Det föreslog jag i # 2 innan diskutionen gick i stå, sen att ha en mantlad är bättre.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Sangris Sangris skrev:
Jag tackar alla som engagerat sig i frågan. Ursprungligen efterlyste jag någon professionell elektriker som kunde förmedla vad föreskrifterna säger. Det var tydligen svårare än jag väntat mig.

Jag har nu varit i kontakt med en elkonsult som bekräftat för mig att det är ok att göra installationen med EQQ. Så länge den inte klamras ovanpå bjälkar o.d. där råttor och möss springer, utan hålla sig på väggar, tak och sidor av bjälkar.
Varför är det så viktigt att använda eqq istället för eqlq tex som många rekommenderat? Det kan ju knappast vara bättre på något sätt?

Nog kan jag klistra in eller pm:a dig vad det står i senaste elinstallationsreglerna om det är det du menar med föreskrifter men mycket av det har vi redan nämnt här. Och det står inte ordagrant exakt hur en sådan installation ska utföras.

Exempel det jag klistrade in på en tidigare sida där det står att man måste ta hänsyn till gnagare. Det står inte mycket mer än så. Ingen anläggning är ju den andra lik.
 
Panor82
Inte för att vara sån men föreskrifterna och standarder finns ju att köpa om man är intresserad och vill följa dom, och om man är så mån om att följa föreskrifterna så kanske man ska anlita en elektriker som är van vid lantbruksinstallationer för bästa möjliga regelefterlevnad? Tycker att dom råd du fått här har varit bra och LBK-handboken är bland dom bättre och dessutom gratis.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Sangris Sangris skrev:
Jag tackar alla som engagerat sig i frågan. Ursprungligen efterlyste jag någon professionell elektriker som kunde förmedla vad föreskrifterna säger. Det var tydligen svårare än jag väntat mig.

Jag har nu varit i kontakt med en elkonsult som bekräftat för mig att det är ok att göra installationen med EQQ. Så länge den inte klamras ovanpå bjälkar o.d. där råttor och möss springer, utan hålla sig på väggar, tak och sidor av bjälkar.
Sedan spelar det ju även in hur man använder byggnaden, Har man inte "kreatur" där utan uppställningsplats för tex husbilar blir det ju inte en ladugård längre utan typ en maskinhall. Man brukar ju anpassa installationerna efter användningsområde och det kan ju ändras.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
Sangris Sangris skrev:
Jag har nu varit i kontakt med en elkonsult som bekräftat för mig att det är ok att göra installationen med EQQ.
Är du säker på att den elkonsulten kan lantbruksinstallationer? I LBK står detta: "I lantbruksinstallationer ska metallmantlade eller metallskärmade kablar väljas, typ EKLK/
EQLQ eller EKKJ/EXQJ".
Jag skulle aldrig tillåta att EQQ användes om jag var kund. Just metallmanteln ger ju ett extra skydd som inte en EQQ kan ge, speciellt tillsammans med JFB.
Elen är en av de allra största brandriskerna i byggnader som detta. Varför snåla där när minsta gnista eller varmgång kan leda till fullständig katastrof? Ofta har du hela övervåningen full med knastertorrt hö och damm från hö och foder/säd finns överallt. Krävs inte mycket för att allt ska gå åt skogen.

LBK-handboken är en väldigt bra skrift, och inte svår att förstå heller. Följ den, så blir det bra!
 
  • Gilla
ÅkeSun och 4 till
  • Laddar…
Som sagt LBK är INTE en föreskrift utan "bara" råd om hur man bör göra och på intet vis tvingande. Problemen man kan få om man inte följer LBK är problem vid ev försäkringsfrågor OM försäkringsbolaget krävt LBK.
Och angående "gnagskador" på elkablar, jag har endast en gång under hela mitt yrkesverksamma liv kommit i kontakt med "gnagskador". Och då har jag i kanske 20 % av mina jobb arbetat på jordbruk och där ALDRIG upplevt gnagd kablar där, utan den gången jag såg gnagskador var det på en bensinstation och en svagströmskabel inne på ett lager för torrvaror. Så jag undrar hur stort problem det är i verkligheten.
 
E elmont skrev:
Som sagt LBK är INTE en föreskrift utan "bara" råd om hur man bör göra och på intet vis tvingande. Problemen man kan få om man inte följer LBK är problem vid ev försäkringsfrågor OM försäkringsbolaget krävt LBK.
Och angående "gnagskador" på elkablar, jag har endast en gång under hela mitt yrkesverksamma liv kommit i kontakt med "gnagskador". Och då har jag i kanske 20 % av mina jobb arbetat på jordbruk och där ALDRIG upplevt gnagd kablar där, utan den gången jag såg gnagskador var det på en bensinstation och en svagströmskabel inne på ett lager för torrvaror. Så jag undrar hur stort problem det är i verkligheten.
På 80-90 talet var jag elektriker på landsbygden och vi gjorde många försäkringsjobb dvs efter skador eller besiktningar på stora och små gårdar. Och nog fanns det kablar som råttorna njutit av både här och där. Minns särskilt ett ställe som var och än idag är en stor grisfarm. På den vinden ovan stallen kunde de horisontella kablarna i mångfald vara kraftigt angripna i långa sträckor vi pratar om 10 tals meter i sjok. Det såg helt makabert ut, men konstigt nog så låg där väldigt lite kadaver efter råttorna.

Ett annat ställe i nästa samma kaliber var ett rökeri och kötthandel, deras vind doftade tack o lov rökt kött vilket det inte gör på en grisfarm men synen på vinden var lika häpnadsväckande😮
 
Jag tror att det kan vara stor skillnad mellan olika platser och hur man håller efter både "spill" och skadedjur.
 
Nu är ju
E elmont skrev:
Som sagt LBK är INTE en föreskrift utan "bara" råd om hur man bör göra och på intet vis tvingande. Problemen man kan få om man inte följer LBK är problem vid ev försäkringsfrågor OM försäkringsbolaget krävt LBK.
Och angående "gnagskador" på elkablar, jag har endast en gång under hela mitt yrkesverksamma liv kommit i kontakt med "gnagskador". Och då har jag i kanske 20 % av mina jobb arbetat på jordbruk och där ALDRIG upplevt gnagd kablar där, utan den gången jag såg gnagskador var det på en bensinstation och en svagströmskabel inne på ett lager för torrvaror. Så jag undrar hur stort problem det är i verkligheten.
I en ladugård kan det förvisso finnas betydligt fler möss och råttor än i bostadshuset. Men i en ladugård finns det ju, som regel, ofantligt mycket mer mat och gnagvänligt material än i ett bostadshus. Material alltså möss och råttor föredrar framför elkablar. Så frågan är om det egentligen är större risk för söndergnagda kablar i en ladugård, än i ett bostadshus. Jag tänker främst på källare, kattvindar, garderober etc.
Inuti mitt proppskåp hittade elektrikern två döda möss, när han kopplade in el till nya tvättstugan.
 
Hitta möss i elcentraler och lite äldre hus är inte alls ovanligt, men att hitta avgnagda kablar i samma hus är, i alla fall för mig, mycket ovanligt.
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
Den dom aldrig sett en råtta har uppenbarligen en annan syn på problemet än dom som drabbats.
Men principen är skitenkel:
Råttor finns där råttmat finns, man behöver inte ens bjuda in dom.
Råttor gillar hönsmat
Det går att ha höns utan råttor, men det kräver ganska mycket, betonggolv osv

Att bygga en elanläggning utan råttskydd kan visserligen vara tillåtet, men är det smart?
Försäkringsbolagen har åsikter, Länsförsäkringar verkar ha de tuffaste kraven,
Kraven kan bli ännu tuffare om man ska tjäna pengar på anläggningen.

Oavsett vad normer och lagar kräver det inte värt besparingen att hoppa över gnagarskydd. Mantlad kabel, jordad enligt konstens alla regler och metallskydd på utsatta platser är ren självbevarelsedrift, inte "onödig kostnad". I min värld ar det som att fuska i patiens, vem fan tror du att du lurar?
Och handen på hjärtat, det finns många behöriga elektriker som saknar kunskapen att installera el i lantbruk
 
  • Gilla
ahman
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Problemen man kan få om man inte följer LBK är problem vid ev försäkringsfrågor OM försäkringsbolaget krävt LBK.
Visst är det så. Sen menar LBK själva att regelverket delvis är deras tolkning av gängse installationsregler, så det kan man förvisso ha med sig.

Tvivlar dock starkt på att det är något försäkringsbolag som inte har LBK i sina lantbruksvillkor. De kan också vara rätt petiga vid nyteckningsbesiktning och säkerligen vid en skadehändelse. I synnerhet om det är en äldre byggnad som de kanske är lite tveksamma till redan från början, antar jag.
 
E elmont skrev:
Hitta möss i elcentraler och lite äldre hus är inte alls ovanligt, men att hitta avgnagda kablar i samma hus är, i alla fall för mig, mycket ovanligt.
I våran sommarstuga, när jag var liten, var det inte helt ovanligt med söndergnagda sladdar. Allt var utanpåliggande, men de kablarna rörde de aldrig. Det var bara lösa lampsladdar, och lösa förlängningssladdar/grenkontakter. Det var på vintern när stugan stod tom som det främst hände.
Gissningsvis gillade de inte magnetfältet från de inkopplade kablarna.
Det ska dock nämnas att det inte fanns några råttor, utan bara möss.

Har du sett mycket/många söndergnagda kablar i uthus och ladugårdar?
 
A AG A skrev:
I våran sommarstuga, när jag var liten, var det inte helt ovanligt med söndergnagda sladdar. Allt var utanpåliggande, men de kablarna rörde de aldrig. Det var bara lösa lampsladdar, och lösa förlängningssladdar/grenkontakter. Det var på vintern när stugan stod tom som det främst hände.
Gissningsvis gillade de inte magnetfältet från de inkopplade kablarna.
Det ska dock nämnas att det inte fanns några råttor, utan bara möss.

Har du sett mycket/många söndergnagda kablar i uthus och ladugårdar?
Nej, i princip aldrig. #51
 
A
E elmont skrev:
Som sagt LBK är INTE en föreskrift utan "bara" råd om hur man bör göra och på intet vis tvingande.
Helt korrekt. Men den innehåller väldigt bra råd och det finns, enligt mig, ingen bra anledning att inte följa den. När resultatet kan bli brand så måste man göra allt man kan för att förhindra det, även om det är frivilliga råd. Det är ju du själv som har allt att vinna på det, och även allt att förlora. Det är en extra försäkring helt enkelt.
TorpAnders TorpAnders skrev:
konstigt nog så låg där väldigt lite kadaver efter råttorna
De har inga problem att äta upp varandra om det kniper. Brukar försöka vittja fällorna varje dag men ibland missar man och det enda som då fanns kvar var en svans och några tassar och päls, allt annat var borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.