Hej
Börjar bli dags att renovera källarfönstren med slipning, färg, nytt kitt osv. Tänkte ta in dom i en i taget i verkstan och jobba i lugn och ro.
Då behöver jag sätta igen fönsterhålet med något som skyddar mot väder och vind. Källaren är inte uppvärmd, men något slags isoleringsvärde hade ändå varit bra

Funderar på en OSB-skiva eller liknande med ett lager cellplast på insidan. Sen fäster man ett spännband och spänner den mot en regel mot insidan av fönsterhålet. Har ni några tips att komma med här?

- En fundering är ifall jag ska göra skivan större än fönsterhålet, så att den täcker hela öppningen och lite därtill. Problemet är att fönsterblecket sticker ut och då behöver man såga ut någon slags kontur där. För ska jag ha loss fönsterblecket så kommer det väl garanterat lossa massa puts?
En fördel är att jag kan komma åt att slipa och måla fönsterkarmarna från insidan lättare.
- Alternativt göra skivan så att den precis går in i fönsterhålet och ligger an mot fönsterkarmen. Skyddar kanske bättre, men nackdel är att man inte kommer åt fönsterkarmens utsida från insidan av huset.

Ett litet frostad fönster på en byggnads sockel med gräs och tegel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta den skivbit du råkar ha hemma, om du inte ha nått skivmtrl hemma kan du spika/ skruva i hop en liten ram av läkt och klä den med byggplast.
Du behöver inte isolera.
 
F fribygg skrev:
Ta den skivbit du råkar ha hemma, om du inte ha nått skivmtrl hemma kan du spika/ skruva i hop en liten ram av läkt och klä den med byggplast.
Du behöver inte isolera.
Tack. Har varken skivbit eller byggplast hemma tyvärr hehe. Går det att köpa byggplast i så liten bit? Annars kan jag ju bara måla den med enkel fasadfärg jag har hemma.

Vad tror du om placering av skiva, ovanpå fönsterhålet eller innanpå mot karmen?
 
N naikon skrev:
Tack. Har varken skivbit eller byggplast hemma tyvärr hehe. Går det att köpa byggplast i så liten bit? Annars kan jag ju bara måla den med enkel fasadfärg jag har hemma.

Vad tror du om placering av skiva, ovanpå fönsterhålet eller innanpå mot karmen?
Utanpå källarmuren och på fönsterbläcket så att du kan måla karmen också.
 
N naikon skrev:
Annars kan jag ju bara måla den med enkel fasadfärg jag har hemma.
Överarbeta inte.
 
R
Tänk på inbrottsskydd, normalt krävs 22mm plywood som tillfällig igensättning ifrån försäkringsbolag..
 
F fribygg skrev:
Utanpå källarmuren och på fönsterbläcket så att du kan måla karmen också.
F fribygg skrev:
Överarbeta inte.
Ok, lägger jag den utanpå så kommer ju fönsterbläcket ta emot, det sticker ju ut typ två centimeter.
Jag skulle kunna skruva dit en typ läkt längs med sidorna på skivan som en distans så att den kommer ut och kan omsluta hålet. Det tar ju inte lång tid.
Har 10 fönster som jag vill ta i lugn och ro så jag misstänker att den kanske får sitta där i ett antal regnväder. Men får kolla igen om jag inte har någon plast jag kan häfta på.
R Rejäl skrev:
Tänk på inbrottsskydd, normalt krävs 22mm plywood som tillfällig igensättning ifrån försäkringsbolag..
Ah det visste jag inte. Får väl ta och höra med dom.
Jag har dock typ det fattigaste huset i hela området, så det får vara en allt bra korkad tjuv ifall han vill ta sig in hos mig (vilket de i för sig ofta är) 😁
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.