sedan är det bara att skära bort tapetskarvarna. Man kommer dock inte från problemet med att de gamla tapeterna eventuellt släpper. Om de bara släpper "lite" och på få ställen så kan det "gå" tillbaka när det torkar. Jag har börjat att göra som "gromit42x" och måla innan spackling.
 
I
gromit42x skrev:
Då fattar jag. Vi har gjort lite annorlunda och rivit ner all tapet och sedan bredspacklat hela väggen. Tror att det ger det långsiktigt bästa resultatet men en riktig målare skulle säkert göra annorlunda för att spara tid.

Oavsett vilket så kan man få problem när man spacklar ovanpå en sittande tapet. Detsamma kan hända när man tapetserar ovanpå gammal tapet. Fukten i spacklet/klistret kan lösa upp limmet så att tapeten under bubblar sig. Då är det bara att riva bort och börja om. Testa på en liten yta först så se du hur underlaget beter sig.

Det säkraste är att, efter bortrivning av lös tapet och nerhyvling av skarvar, måla ytorna som skall spacklas med en oljebaserad vägg/takfärg (vi brukar köra med I-tak) och sedan bredspackla.

-h
*****************
Ojoj...så noga har vi aldrig varit. Vi har tapetserat på den gamla tapeten men varit noga med att slipa ner alla kanter och spacklat på en del ställen och sen tapetserat. Vi kanske har haft tur då som aldrig fått problem med tapeter som bubblar sig...
Jaja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och slipa och slipa för att få det slätt...men en sådan "giraff" använder man bara om man bredspacklat då eller?
:)
 
Nej du kan använda giraff närsom men nyttan blir mer större man har en hel bredspacklad vägg att bita i. Om du har en vanlig rondellslip så kan du använda den istället. Särskilt trevligt om man kan ansluta dammsugaren till den.

-h
 
I
gromit42x skrev:
Nej du kan använda giraff närsom men nyttan blir mer större man har en hel bredspacklad vägg att bita i. Om du har en vanlig rondellslip så kan du använda den istället. Särskilt trevligt om man kan ansluta dammsugaren till den.

-h


***************************************
Måste bara skriva att jag idag köpte en slipgrej med teleskopskaft...kanonbra att slipa med! Man fick mycket bättre "tag" när man kunde använda båda händerna. Nu är redan allt slipat...på några få timmar...stor skillnad mot den andra slipgrejen med litet handtag bara.:D
 
Ah. JAg trodde att du hade en sådan med teleskopskaft redan. Tyckte allt det lät som om du var lite svag om du inte orkade slipa några ynka tapetvåder med den. Kul att det gick vägen.

-h
 
I
gromit42x skrev:
Ah. JAg trodde att du hade en sådan med teleskopskaft redan. Tyckte allt det lät som om du var lite svag om du inte orkade slipa några ynka tapetvåder med den. Kul att det gick vägen.

-h
*s* fast några ynka tapetvåder var det inte utan 80 st ....men det är ju mycket jobbigare utan skaftet! Det gick som en dans när jag köpte det!;)
 
Ja skaftet är kanon.

-h
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.